دفاعِ زرد، هافبک قرمز، حمله آبی!

به سرعت برق و باد، یک «نیم‌فصل» از لیگ برتر نیز سپری شد. هرچند که هنوز ۶ دیدار از این نیم‌فصل باقی مانده و اساسا تعطیلات نیم‌فصل در لیگ برتر، همیشه دیرتر از هفته پانزدهم اتفاق می‌افتد. تا امروز، گروهی از ستاره‌ها در لیگ فوق‌العاده ظاهر شده‌اند و گروهی دیگر نیز نتوانسته‌اند انتظارها را برآورده کنند. هنوز نیمی از راه باقی مانده و ماجراهای زیادی ممکن است در این لیگ رقم بخورند. این گزارش به معرفی بهترین‌های نیم‌فصل اول لیگ می‌پردازد. نفراتی که با سیستم سه-پنج-دو و دفاع خطی آندره‌آ استراماچونی، کنار هم قرار می‌گیرند. سرمربی ایتالیایی استقلال، می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب به عنوان مربی برتر نیم‌فصل باشد. مردی که شنیده می‌شود قرار است امروز دوباره به ایران برگردد.

آریا طاری

دروازه‌بان: پیام نیازمند

روند کلین‌شیت‌های متوالی پیام، بالاخره قطع شد اما بدون تردید او بهترین و آماده‌ترین سنگربان لیگ برتر نوزدهم بود. پیام بارها با واکنش‌های درخشانش در این فصل به کمک سپاهان آمد. او در این سال‌ها پیشرفت درخشانی داشته و حالا پای ثابت اردوهای تیم ملی نیز به شمار می‌رود. نیازمند در اوج جوانی، یکی از اصلی‌ترین دلایل بالانشینی تیم ژنرال در جدول رده‌بندی لیگ برتر است. اصلی‌ترین رقیب او در طول فصل رشید مظاهری بود که این هفته‌ها، گل‌های ناامیدکننده‌ای دریافت کرد.

سرمربی ایتالیایی استقلال، می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب به عنوان مربی برتر نیم‌فصل باشد. مردی که شنیده می‌شود قرار است امروز دوباره به ایران برگردد

 مدافع میانی: ایوب والی

با چهار گل زده، بهترین گل‌زن این فصل فولاد خوزستان است. در واقع در تیمی که لوسیانو پریرا را در نوک حمله دارد، یک مدافع بدون زدن ضربه‌های پنالتی چهار بار موفق به گل‌زنی شده است. والی حضور درخشانی در ضربات شروع مجدد فولاد دارد و در این فصل چند گل سه امتیازی برای تیم جواد نکونام به ثمر رسانده است. کاپیتان فولاد این روزها بهترین فرم دوران فوتبالش را سپری می‌کند.

 مدافع میانی: محمد طیبی

نفت مسجدسلیمان در آخرین ثانیه‌های هفته پانزدهم، از شکست برابر پارس جنوبی گریخت. آنها با روندی باورنکردنی، یک نیم‌فصل را بدون شکست پشت سر گذاشتند. تجربه طیبی در قلب دفاع، کمک زیادی به تیم مهدی تارتار کرد تا 15 هفته بدون باخت را سپری کند. نفت مسجدسلیمان، یکی از غافلگیرکننده‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رفت.

مدافع میانی: گئورگی گولسیانی

مصدومیت عزت پورقاز، زوج میانی آماده سپاهان را تا آخر فصل به هم زد اما گولسیانی همچنان به درخشیدن در ترکیب تیم ژنرال ادامه می‌دهد. سپاهان فصل گذشته تیم خوبی بود اما در خط دفاعی مشکلات زیادی داشت. با ورود گولسیانی، این باشگاه صاحب خط دفاعی مستحکمی شد. او به جز تبحر در دفاع، روی ضربه‌های شروع مجدد و حتی پنالتی‌ها نیز تاثیر زیادی در سپاهان دارد.

