مهندسی قهرمانی!

صدرنشینی دوباره پرسپولیس در لیگ برتر، برای بسیاری از رقبای این تیم چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. پرسپولیس تا ۱۵ هفته اول لیگ، حتی یک بار نیز در بالاترین رده جدول دیده نشده بود اما از هفته شانزدهم، به صدر رسید و تا پایان هفته بیست و یکم، اختلافش را با رقبا بیشتر و بیشتر کرد. این تیم با هر نتیجه‌ای در هفته‌های باقی‌مانده، حداقل تا هفته بیست و چهارم صدرنشین لیگ برتر خواهد بود. نتایج درخشان آنها روبه‌روی رقبای بزرگ در نیم‌فصل دوم، قرمزها را به قهرمانی نزدیک کرده است. شاید اگر آنها در نیم‌فصل اول نیز به همین خوبی رقبای اصلی را کنار می‌زدند، قهرمانی‌شان از همین حالا کاملا مسجل شده بود. آنها به لحاظ برتری در بازی‌های بزرگ، فعلا نسبت به سایر رقبا در وضعیت بهتری قرار دارند.

آریا رهنورد  

پرسپولیس؛ 8 بازی 13 امتیاز

قرعه لیگ برای پرسپولیس طوری اتفاق افتاد که آنها در هفته‌های ابتدایی هر دو نیم‌فصل، با همه تیم‌های مدعی قهرمانی مسابقه بدهند. آنها در این زمینه، دو نیم‌فصل کاملا متفاوت را سپری کردند. تیم کالدرون در همان هفته‌های ابتدایی، برابر تراکتورسازی شکست خورد. این اولین باخت مرد آرژانتینی در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. آنها در هفته چهارم، رقیب سنتی را از پیش رو برداشتند و دربی را با دست‌های پر ترک کردند اما در دو جدال برابر سپاهان و شهرخودرو، هیچ گلی به ثمر نرساندند و هیچ امتیازی نگرفتند. تیمی که در نیم‌فصل اول از چهار نبرد با مدعی‌ها فقط سه امتیاز گرفته بود، در نیم‌فصل دوم تراکتور و شهرخودرو را از پیش رو برداشت. برنده رای انضباطی مسابقه جنجالی با سپاهان شد و از استقلال یک امتیاز گرفت تا در مجموع در هشت بازی با رقبای مدعی 13 امتیاز تصاحب کند. میانگین امتیازی این تیم برابر رقبای جدی برای کسب عنوان قهرمانی، 1.62 امتیاز به ازای هر مسابقه است. آنها در 9 مسابقه پایانی این فصل، دیگر با رقبای بزرگ روبه‌رو نخواهند شد.

سپاهان؛ 5 بازی 8 امتیاز

اولین تقابل تیم ژنرال با تیم‌های مدعی قهرمانی در این فصل، فوق‌العاده آغاز شد. آنها در هفته پنجم لیگ با درخشش خیره‌کننده کی‌روش و محبی، پرسپولیس را در آزادی شکست دادند. پنج هفته بعد، سپاهان این بار با نتیجه‌ای مشابه، تراکتورسازی را در نقش جهان شکست داد تا صددرصد امتیازها از نبرد با رقبای بزرگ را گرفته باشد. در هفته‌های سیزدهم و پانزدهم لیگ اما خبری از پیروزی سپاهانی‌ها روبه‌روی رقبای مدعی نبود. طلایی‌ها در هفته سیزدهم لیگ در خانه برابر استقلال متوقف شدند و گل تساوی را در آخرین ثانیه‌ها به تیم استراماچونی زدند و در هفته پانزدهم نیز برابر شهرخودرو، به تساوی یک بر یک رسیدند. سپاهان با شکست در رای انضباطی دیدار با پرسپولیس، اولین باخت فصل روبه‌روی رقبای بزرگ را تجربه کرد. در مجموع آنها در لیگ نوزدهم پنج بار با تیم‌های مدعی برخورد کرده‌اند و در این پنج بازی، صاحب دو پیروزی، دو تساوی و یک باخت شده‌اند. تیم ژنرال از این پنج بازی، هشت امتیاز گرفته و برای آن‌که در پایان فصل عملکرد بهتری از پرسپولیس در دیدارهای بزرگ فصل داشته باشد، باید حداقل دو مسابقه از سه نبرد بعدی با استقلال، تراکتور و شهرخودرو را با پیروزی پشت سر بگذارد. میانگین امتیازی آنها در این نبرد البته درست مثل پرسپولیس، عدد 1.6 را نشان می‌دهد.

تراکتورسازی؛ 5 بازی 6 امتیاز

آن‌چه تراکتور را از کورس قهرمانی عقب انداخته، نتایج بد این تیم روبه‌روی تیم‌های مدعی قهرمانی بوده است. تراکتور در دوره دنیزلی، پرسپولیس را شکست داد و بعدتر در دوره الهامی، شهرخودرو را از پیش رو برداشت اما شکست تلخ برابر استقلال در یادگار امام با چهار گل، خاطره‌ای نیست که به همین سادگی از ذهن هواداران باشگاه پاک شود. آنها در اصفهان به سپاهان و در تهران نیز به پرسپولیس باخته‌اند. تراکتور به ویژه در دیدارهای خارج از خانه، با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و در ادامه فصل، باید دو دیدار خارج از خانه با شهرخودرو و استقلال را نیز در مشهد و تهران برگزار کند.

استقلال؛ 5 بازی 8 امتیاز

آمار استقلالی‌ها در نبردهای بزرگ فصل، درست مثل باشگاه سپاهان است. این تیم نیز توانسته در پنج جدال با تیم‌های مدعی، هشت امتیاز به دست بیاورد. استقلال در شروع فصل، به پرسپولیس باخت و در دربی برگشت نیز با این تیم به تساوی رسید. لیگ نوزدهم برای آبی‌ها بدون شکست دادن رقیب سنتی به پایان خواهد رسید. درخشان‌ترین نمایش آنها روبه‌روی تیم‌های بزرگ، با شکست دادن تراکتورسازی در تبریز رقم خورد. این تیم شهرخودرو را نیز در تهران شکست داد و در نقش جهان روبه‌روی سپاهان، فوق‌العاده بازی کرد. از این پنج بازی، چهار مسابقه و هفت امتیاز سهم استراماچونی بوده و فرهاد تا امروز تنها یک بار روبه‌روی تیم‌های مدعی قهرمانی قرار گرفته است.

آمار استقلالی‌ها در نبردهای بزرگ فصل، درست مثل باشگاه سپاهان است. این تیم نیز توانسته در پنج جدال با تیم‌های مدعی، هشت امتیاز به دست بیاورد. استقلال در شروع فصل، به پرسپولیس باخت و در دربی برگشت نیز با این تیم به تساوی رسید. لیگ نوزدهم برای آبی‌ها بدون شکست دادن رقیب سنتی به پایان خواهد رسید

شهرخودرو؛ 5 بازی 4 امتیاز

ضعیف‌ترین عملکرد روبه‌روی تیم‌های مدعی، به شهرخودرو مشهد تعلق دارد. تنها برد بزرگ آنها در این فصل، با شکست دادن پرسپولیس در ورزشگاه امام رضا رقم خورد. شهرخودرو در نبرد نیم‌فصل با سپاهان یک مساوی به دست آورد اما به استقلال و تراکتورسازی باخت و در نیم‌فصل دوم نیز نتیجه را به پرسپولیس واگذار کرد تا از پنج بازی با رقبای مدعی قهرمانی فقط چهار امتیاز گرفته باشد.