کالدرون به اضافه هفت!

تا اواسط نیم‌فصل اول، خیلی‌ها تصور می‌کردند لیگ برتر این بار برخلاف چند سال گذشته، قهرمان تازه‌ای خواهد داشت اما حالا فاصله پرسپولیس با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش در جدول ۱۰ امتیاز است. البته که کار برای قرمزها تمام نشده و هنوز ۹ مسابقه دیگر تا پایان فصل باقی مانده اما آنها سخت‌ترین گردنه لیگ را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و در ادامه فصل، دیگر با هیچ‌کدام از مدعیان قهرمانی روبه‌رو نخواهند شد. همه چیز مهیا به نظر می‌رسد تا قرمزها به تاریخ‌سازی‌شان ادامه بدهند و چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را به دست بیاورند. راه مهار این تیم انگار، هنوز برای هیچ‌کدام از رقبا کشف نشده است.

آریا رهنورد

یحیی گل‌محمدی روبه‌روی تیم سابقش، همان فوتبال موردعلاقه خودش را در ترکیب پرسپولیس به جریان انداخت. پاس‌های تک‌ضرب، فرارهای عمقی و گل‌های زودهنگام، بخشی از توصیه‌های همیشگی یحیی به شاگردانش هستند. با این تفاوت که او در پرسپولیس، حتی اصراری به فوتبال مالکانه هم ندارد. سرخ‌ها این هفته نیز در حالی به برتری دست پیدا کردند که نسبت به تیم رقیب، توپ را کم‌تر در اختیار داشتند. استراحت ناشی از برگزار نشدن دیدار با سپاهان، به این تیم کمک کرد تا با طراوت زیادی روبه‌روی شهرخودرو قرار بگیرد. پسران یحیی خیلی زود دو بار دروازه حریف باز کردند و در نیمه دوم به محض نزدیک شدن فاصله، ضربه دیگری به تیم مهمان وارد آوردند. حتی نبود تماشاگرها نیز موجب نشد که پرسپولیس، یک نمایش درخشان را در زمین بازی پیاده نکند. آن‌چه موجب اوج گرفتن دوباره پرسپولیس یحیی شده، در درجه اول پیدا کردن یک ترکیب ثابت برای تیم است. گل‌محمدی دیگر هر هفته به ترکیب دست نمی‌زند و بالاخره توانست 11 مرد نهایی‌اش برای تیم را پیدا کند. روی خط دروازه، رادو با انگیزه و اشتیاق زیادی جانشین بیرو شده است. گلر کروات در بازی با شهرخودرو نیز چند واکنش فوق‌العاده تماشایی داشت. در خط دفاعی، سیدجلال از ترکیب خارج شده و زوج شجاع و کنعانی در حال رسیدن به هماهنگی هستند. محمد نادری نیز در سمت چپ، آماده‌تر از محمد انصاری نشان می‌دهد. تغییر بسیار مهم دیگر تیم، بازگشت «بشار رسن» به ترکیب اصلی است. این درست همان چیزی است که تیم برای زیبا بازی کردن به آن نیاز داشت. به جای اوساگونا که تحرک چندانی در زمین از خودش نشان نمی‌داد، بشار با دوندگی بالا به ترکیب اضافه شده است. وحید امیری که شم گل‌زنی نسبتا خوبی دارد، در کنار علیپور در خط حمله قرار گرفته و این روزها فرصت‌طلب‌تر از همیشه نشان می‌دهد. بازگشت بشار، این آزادی عمل را به مهدی ترابی داده که در پست دلخواهش فوتبال بازی کند. ستاره‌ای که برابر رقیب مشهدی، یکی از بهترین‌های زمین مسابقه بود و بالاخره توانست در دوره مربیگری یحیی نیز، برای پرسپولیس گل‌زنی کند.

آن‌چه موجب اوج گرفتن دوباره پرسپولیس یحیی شده، در درجه اول پیدا کردن یک ترکیب ثابت برای تیم است. گل‌محمدی دیگر هر هفته به ترکیب دست نمی‌زند و بالاخره توانست 11 مرد نهایی‌اش برای تیم را پیدا کند

خیلی از هواداران پرسپولیس، نگران برخورد با چهار مدعی در هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل دوم بودند. تیم گابریل کالدرون در نیم‌فصل اول لیگ برتر، در این هفته‌های دشوار تنها استقلال را شکست داد و سه باخت را مقابل شهرخودرو، تراکتورسازی و سپاهان تجربه کرد. پرسپولیس برابر این سه حریف، حتی موفق به زدن یک گل نیز نشد. حالا اما شرایط تغییر کرده است. تیم یحیی البته استقلال را شکست نداده اما توانسته از تراکتورسازی و شهرخودرو به خوبی انتقام بگیرد. صدور رای دیدار جنجالی با سپاهان نیز، این تیم را ظرف چند ساعت صاحب «6 امتیاز» کرد. درواقع تیم گل‌محمدی از چهار بازی سخت با رقبای جدی برای کسب عنوان قهرمانی لیگ در نیم‌فصل دوم 10 امتیاز کسب کردند و این، هفت امتیاز بیشتر از تیم گابریل کالدرون به شمار می‌رود. با تصاحب 47 امتیاز از 21 بازی، میانگین امتیازی آنها از عدد دو نیز بیشتر است و این تیم می‌تواند با ادامه این روند، یکی از مقتدرترین قهرمان‌های ادوار لیگ تلقی شود. البته که کار هنوز تمام نشده اما مسیر قهرمانی دوباره قرمزها، کاملا هموار به نظر می‌رسد. پرسپولیس و سپاهان، تنها تیم‌هایی هستند که سابقه سه دوره قهرمانی متوالی در لیگ برتر ایران را دارند. از شروع مسابقات باشگاهی در فوتبال ایران نیز هیچ تیمی موفق به کسب چهار قهرمانی پیاپی نشده و حالا قرمزها، برای رسیدن به چنین دستاورد بزرگ و فوق‌العاده‌ای مبارزه می‌کنند. آنها همچنین سابقه 12 قهرمانی باشگاهی در فوتبال ایران را دارند و در صورت رسیدن به جام سیزدهم، اختلاف‌شان را با دومین تیم پرافتخار به پنج قهرمانی می‌رسانند و دست‌نیافتنی‌تر می‌شوند. پرسپولیس یحیی راهش را پیدا کرده و اگر با مشکل بزرگی روبه‌رو نشود، جام را به دست خواهد آورد. آنها البته همچنان رقبای سرسختی دارند اما از حاشیه امنیت زیادی نیز برخوردار هستند. شاید حاضر نشدن سپاهانی‌ها در زمین مسابقه با پرسپولیس، یکی از نقاط عطف مهم این فصل سرخپوشان باشد. این انصراف، همان اتفاقی بود که تیم را به صدرنشینی مقتدرانه‌تر در لیگ برتر نزدیک کرد. آنها این روزها هم خوب فوتبال بازی می‌کنند و هم، با هر نتیجه یک قدم بلند به طرف قهرمانی برمی‌دارند.