هافبک راست: محمد محبی

دریافت دو کارت قرمز در یک فصل، یک نمره منفی بزرگ برای پدیده سپاهان به شمار می‌رود اما او فارغ از این موضوع، فصل فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. محبی از شاهین به سپاهان آمد و در این تیم به سرعت چهره شد و حتی در دیدارهای حساس تیم ملی نیز به میدان رفت. او به سرعت با لیگ تطیبق پیدا کرد و نشان داد که چه قابلیت‌های ویژه‌ای دارد.

هافبک چپ: مهدی ترابی

او این روزها تنها راه نجات پرسپولیس کالدرون است. بازیکنی که هم خوب گل می‌زند، هم یک شوت‌زن ایده‌آل است، هم پاس‌های خوبی می‌دهد و هم در طراحی ضدحمله‌ها، به تیمش کمک می‌کند. با حفظ این کیفیت، ترابی می‌تواند دیر یا زود در یک باشگاه خوب اروپایی به میدان برود.

هافبک مرکزی: امید نورافکن

استقلالی‌ها حاضر به پرداخت مبلغ رضایتنامه او نشدند اما امید در سپاهان به خوبی جا افتاد. او بهترین نمایش‌هایش در فوتبال ایران را در اصفهان پشت سر گذاشته است. امید در سپاهان یک هافبک با خصوصیت هجومی شده و در چند هفته گذشته، چند بار برای تیمش گل‌زنی کرده است.

هافبک مرکزی: احسان حاج‌صفی

در فصلی که هیچ‌کدام از ستاره‌های گرانقیمت و مهره‌های خارجی تراکتورسازی انتظارات را برآورده نکرده‌اند، احسان حاج‌صفی امیدوارکننده‌ترین بازیکن این تیم بوده است. او زیر نظر دنیزلی از سمت چپ خط دفاعی جدا شد و در خط هافبک قرار گرفت. موضوعی که احسان را در فرمی ایده‌آل قرار داد.

 هافبک مرکزی: احمد نوراللهی

او که در بسیاری از هفته‌های فصل «کاپیتان» پرسپولیس بود، حالا دیگر به پختگی لازم در ترکیب قرمزها رسیده است. احمد مثل همیشه هم جنگ‌های میانه میدان را برای تیم می‌برد و هم در گل‌زنی، موفق نشان می‌دهد. او یکی از مسلط‌ترین هافبک‌های این فصل لیگ برتر بوده است.

مهاجم: مهدی قائدی

وقتی در ابتدای فصل وعده زدن 10 گل با پیراهن شماره 10 استقلال را داد، هیچ‌کس او را جدی نمی‌گرفت اما مهدی حالا فقط دو گل با آن وعده فاصله دارد. با هشت گل زده و پنج پاس گل، قائدی موثرترین بازیکن این فصل لیگ برتر نوزدهم بوده است.

مهاجم: شیخ دیاباته

چند هفته طول کشید تا مصدومیت را پشت سر بگذارد و خودی نشان بدهد اما وقتی به فرم خوب رسید، دیگر مهارش ممکن نبود. شیخ کابوس بزرگ این روزهای همه مدافعان لیگ برتری است. بازیکنی که اگر مصدوم نشود، استقلال را به طرف قهرمانی لیگ خواهد برد.

نیمکت ذخیره‌ها

سوشا مکانی و رشید مظاهری، گزینه‌هایی برای نیمکت‌نشینی در تیم منتخب نیم‌فصل اول هستند. در خط دفاع، اهل شاخه از صنعت نفت آبادان، ترکمان از پارس جنوبی و عارف غلامی از استقلال می‌توانند روی نیمکت قرار بگیرند. علی کریمی و وریا غفوری می‌توانند به عنوان هافبک روی نیمکت حضور پیدا کنند و عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو، ذخیره‌های ایده‌آلی برای مهاجمان لیگ هستند.