خون‌بازی

مصاف پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی قرار بود جنگ قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر و بهترین تیم‌های لیگ هجدهم باشد اما به جنگی خونین در پایتخت تبدیل شد، جنگی که براساس آمار اعلام شده ۲۹۶ مصدوم داشته و ۴۰‌ نفر را راهی بیمارستان کرده است. بد نیست بدانید در جریان این بازی یک ‌نفر هم به دلیل سوءمصرف مواد مخدر روی سکوها فوت کرده و این در حالی است که دو سالی است قانون منع استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های ایران اجرایی شده است! همین آمار و ارقام که از سوی رییس اورژانس تهران رسانه‌ای شده و رسمیت دارد، عملکرد مسئولان برگزاری بازی را حسابی زیر سوال برده و سوال‌های زیادی را در ذهن فوتبالی‌ها و حتی غیر فوتبالی‌ها ایجاد کرده است.

آریا طاری

جنجال تا کی؟!

تقابل‌های سپاهان و پرسپولیس در سال‌های اخیر همیشه و همیشه با جنجال‌هایی بزرگ همراه بوده و مثل اینکه قرار نیست فکری به حال این موضوع شود. فوتبالی‌ها هنوز فراموش نکرده‌اند که سرباز احمدی در جریان بازی سپاهان و پرسپولیس در لیگ هفتم چشم‌هایش را از دست داد تا فدراسیون وقت رای به کسر امتیاز از تیم اصفهانی بدهد. حالا این سوال پیش می‌آید تجربه برگزاری این تعداد بازی در سال‌های اخیر کجا رفته و چرا هنوز مسئولان نمی‌توانند بدون دردسر این بازی را برگزار کنند. بدون شک یک ‌هوادار خیلی معمولی که فصلی یک ‌بار به استادیوم آزادی می‌رود، می‌داند که هواداران پرسپولیس و استقلال نباید بالای سر هواداران تیم مهمان قرار بگیرند اما در کمال تعجب در بازی جمعه‌شب این اتفاق برای هواداران سپاهان رخ داد و همین موضوع باعث شروع درگیری‌ها شد. مهم‌تر از این موضوع داستان بلیت‌فروشی بازی است که حالا سروصدای فراوانی به راه انداخته است. براساس اعلام مدیران ورزشگاه آزادی، ظرفیت این استادیوم پس از صندلی‌گذاری به 78‌هزار و 116 ‌نفر رسیده و این در حالی است که گوینده ورزشگاه در دقایق پایانی بازی پرسپولیس و سپاهان اعلام کرده بیش از 90‌ هزار نفر در استادیوم حاضر بوده‌اند. در این شرایط باید پرسید این تعداد تماشاگر چگونه و چطور وارد ورزشگاه شده‌اند و چرا بیشتر از حد مجاز بلیت فروخته شده است. چرا پس از پر شدن ورزشگاه درهای ورزشگاه بسته نشده و چرا اجازه داده شده تماشاگران روی دیوار‌ها و پله‌های استادیوم بنشینند؟ فراموش نکنیم بلیت‌فروشی این بازی مهم اینترنتی بوده و در محل ورزشگاه حتی یک ‌بلیت هم فروخته نشده است. در این شرایط هم این سوال به وجود می‌آید که چرا درهای ورزشگاه از ظهر جمعه باز شده تا تماشاگران تا ساعت 20 بیکار باشند و مقدمات درگیری با یکدیگر را فراهم کنند. جالب اینجا است که جناب آقای فتاحی که به عنوان مسئول برگزاری بازی‌ها فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر بیشتر از هر شخصی در فدراسیون و سازمان لیگ در رسانه‌ها دیده شده، پس از بازی تمام تقصیر را گردن ارگان‌های دیگر و حتی لیدر پرسپولیس انداخته و خودش را به نوعی کنار کشیده است! حالا باید دید در این شرایط آقای مسئول می‌تواند بازی تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در چارچوب جام‌حذفی را برگزار کند یا خیر، دیداری که برای سوم خردادماه برنامه‌ریزی شده و  سپاهانی‌ها از الان به فکر انتقام در خارج از زمین هستند.

 براساس اعلام مدیران ورزشگاه آزادی، ظرفیت این استادیوم پس از صندلی‌گذاری به 78‌هزار و 116 ‌نفر رسیده و این در حالی است که گوینده ورزشگاه در دقایق پایانی بازی پرسپولیس و سپاهان اعلام کرده بیش از 90‌ هزار نفر در استادیوم حاضر بوده‌اند

کدام بازی قهرمانی؟!‌

جنجال و حواشی بازی پرسپولیس و سپاهان به حدی زیادی بوده که کمتر کسی در 24 ساعت گذشته این بازی را از لحاظ فنی مورد نقد قرار داده است. به هر حال تقابل تیم‌های اول و سوم جدول قرار بود یکی از جذاب‌ترین بازی‌های لیگ هجدهم باشد اما آمار و ارقام می‌گوید این بازی از لحاظ فنی هیچ چیز نداشته است. پرسپولیس در اغلب دقایق بازی مالکیت توپ را از سپاهان برد اما در درگیری‌های نفر به نفر این سپاهانی‌ها بودند که موفق‌تر از میزبان خود عمل کردند. این شاید مهم‌ترین خطوط از خلاصه داستان این بازی باشد. تیم صدرنشین لیگ و مدعی اول قهرمانی در طول 90 دقیقه این بازی فقط دو شوت در چارچوب زد! جالب‌تر اینکه سپاهان همان دو شوت را هم نزد و در طول بازی هرگز نتوانست دروازه بیرانوند را با شوت در چارچوب به خطر بیندازد. در آمار شوت‌ها هر دو تیم هفت-هفت مساوی بودند که از این 14 ضربه فقط همان دو شوت پرسپولیس در چارچوب بود و 12 ضربه دیگر راهی به دروازه پیدا نکرد. شاید مهم‌ترین صحنه بازی برای هر یک از دو تیم دقیقا در همان شوت‌هایی بود که به چارچوب نرسیدند! فراموش نکنیم پرسپولیس که خیلی کمتر از سپاهان به پیروزی در این بازی نیازمند بود، در دقایق زیادی با فوتبال محتاطانه‌اش به فکر مدیریت بازی و حفظ نتیجه بود.