شعبده‌های لیگ!

لیگ برتر هجدهم در حالی به نیمه راه رسید که مثل همه فصل‌های دیگر فوتبال باشگاهی در ایران، نتایج غافلگیرکننده‌ای داشت. فوتبال همیشه یک قدم از مخاطبانش جلوتر است و درست به همین خاطر، این رشته ورزشی نه اهمیتش را از دست می‌دهد و نه هرگز تکراری می‌شود. در فوتبال، هیچ دو مسابقه‌ای کاملا شبیه هم نیستند و رمز برتری آن بر بسیاری از پدیده‌های جهانی را می‌توان در همین اتفاق خلاصه کرد. لیگ برتر هجدهم در همه این ماه‌ها، شعبده‌بازی‌های خاص خودش را داشت و بدون تردید در نیم‌فصل دوم نیز، اسکوربردها گاهی از نتایج بازی‌ها شگفت‌زده خواهند شد!

آریا طاری

سپیدرود رشت یک - 6 

سپاهان اصفهان

همه می‌دانستند که سپیدرود بعد از حواشی باورنکردنی‌ تابستانی، حرفی برای گفتن ندارد و در خانه، نتیجه را به سپاهان پرمهره واگذار می‌کند. با این وجود هوادارانی که راهی سردار جنگل شدند هرگز تصور نمی‌کردند تیم‌شان اینچنین تحقیر شود. تیم امیر قلعه‌نویی در نبرد هفته دوم با سپیدرود تا می‌توانست به رقیبش گل زد. اهمیت این بازی وقتی مشخص شد که طلایی‌ها قهرمانی نیم‌فصل را به خاطر «تفاضل گل» به دست آوردند. اواخر فصل وقتی تیم رشتی پنج گل از استقلال دریافت کرد، دیگر هیچ‌کس چندان متعجب نشد.

تا قبل از هفته دوازدهم لیگ برتر، پیکان با چهار پیروزی و تنها سه شکست هنوز شرایط بدی نداشت اما باخت سنگین در زمین پارس جنوبی، اوضاع را برای تیم مجید جلالی پیچیده کرد

استقلال سه - صفر تراکتورسازی

تیم وینفرد شفر در دو هفته اول لیگ، تنها دو امتیاز گرفته بود و با توجه به جدایی ستاره‌های کلیدی، مشکلات بسیار بزرگی را در ترکیبش احساس می‌کرد. در نقطه مقابل، تراکتور با سپری کردن یک تابستان پر از خرید، سرشار از نام‌های بزرگ بود. نتیجه این مسابقه اما به سود این نام‌ها نشد و استقلالی‌ها با یک نمایش فوق‌العاده، تراکتور را در هم شکستند.

پارس جنوبی جم یک - صفر استقلال

همان استقلال که در هفته سوم تراکتور را به مرز نابودی کشانده بود، در هفته چهارم به زمین پارس جنوبی جم رفت و مقابل این حریف شکست خورد. پارس قبل از برخورد با استقلال، حتی نتوانسته بود تیم‌هایی مثل نساجی و فولاد را شکست بدهد اما ناگهان مقابل آبی‌ها به یک پیروزی غیرمنتظره دست پیدا کرد. این نتیجه شروع بحران‌های این فصل تیم شفر بود.

پرسپولیس صفر - صفر نفت مسجدسلیمان

تیم برانکو که زمانی عادت داشت به هر قیمتی از همه خطوط دفاعی عبور کند، در هفته چهارم اسیر دفاع منسجم نفت مسجدسلیمان شد. قرمزها در دقایق پایانی، حملات بسیار زیادی انجام دادند اما در مجموع قدرتمند ظاهر نشدند و نتوانستند همه سه امتیاز این نبرد را به دست بیاورند.

