زلزله آبی؛ آوار سرخ

هفته سیزدهم لیگ برتر برای پرسپولیس و استقلال، با پیروزی به پایان رسید. آنها روش‌های متفاوتی را برای این اتفاق امتحان کردند اما حاصل هر دو روش، در نهایت کسب سه امتیاز بود. تیم شفر در همه دقایق بازی برتر از حریف نشان داد و صنعت‌ نفت را به سختی تنبیه کرد. پرسپولیس اما در ثانیه‌های پایانی یک بازی نزدیک و سخت، با یک ضربه ایستگاهی مهره‌های خط دفاعی حریف را غافلگیر کرد. حالا پرسپولیس با یک بازی کم‌تر نسبت به تراکتورسازی، در جدول لیگ از این تیم عبور کرده و استقلال نیز درست پشت سر تراکتور، در رده پنجم ایستاده است.

 آریا رهنورد

پسران شفر در جدال با صنعت نفت همان استقلالی را به نمایش گذاشتند که هواداران از ابتدای فصل انتظارش را می‌کشیدند. تیمی که با نفرات پرشمار حمله می‌کند و حتی بعد از گل زدن دست از حملات بعدی برنمی‌دارد. پیروزی در این مسابقه برای آبی‌ها  کاملا حیاتی به نظر می‌رسید. چراکه آنها در جدول رده‌بندی از تیم‌های مدعی فاصله گرفته‌اند و نباید هیچ فرصتی را برای کم کردن این فاصله از دست بدهند. پس از پیروزی خفیف برابر استقلال خوزستان، شفر و تیمش این بار روبه‌روی یک حریف جنوبی دیگر قرار گرفتند. نبرد با جنوبی‌ها همواره برای این مربی خوشایند بوده و این بار نیز همین اتفاق تکرار شد. استقلال خیلی زود به گل اول دست پیدا کرد و ضربه فرشید باقری برای ادامه بازی به این تیم روحیه داد. آبی‌ها بعد از گل اول، اعتماد به نفس قابل توجهی پیدا کردند و شاید برای اولین بار در این فصل، دست به حرکات ترکیبی تماشایی در نزدیکی دروازه حریف زدند. گل دوم این تیم، یکی از تماشایی‌ترین گل‌های فصل استقلال به شمار می‌رفت. طارق همام به خوبی ضربه آخر را به طرف دروازه فرستاد تا یک حرکت تیمی جذاب، بدون نتیجه نباشد. امیدهای صنعت با این گل از بین رفت و سلاطین تساوی لیگ برتر در روز بد همه ستاره‌های‌شان، چاره‌ای به جز تسلیم ‌شدن مقابل استقلال نداشتند. برای تیم مهمان، هیچ امیدی وجود نداشت اما ماجرا برای استقلال لحظه به لحظه شیرین‌تر می‌شد. چیپ بی‌نقص اللهیار صیادمنش، شب آبی‌ها را دلچسب کرد و دریبل دیدنی و شوت خوب نویمایر پس از برخورد به تیر دروازه، تنها حسرت آنها برابر نفت را رقم زد. برای تیمی که این فصل فقط در یکی از بازی‌های خانگی‌اش به گل رسیده بود، این نتیجه فوق‌العاده به نظر می‌رسید اما نباید فراموش کرد که پس از مسابقه با تراکتور نیز همین خوش‌بینی در مورد تیم وینفرد شفر وجود داشت و خیلی زود، ناپدید شد. اگر این کیفیت حفظ شود، آنها در هفته‌های آینده تماشاگران به مراتب بیشتری را به ورزشگاه آزادی می‌کشانند. استقلال در دو هفته باقی‌مانده از نیم‌فصل، با سپیدرود رشت و پدیده مشهد روبه‌رو خواهد شد. دو جدال سخت با یکی از مدعیان قهرمانی و یکی از کاندیداهای سقوط. آبی‌ها در طول فصل امتیازهای زیادی را از دست داده‌اند و برای رقم زدن یک پایان خوب در نیم‌فصل، گزینه‌ای به جز برنده‌ شدن در اختیار ندارند.

آبی‌ها بعد از گل اول، اعتماد به نفس قابل توجهی پیدا کردند و شاید برای اولین بار در این فصل، دست به حرکات ترکیبی تماشایی در نزدیکی دروازه حریف زدند. گل دوم این تیم، یکی از تماشایی‌ترین گل‌های فصل استقلال به شمار می‌رفت

به سوی برانکو

کم‌تر از یک سال قبل، انتخاب نفرات اصلی و ذخیره برای برانکو با وجود مهره‌های پرشمار پرسپولیس دشوار به نظر می‌رسید اما ظرف چند ماه اخیر بزرگ‌ترین چالش مرد کروات، پیدا کردن 11 بازیکن سالم برای قرار دادن در ترکیب اصلی بوده است. تیم پروفسور در حالی مهیای نبرد با ماشین‌سازی تبریز شد که علاوه بر ماهینی و انصاری، سیامک نعمتی و شایان مصلح را نیز در کناره‌های خط دفاعی به دلیل مصدومیت از دست داده بود. محسن ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاع قرار گرفت و آدام همتی نیز برای اولین بار به عنوان مدافع راست برای پرسپولیس به میدان رفت. شاید در یک شرایط عادی، آدام هرگز این تعداد بازی در طول فصل را تجربه نمی‌کرد اما او در هفته‌های گذشته تبدیل به یکی از نفرات فیکس تیم برانکو شده است. در غیاب کمال محروم، احمد نوراللهی تنها هافبک دفاعی پرسپولیس به شمار می‌رفت و نام حمیدرضا طاهرخانی جوان نیز در بین نفرات ثابت به چشم می‌خورد. با این وضعیت، پرسپولیسی‌ها باید به مصاف تیمی می‌رفتند که در هفته‌های گذشته استقلال و سپاهان را متوقف کرده بود. تیمی که البته چند مهره اصلی‌اش را در اختیار نداشت اما هرگز با مهاجری شکست نخورده بود و با 6 تساوی متوالی به استقبال بازی پرسپولیس می‌رفت. ماشین‌سازی میزبان در حضور تماشاگرانش، موقعیت‌های زیادی خلق کرد اما بدشانسی و البته درخشش بیرو مانع به گل رسیدن تیم میزبان شد. پرسپولیسی‌ها نیز چند موقعیت کلیدی را توسط عالیشاه، بشار و منشا از دست دادند و در حالی که تصور می‌شد یکی دیگر از تساوی‌های پرشمار ماشین در حال رقم‌خوردن است، ضربه سر شجاع همه چیز را عوض کرد. مدافع قرمزها پس از به ثمر رساندن گل به طرف برانکو رفت تا پس از چند روز پرتنش برای این مربی، حمایتش را از او نشان بدهد. نکته امیدوارکننده برای پرسپولیس، درخشش مهره‌های جوان این تیم بود. سعید حسین‌پور مثل دیدار با پیکان مسلط ظاهر شد و محمدامین اسدی علاوه بر گرفتن خطای منجر به گل، یک گل سالم نیز به ثمر رساند که به اشتباه توسط داور آفساید تشخیص داده شد. این مهره‌های جوان حداقل تا پایان نیم‌فصل، فرصت خوبی برای حضور در ترکیب اصلی پرسپولیس خواهند داشت.