تیم رکوردها!

یحیی گل‌محمدی و گابریل کالدرون یک ویژگی مشترک دارند. هر دو مربی تیمی را برای پرسپولیس ساختند که بیشتر از زیبا بودن و شورانگیز فوتبال بازی کردن، «اقتصاد» در فوتبال را خوب می‌فهمید. تیمی که قدر موقعیت‌های سرنوشت‌ساز را می‌دانست و بارها و بارها زمین مسابقه را با حداقل اختلاف و البته با همه سه امتیاز ترک کرد. تیمی که تا نیم‌فصل در اختیار مرد آرژانتینی بود و سپس به گل‌محمدی سپرده شد، حالا هدفی بزرگ‌تر از قهرمانی در سر دارد. آنها به دنبال این هستند که در آمار و ارقام به عنوان موفق‌ترین تیم در تاریخ لیگ برتر شناخته شوند. این فرصت برای آنها اصلا دست‌نیافتنی به نظر نمی‌رسد.

آریا رهنورد

  

6 از 19

سال 94 که سپاهان برای «پنجمین بار» قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد، پرسپولیس فقط دو قهرمانی در کارنامه داشت. پس از سپاهان، استقلال با سه قهرمانی در رده دوم دیده می‌شد و پرسپولیس در کنار فولاد با دو جام، در رده سوم مشترک بودند. حالا اما پرسپولیس و سپاهان در تعداد قهرمانی‌های لیگ برتر، در عدد پنج با هم مساوی هستند. اگر قرمزها در پایان این فصل جام را بالای سر ببرند، سپاهان را کنار می‌زنند و با «6 قهرمانی» به تنهایی رکورددار لیگ برتر می‌شوند. این تیم تقریبا در یک‌سوم دوره‌های لیگ برتر قهرمان شده و دو بار نیز روی سکوی دوم رفته است. پرسپولیسی‌ها به لحاظ قهرمانی در فوتبال باشگاهی ایران، رکورددار بوده‌اند اما حالا می‌توانند این رکورد را در تعداد قهرمانی‌های لیگ نیز جشن بگیرند. از سال 96 به بعد، هیچ تیمی به جز آنها قهرمان لیگ نشده است. قبل از این چهار فصل رویایی، این تیم فقط و فقط دو بار با علی پروین و افشین قطبی جام قهرمانی را در لیگ برتر از آن خود کرده بود.

میانگین دست‌نیافتنی

نه فقط به رکوردهای دیگران، بلکه پرسپولیسی‌ها حتی به رکوردهای خودشان هم رحم نمی‌کنند. این تیم در لیگ شانزدهم بهترین میانگین امتیازی تاریخ لیگ برتر را با ثبت 2.2 امتیاز به ازای هر بازی تصاحب کرد. جالب است بدانید که رکورد قرمزها در این فصل تا این جا 2.3 امتیاز به ازای هر مسابقه است. در حقیقت آنها در مسیر شکست یک رکورد مهم دیگر نیز هستند. تا امروز بیشترین امتیاز یک فصل از لیگ برتر در تاریخ 67 امتیاز بوده اما این امتیاز به دوره‌ای برمی‌گردد که لیگ در 34 هفته برگزار می‌شد. پرسپولیس اگر 12 امتیاز دیگر از 6 مسابقه باقی مانده به دست بیاورد، با 68 امتیاز یک رکورد خارق‌العاده دیگر را نیز به نام خودش ثبت خواهد کرد.