استقلال خوزستان یک - صفر ذوب آهن

ذوب بهترین تیم نیم‌فصل دوم لیگ برتر هفدهم بود و تصور می‌شد با امید نمازی و نفراتی که در تابستان جذب کرده، این فصل برای قهرمانی بجنگد اما با حضور نمازی روی نیمکت، هوای این باشگاه هرگز آفتابی نشد. اصفهانی‌ها با همه مهره‌های اصلی در هفته هفدهم مغلوب استقلال خوزستان شدند. تیمی که سرمربی‌اش هرگز در آمریکا مربیگری نکرده بود!

تراکتورسازی 6 - صفر  استقلال خوزستان

درست یک هفته بعد از شکست دادن ذوب آهن، استقلال خوزستان به همه ثابت کرد که آن نتیجه تنها به خاطر ضعف تیم حریف به دست آمده است. محمد تقوی که سرمربی موقت تیم تبریزی شده بود، شاگردانش را برای بلعیدن رقیب به زمین فرستاد. این نتیجه رویایی در نهایت کمک زیادی کرد تا تقوی به عنوان سرمربی دائم باشگاه انتخاب شود. استوکس بعد از این بازی، به صدر جدول گل‌زنان لیگ رسید.

پارس جنوبی جم سه - صفر پیکان

تا قبل از هفته دوازدهم لیگ برتر، پیکان با چهار پیروزی و تنها سه شکست هنوز شرایط بدی نداشت اما باخت سنگین در زمین پارس جنوبی، اوضاع را برای تیم مجید جلالی پیچیده کرد. بازی تا ثانیه‌های پایانی با یک گل به سود میزبان دنبال می‌شد و تیم مهدی تارتار با دو پنالتی دیرهنگام، به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرد. پیکان بعد از این مسابقه تا پایان نیم‌فصل در همه دیدارها شکست خورد.

تراکتورسازی چهار - یک ذوب آهن

شاید درست در همین نقطه بود که ذوبی‌ها دیگر اعتمادشان را به امید نمازی از دست دادند. ذوب با کاشت دیدنی محسن مسلمان از حریف جلو بود اما هت‌تریک استثنایی لی اروین ورق را به سود تراکتور برگرداند. چند ماه بعد از این مسابقه دیگر نه نمازی در تیم اصفهانی حضور دارد و نه اروین برای تراکتور توپ می‌زند.

فولاد صفر - یک سپیدرود رشت

اولین پیروزی خارج از خانه باشگاه سپیدرود در تاریخ لیگ برتر، در زمین فولاد به دست آمد. این برد به تنهایی «نصف» بردهای این فصل باشگاه رشتی به شمار می‌رود!

پرسپولیس دو - یک پیکان

شاید در نگاه اول هیچ نکته عجیبی در این نتیجه وجود نداشته باشد اما شرایط مسابقه، آن را عجیب جلوه می‌دهد. پرسپولیس بدون ملی‌پوش‌ها و در حالی که چندین بازیکن مصدوم داشت روبه‌روی پیکان قرار گرفت. شاید هواداران این تیم به تساوی نیز راضی بودند اما قرمزها در لحظات پایانی از شکست، پیروزی ساختند. این نتیجه غافلگیرکننده، بحران را در تیم جلالی جدی‌تر کرد. چند هفته بعد، این مربی از نیمکت پیکان جدا شد.

تراکتورسازی یک - دو فولاد

شروع افشین قطبی روی نیمکت فولاد، فراتر از حد انتظار بود. قطبی و تیمش تراکتور مدعی را بعد از چندین هفته بدون شکست، بردند و نمایش رویایی را در تبریز پشت سر گذاشتند. سرمربی فولاد با این برد ثابت کرد که برای پس گرفتن لقب امپراتور به فوتبال ایران برگشته است.

استقلال خوزستان یک - یک سپاهان

سپاهان با همین نتیجه نیز قهرمانی نیم‌فصل را از آن خودش کرد اما انتظار نمی‌رفت استقلال خوزستان در این مسابقه تا این اندازه درخشان نشان بدهد. اگر یونس دلفی موقعیت دروازه خالی را هدر نمی‌داد، حالا استقلالی‌ها فصل را با یک پیروزی حیرت‌انگیز به پایان رسانده بودند.