از ایران تا انگلیس

حالا که نیم‌فصل اول لیگ برتر انگلیس به پایان رسیده است، می‌توان با نگاهی به نتایج این لیگ مقایسه‌ای میان تعداد گل‌های ردوبدل‌ شده و روند بازی‌ها در دو لیگ ایران و انگلیس انجام داد. این مقایسه بیش از هر چیز آمار بالای گل‌زنی در لیگ جزیره را نسبت به لیگ ایران نشان می‌دهد و البته این نکته که تعداد تساوی‌های بدون گل در ایران بسیار بالاتر از لیگ ‌برتر انگلیس بوده است. در نیم‌فصل اول لیگ ایران طی 15هفته 120بازی برگزار شد که این تعداد در انگلیس 19هفته و 190بازی بوده است. در جزیره طی 190بازی 542 گل به ثمر رسیده و در مقابل طی 120 بازی لیگ برتر ایران در مجموع 240 گل ردوبدل شده است. بنابراین در انگلیس طی هر بازی به‌طور میانگین 85/2 گل به ثمر رسیده در حالی که در لیگ ایران این میانگین دقیقا دو گل در هر بازی بوده است. با این حساب انگلیسی‌ها 42 درصد بیشتر از ایرانی‌ها گل می‌زنند.


فاجعه‌بار

پرگل‌ترین هفته لیگ برتر ایران، هفته دوم با میانگین 25/3 گل در هر بازی بوده است. اما در لیگ برتر انگلیس تیم‌ها طی 19هفته پنج بار از این رکورد عبور کرده و گل‌های بیشتری به ثمر رسانده‌اند. پرگل‌ترین هفته از لیگ برتر انگلیس هفته دوم با 35 گل و میانگین 5/3 گل طی هر بازی بوده است. باشگاه‌های انگلیسی فقط یک بار میانگین کمتر از دو گل در هر بازی را به جا گذاشتند که این اتفاق در هفته دوازدهم رخ داد و تیم‌های انگلیسی در آن هفته فقط 19 گل به ثمر رساندند. اما در لیگ ایران نیمی از هفته‌ها (هشت هفته از 15 هفته) با کمتر از دوگل در هر بازی تمام شدند که آماری نازل و فاجعه‌بار به شمار می‌رفت. کم‌گل‌ترین هفته در نیم‌فصل اول لیگ ایران هفته سوم بود که طی آن دقیقا نیمی از بازی‌ها (چهار بازی) بدون گل تمام شد و در مجموع فقط هشت گل به ثمر رسید، یعنی میانگین هر بازی یک گل!


راضی به تساوی

طی یک نیم‌فصل از لیگ برتر انگلیس فقط 13 بازی با تساوی بدون گل به پایان رسیده و 177 بازی دیگر با گل همراه بوده‌اند. اما در لیگ برتر ایران با وجود اینکه بازی‌های بسیار کم‌تری نسبت به لیگ جزیره انجام می‌شود تعداد بازی‌های بدون گل خیلی بیشتر بوده‌اند. در نیم فصل اول 22 بازی از لیگ برتر ایران (یعنی 18درصد بازی‌ها) بدون گل به پایان رسیده‌اند. در حالی که 13 بازی بدون گل در انگلیس یعنی فقط 8/6 درصد از بازی‌های این لیگ بدون گل تمام می‌شوند. در انگلیس بیشترین بازی‌های بدون گل سهم نیوکاسل بوده که چهار بار با حریفان خود صفر-صفر کرده است. در ایران این رکورد به طرز جالبی به استقلال تهران می‌رسد. تیم وینفرد شفر طی 15 بازی دور رفت، 6 بازی (یعنی 40 درصد بازی‌هایش) را با تساوی بدون گل به پایان رسانده است. در لیگ ایران فقط پارس جنوبی جم هیچ بازی بدون گلی طی نیم‌فصل اول نداشته و در همه بازی‌های این تیم گل ردوبدل شده است.