چهارگانه شماره یک

قبل از شروع رسمی رقابت‌های لیگ برتر، هیچ تیمی نتوانسته بود سه قهرمانی متوالی را در فوتبال ایران جشن بگیرد. این طلسم سرانجام با سپاهان و فصل‌های درخشانش در لیگ برتر به پایان رسید. اصفهانی‌ها در سه فصل متوالی، جام را بالای سر بردند و این رکورد حیرت‌انگیز برای چندین سال دست نخورد اما پرسپولیس تبدیل به دومین تیم تاریخ فوتبال ایران با سه قهرمانی متوالی شد. آنها کار بزرگی انجام داده بودند اما اولین تیمی به شمار نمی‌رفتند که موفق به ثبت این موفقیت بزرگ شده است. حالا اما در صورت رسیدن به چهارمین جام متوالی، پرسپولیس اولین باشگاه فوتبال ایران خواهد بود که چنین تجربه‌ای را پشت سر می‌گذارد. آنها می‌خواهند اولین پوکرکننده قهرمانی در همه ادوار فوتبال ایران باشند. موفقیتی که حتی برای نسل‌های اسطوره‌ای و تاریخ‌ساز این باشگاه نیز دست‌نیافتنی بوده است.

عجله برای بردن جام

شاید در بعضی از فصل‌ها، حدس ‌زدن تیم قهرمان لیگ کار ساده‌ای بوده است. برای مثال در لیگ برتر دوم، خیلی‌ها از قبل می‌دانستند که جام قهرمانی به سپاهان می‌رسد اما رکورد مهمی که انتظار یحیی و پسرها را در این فصل می‌کشد، رسیدن به زودهنگام‌ترین قهرمانی «قطعی» در لیگ برتر است. با این اختلاف امتیاز با رقبا، آنها حتی این شانس را دارند که تا دو هفته دیگر، بردن جام را برای خودشان قطعی کنند. یک دستاورد خیره‌کننده که شاید برای سال‌ها دیگر توسط هیچ تیمی تکرار نشود.

بیشترین پیروزی

در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران، هیچ‌وقت تیمی در یک فصل بیشتر از 20 برد به دست نیاورده است. پرسپولیسی‌ها در تاریخ خود باشگاه در همه ادوار فوتبال باشگاهی ایران نیز، هرگز فصلی با بیش از 20 برد نداشته‌اند. سرخ‌ها اما در شرایطی فعلی صاحب 18 برد در لیگ نوزدهم شده‌اند و اگر نیمی از بازی‌های بعدی را با پیروزی سپری کنند، این رکورد را نیز جابه‌جا خواهند کرد. این فصل می‌تواند پرپیروزی‌ترین فصل تاریخ باشگاه پرسپولیس لقب بگیرد.

بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ

استقلال تهران با 13 گل خورده در لیگ برتر هجدهم، صاحب بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر است. پرسپولیسی‌ها تا امروز 11 گل در لیگ برتر دریافت کرده‌اند و هنوز می‌توانند به تصاحب عنوان بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ امیدوار باشند. آنها برای رسیدن به این رکورد باید در 6 بازی باقی‌مانده، تنها یک گل دریافت کنند.

تیمی که تا نیم‌فصل در اختیار مرد آرژانتینی بود و سپس به گل‌محمدی سپرده شد، حالا هدفی بزرگ‌تر از قهرمانی در سر دارد. آنها به دنبال این هستند که در آمار و ارقام به عنوان موفق‌ترین تیم در تاریخ لیگ برتر شناخته شوند

بیشترین اختلاف

در شرایط فعلی پرسپولیسی‌ها با تیم دوم جدول لیگ، 14 امتیاز اختلاف دارند. جالب است بدانید که تا امروز در تاریخ لیگ برتر، هیچ تیمی نتوانسته با اختلاف امتیاز دورقمی نسبت به تیم دوم، قهرمان شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، پرسپولیسی‌ها مقتدرترین قهرمان تاریخ لیگ خواهند بود.

بهترین تفاضل تاریخ

رسیدن به این رکورد برای قرمزها کمی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد. سپاهان با تفاضل مثبت 37 در لیگ نهم از این حیث رکورددار است. پرسپولیس در حال حاضر تفاضل گل مثبت 25 دارد. چند پیروزی پرگل در ادامه فصل، می‌تواند یحیی و تیمش را به شکستن این رکورد نیز امیدوار کند. آنها البته معمولا بیشتر طرفدار پیروزی‌هایی با حداقل اختلاف هستند.