در جست‌وجوی پنجاه!

«چهل و هفت». این امتیاز پرسپولیس از مدت‌ها قبل در جدول رده‌بندی لیگ برتر ثابت مانده و درست مثل امتیازهای تیم‌های دیگر، کوچک‌ترین تغییری نکرده است. قرمزها امشب دوباره به لیگ برمی‌گردند و پس از ماه‌ها تعطیلی، برای رسیدن به امتیاز شماره ۵۰ تلاش می‌کنند. حریف آنها در این نبرد، تیم قعر جدولی لیگ برتر است. تیمی که برای فرار از سقوط، دست به هر کاری می‌زند. اول و آخر جدول لیگ امشب در ورزشگاه شهر قدس به هم می‌رسند. مسابقه‌ای که نبرد دو خط حمله آماده و دو خط دفاعی کاملا متفاوت خواهد بود.

آریا رهنورد

پیکان، اولین رقیب پرسپولیس در بازگشت رسمی رقابت‌های لیگ برتر است. تیمی که در دیدار رفت، رقابتی پایاپای با قرمزها داشت و سرانجام در آخرین لحظات، نتیجه را به این حریف واگذار کرد. در آن مسابقه، هنوز گابریل کالدرون سرمربی قرمزها بود و حسین فرکی نیز روی نیمکت پیکانی‌ها حضور داشت. گل‌های ترابی و نوراللهی مقابل تک گل سعید واسعی، نتیجه آن نبرد در ورزشگاه آزادی را رقم زدند. بین این دو تیم در جدول لیگ، تفاوت معناداری وجود دارد. پرسپولیس با فاصله به صدر جدول چسبیده و پیکان، در پایین‌ترین جایگاه دیده می‌شود. پرسپولیس گزینه اول قهرمانی است و پیکان، با بیشترین احتمال برای سقوط دست و پنجه نرم می‌کند. پرسپولیس موافق جدی ادامه لیگ بوده و پیکان، یکی از مخالفان سرسخت این اتفاق به شمار می‌رود. با این حال دو تیم امشب به هم می‌رسند. این جدال، برخوردی دیگر بین پرسپولیس و عبدا... ویسی است. مردی که در کورس قهرمانی لیگ برتر پانزدهم، قهرمانی را از برانکو و تیمش گرفت تا بزرگ‌ترین موفقیت دوران ورزشی‌اش را به دست بیاورد. ویسی البته معمولا به ندرت روبه‌روی پرسپولیس نتایج درخشانی را تجربه کرده اما چند پیروزی فراموش‌نشدنی، خاطره‌های خوب این مربی از قرمزهای پایتخت هستند. سرخ‌ها در 21 هفته گذشته لیگ، 15 بار برنده بوده‌اند و فقط در 6 مسابقه نتوانسته‌اند به عنوان تیم پیروز از زمین خارج شوند. پیکان اما در 21 بازی قبلی، فقط طعم سه پیروزی را چشیده و 12 بار نیز شکست خورده است. آن‌چه به جذابیت بازی امروز کمک شایانی می‌کند، کیفیت خط حمله دو تیم است. پرسپولیس این فصل 31 گل به ثمر رسانده و پیکان نیز موفق به زدن 28 گل شده است. با این حال در آمار دفاعی، پیکانی‌ها در این فصل 28 گل بیشتر از پرسپولیس دریافت کرده‌اند. در واقع بزرگ‌ترین نقطه ضعف این تیم، به وضعیت خط دفاعی مربوط می‌شود.

پیکان امشب در حالی روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد که از هفته دهم به بعد، برنده هیچ مسابقه‌ای نبوده است. آنها از 11 هفته گذشته فقط سه امتیاز دشت کرده‌اند و به همین خاطر به پایین‌ترین رده جدول دوخته شده‌اند. این تیم برای نبرد امشب، سه غایب شناخته‌شده دارد. جلال‌الدین علی‌محمدی، مهران موسوی و میلاد شیخ‌سلیمانی، نمی‌توانند تیم‌شان را در این نبرد همراهی کنند. نکته نگران‌کننده برای این تیم، آمار فوق‌العاده یحیی روبه‌روی پیکان است. او در هشت تقابل گذشته به عنوان سرمربی با این تیم، 6 بار برنده بوده و در دوران مربیگری تنها یک بار نتیجه را به پیکان واگذار کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد مربی قرمزها راه و رسم شکست دادن این حریف را خیلی خوب بلد است. پرسپولیسی‌ها در شرایطی خودشان را برای این نبرد مهیا می‌کنند که از هفته یازدهم به بعد، دیگر هیچ جدالی را واگذار نکرده‌اند. این تیم در 10 هفته گذشته فقط «دو امتیاز» از دست داده و با روندی خارق‌العاده، به استقبال 9 هفته باقی‌مانده از لیگ برتر نوزدهم می‌رود. از بین ستاره‌های پرسپولیس، کریستین اوساگونا هنوز به تهران برنگشته و ممکن است در ادامه فصل، دیگر هرگز در ترکیب این باشگاه دیده نشود. محمد انصاری نیز برای ماه‌ها خانه‌نشین خواهد بود. سیدجلال با توجه به مصدومیت اخیر، احتمالا بازی را از روی نیمکت آغاز می‌کند. بشار رسن آنقدر دیر به تیم ملحق شده که هنوز در اوج آمادگی نباشد و مهدی ترابی نیز به عنوان بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس، از دیدار امشب محروم است. یکی از دوئل‌های جذاب این نبرد، بین دو گل‌زن دو تیم رقم می‌خورد. جایی که شهریار مغانلو به افزایش آمار گل‌هایش در کورس آقای گلی فکر می‌کند و علی علیپور نیز امیدوار است که دوباره با درخشش در زمین، شانس بردن کفش طلای لیگ نوزدهم را برای خودش افزایش بدهد.

پیکان امشب در حالی روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد که از هفته دهم به بعد، برنده هیچ مسابقه‌ای نبوده است. آنها از 11 هفته گذشته فقط سه امتیاز دشت کرده‌اند و به همین خاطر به پایین‌ترین رده جدول دوخته شده‌اند. این تیم برای نبرد امشب، سه غایب شناخته‌شده دارد. جلال‌الدین علی‌محمدی، مهران موسوی و میلاد شیخ‌سلیمانی، نمی‌توانند تیم‌شان را در این نبرد همراهی کنند

شکست استقلال در زمین فولاد، فاصله 10 امتیازی پرسپولیس با جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌اش را حفظ کرد. در چنین شرایطی شاید مهم‌ترین مسئولیت یحیی، حفظ انگیزه بازیکنان تیمش باشد. بدون تردید آنها در ادامه فصل، مهم‌ترین رقیب خودشان هستند. اگر پرسپولیسی‌ها همه چیز را از همین حالا تمام شده بدانند و به فکر برگزاری جشن قهرمانی باشند، بعید نیست که این تصویر رویایی مثل یک سراب به نیستی مطلق تبدیل شود اما اگر آنها اعداد نوشته شده در جدول را فراموش کنند و برای بردن به میدان بروند، شانس رقم زدن یکی از زودهنگام‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ برتر را خواهند داشت. همه چیز در ادامه فصل، به خود آنها بستگی دارد.