آریا طاری

شاید باورتان نشود اما دقیقا پنج سال از آخرین بازی استیون جرارد در ورزشگاه آنفیلد سپری شده است. او سال 2015 در چنین روزهایی برای آخرین بار در آنفیلد به میدان رفت و هشت روز بعد، آخرین بازی‌اش را در دوران طولانی حضور در این باشگاه پشت سر گذاشت. ماجراهایی که پس از آن برای استیوی جی رقم خورده، دائما حکایت از قدم‌های رو به جلوی این چهره دارند. همه می‌دانند که داستان او و لیورپول هنوز تمام نشده و او بالاخره یک روز به عنوان سرمربی، به تیم محبوبش برمی‌گردد.

پایان دوران باشکوه استیون جرارد در آنفیلد، در مسابقه‌ای رقم خورد که نتیجه‌اش برای لیورپولی‌ها اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسید. آنها در آخرین تجربه خانگی استیوی، با سه گل مغلوب کریستال پالاس شدند. اوضاع در آخرین تجربه بازی جرارد برای لیورپول، بدتر نیز شد. این بار لیورپول با 6 گل نتیجه را به استوک سیتی واگذار کرد. ظاهرا همه چیز دست به دست هم داده بودند تا پایان دوران حضور اسطوره شماره هشت در ترکیب باشگاه، تلخ و نخواستنی باشد. درست پنج سال پس از آن روزها اما، جرارد را در قامت یک مربی بااستعداد تماشا می‌کنیم. مردی که چالش‌های متفاوتی را در فوتبال اسکاتلند پشت سر می‌گذارد و آماده انجام کارهای بزرگ‌تر نیز هست. چند ماه پس از ترک لیورپول، استیوی در یک تصمیم غیرمنتظره راهی باشگاه لس‌آنجلس گلکسی در فوتبال آمریکا شد. خیلی‌ها تصور می‌کردند او پس از 17 فصل بازی در ترکیب قرمزهای مرسی‎ساید، دیگر پیراهن هیچ باشگاه دیگری را بر تن نمی‌کند اما او تصمیم گرفت یک تجربه تازه در ام‌ال‌اس به دست بیاورد. او در حالی که 34 ساله بود، به گلکسی پیوست و برای دو فصل در ترکیب این باشگاه به میدان رفت. او در مجموع 38 بازی برای این باشگاه انجام داد و پنج بار نیز موفق به گل‌زنی با پیراهن تیم جدیدش شد. رویای قهرمانی او در این باشگاه اما به حقیقت تبدیل نشد.

تنها چند روز قبل از وداع همیشگی با دنیای بازی، پیشنهاد سرمربیگری در باشگاه ام کی دانز انگلیس به استیون ارائه شد اما او تصمیم گرفت به این پیشنهاد پاسخ منفی بدهد. واکنش جرارد کمی شوکه‌کننده بود اما او تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و به شکلی شتاب‌زده، به سراغ مربیگری نرفت. استیون اعتقاد داشت که هنوز به طور کامل برای سرمربیگری آماده نیست و قبل از هدایت هر باشگاهی، باید به آمادگی فنی بیشتری دست پیدا کند. در ژانویه 2018 جرارد هدایت تیم نوجوانان باشگاه لیورپول را بر عهده گرفت. او سپس به تیم زیر 18 ساله‌های باشگاه رفت و با فعالیت‌هایش در این تیم، یورگن کلوپ را تحت تاثیر قرار داد. کلوپ همان روزها به محض مشاهده سبک مربیگری جرارد، درباره ظهور یک استعداد جدید در دنیای مربیگری صحبت کرد. در ماه آوریل سال 2018، باشگاه گلاسکو رنجرز پیشنهاد سرمربیگری‌اش را به اسطوره لیورپولی‌ها رساند. پس از ناکامی گراهام مورتی در این باشگاه، آنها به دنبال یک شخصیت برنده برای تیم‌شان بودند. استیوی جی با قراردادی چهار ساله سرمربی رنجرز شد و کارش را به شکلی فوق‌العاده با 12 بازی بدون شکست شروع کرد. هرچند که این روند عالی سرانجام با شکست برابر سلتیک در دربی معروف اولدفرم قطع شد. در دیدار برگشت همان فصل اما، جرارد بالاخره طلسم پیروز نشدن در دیدارهای رودررو با سلتیک را برای باشگاه رنجرز از بین برد. آبی‌ها از سال 2012 به بعد حریف سنتی‌شان را شکست نداده بودند و این اتفاق بالاخره با هدایت استیوی رقم خورد. سرمربی جدید رنجرز، تلاش زیادی به خرج داد تا جام قهرمانی را برای این تیم به دست بیاورد اما آنها در نهایت اولین فصل را در رده دوم جدول به پایان رساندند. در پایان آن فصل رنجرز 9 امتیاز کم‌تر از رقیب همیشگی‌اش داشت. آنها در جام حذفی تا یک‌چهارم نهایی و در جام اتحادیه نیز تا نیمه‌نهایی پیش رفتند. تیم او در این فصل نیز فاصله زیادی با صدر جدول دارد و بعید به نظر می‌رسد که شانسی برای بردن جام داشته باشد. استیون در گلاسکو، هنوز انتظارات را برآورده نکرده اما شمایلی از یک مربی جذاب را به نمایش گذاشته است. خیلی‌ها اعتقاد دارند که شرایط مالی باشگاه، کار را برای او سخت کرده است. چرا‌که رنجرز ستاره‌های زیادی در اختیار ندارد و نسبت به سلتیک، تیم کم‌مهره‌تری به نظر می‌رسد.

در 17 فصل بازی برای تیم اصلی باشگاه لیورپول، جرارد هرگز طعم قهرمانی لیگ برتر را نچشید. قرمزها حالا در شرایطی به یک قدمی بردن جام رسیده‌اند که جرارد دیگر در عضویت این باشگاه قرار ندارد. شاید اگر کلوپو کمی زودتر به خدمت گرفته می‌شد و این نفرات زودتر برای لیورپول به میدان می‌رفتند، جرارد نیز این لذت بزرگ را تجربه می‌کرد. او به عنوان بازیکن، هرگز قهرمان لیگ برتر نشده اما هنوز امید دارد که روزی این کار را به عنوان مربی انجام بدهد. دیر یا زود، عصر مربیگری او در این باشگاه آغاز خواهد شد.