آریا طاری

آنهایی که از «صدرنشینی» این روزهای استقلال لذت نمی‌برند، معمولا به دو دسته تعلق دارند. یا استقلالی نیستند و یا به شدت استقلالی هستند! چراکه فرم بازی این تیم اصلا هواداران واقعی باشگاه را راضی نمی‌کند. کمی ساده‌انگارانه است که اگر به صدرنشینی هفته نهم لیگ دل ببندی اما ساده‌لوحانه‌تر است اگر این صدرنشینی را با صدرنشینی دوران استراماچونی مقایسه کنی. در هر دو حالت استقلال توانست خودش را به بالاترین رده جدول برساند اما به نظر می‌رسد تیم استراما به کمک یک نمایش تیمی درخشان به این نقطه رسید و استقلال تنها به کمک دست‌های دروازه‌بانش، این کار را انجام داده است.

اگر فقط به جدول نگاه کنیم، حال تیم محمود فکری خیلی خوب به نظر می‌رسد. استقلال در صدر جدول قرار گرفته و فعلا بیشتر از هر تیم دیگری، امتیاز جمع کرده است. با این حال اگر در کنار جدول به «جریان» بازی‌ها هم نگاه کنیم، اوضاع کمی متفاوت‌تر خواهد شد. چراکه این تیم صدرنشین، اصلا درخشان فوتبال بازی نمی‌کند. آنها برای تبدیل شدن به یک تیم فوق‌العاده، کارهای بسیار زیادی دارند. استقلال تا اینجا در هشت مسابقه 15 امتیاز جمع کرده و میانگین امتیازی بسیار خوبی دارد اما حتما یک چیزی در باشگاه ایده‌آل نیست که فکری پس از شکست دادن تیم امیر قلعه‌نویی به جای جشن گرفتن این برد در رختکن، خطاب به هواداران تیمش می‌گوید:«به بازیکنان کاری نداشته باشید، به من اعتراض کنید!» شاید این‌طور به نظر برسد که طرفداران باشگاه آبی پایتخت کمی «زیاده خواه» شده‌اند. شاید این‌طور به نظر برسد که آنها بیهوده از سرمربی تیم‌شان ایراد می‌گیرند اما در حقیقت استقلال در فرم، هنوز تیم متوازنی نیست. «نتیجه گرفتن» در فوتبال، بی‌نهایت مهم است. برای باشگاهی مثل استقلال که در هفت سال گذشته قهرمان لیگ برتر ایران نشده، اهمیت این موضوع حتی بیشتر هم هست اما مساله کلیدی اینجاست که تیم فکری ممکن است به زودی با این روند بازی، فرصت رسیدن به نتایج مطلوبش را هم از دست بدهد. در حقیقت آبی‌ها بیشتر از هر چیزی، نگران «آینده» تیم‌شان هستند. به باور بسیاری از آنها، استقلال هنوز با یک تیم ایده‌آل فاصله زیادی دارد و نباید به راحتی فریب نتایج اخیرش را بخورد. اگر آنها در باد همین نتایج بمانند و تصور کنند که دیگر یک تیم کامل شده‌‌اند، ممکن است یک بحران بزرگ انتظار این باشگاه را بکشد.

یک تیم معمولی با یک سنگربان فوق‌العاده که به هر قیمتی مقابل ضربات رقیب مقاومت می‌کند. این جمله شاید کامل‌ترین خلاصه در مورد وضعیت باشگاه استقلال باشد. رشید فقط مرد شماره یک دروازه این تیم نیست. او عملا به بهترین، کامل‌ترین و مفیدترین مهره تیم فکری تبدیل شده است. برای یک لحظه تصور کنید استقلال حتی برای یک روز  مظاهری را از دست بدهد. آن‌وقت چه سرنوشتی در انتظار تیم فکری خواهد بود؟ آیا در چنین شرایطی هم یک سیو لحظه آخری، تیم را نجات خواهد داد؟ سیوهای رشید در سیرجان، استقلال را از شکست دور کردند اما با مجموعه اتفاقاتی که در جریان بازی افتادند، این تیم به راحتی می‌توانست «بازنده» هم باشد. این نه یک پیروزی مقتدرانه و مستحکم، بلکه نتیجه‌ای کاملا وابسته به سیوهای رشید بود. البته که داشتن مظاهری هم، یک امتیاز بزرگ و یک برگ برنده تعیین‌کننده برای آبی‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که قرمزها هم در چند فصل متوالی با واکنش‌های شاهکار علیرضا بیرانوند در فوتبال ایران به موفقیت رسیدند. با این وجود نباید فراموش کرد که پرسپولیس به مرور زمان یک ساختار بی‌نقص مقابل بیرو قرار داد و استقلال هم باید به تدریج چنین کاری را مدنظر داشته باشد. اگر رشید را از این مجموعه حذف کنیم، تیم فکری حتی کوچک‌ترین تحول مثبتی نسبت به تیم فرهاد مجیدی نداشته است. یا به عبارت دیگر اگر رشید را به تیم فرهاد اضافه کنیم، شرایط آن تیم ۱۸۰ درجه متفاوت می‌شود. استقلال در بسیاری از هفته‌های فصل گذشته، چوب نامطمئن بودن خط دروازه‌اش را خورد. این ضعف وحشتناک به ویژه در هفته‌های آخر فصل عیان شد و به شدت به تیم ضربه زد. حالا اما همه چیز کاملا تغییر کرده است. در جریان صدرنشینی این تیم، مظاهری حتی از محمود فکری نیز به مراتب اثرگذارتر بوده است. او با واکنش‌های استثنایی‌اش، روی کیفیت نه‌چندان درخشان استقلال سرپوش گذاشته و ضعف تیمش را پنهان کرده است.

برنامه استقلال در هفته‌های پایانی نیم‌فصل، فوق‌العاده سخت خواهد بود. این تیم تا این هفته هنوز با سپاهان، پرسپولیس و تراکتورسازی روبه‌رو نشده است. آنها از بین تیم‌های مدعی قهرمانی فقط رودرروی فولاد قرار گرفته‌اند و آن مسابقه را نیز واگذار کرده‌اند. چند مسابقه باقی‌مانده تا پایان نیم‌فصل اول، عیار واقعی این تیم را نشان خواهد داد. آنها تا این هفته فقط روی مهارت ویژه رشید حساب باز کرده‌اند اما در همه بازی‌ها هم نمی‌توانند به این موضوع تکیه کنند. یک دروازه‌بان خوب می‌تواند استقلال را صدرنشین کند اما حضور او به تنهایی برای قهرمانی لیگ، کافی به نظر نمی‌رسد.