آریا  طاری

مرور تغییرات گسترده ترکیب استقلال در این فصل از لیگ برتر، نشان می‌دهد که  سرمربی آلمانی باشگاه هنوز هم ترکیب اصلی تیمش را به طور کامل شناسایی نکرده است. نفراتی که در دربی برای این تیم به میدان رفتند، شاید به ترکیب اصلی نزدیک‌تر باشند اما بازگشت چند مصدوم می‌تواند دوباره شمایل استقلال را عوض کند. استقلال امروز در جام حذفی، روبه‌روی نفت مسجدسلیمان قرار خواهد گرفت. آبی‌ها از لیگ قهرمانان کنار رفته‌اند و در لیگ برتر نیز شرایط ایده‌آلی ندارند اما شاید یک شروع مقتدرانه در جام حذفی، فرصتی برای بازگشت این تیم به وضعیت ایده‌آل باشد. شفر امروز کدام بازیکنانش را در مسجدسلیمان به زمین خواهد فرستاد؟ آمار در این مورد چه می‌گوید؟

همیشگی‌ها

وینفرد شفر در این فصل از لیگ برتر فوتبال ایران، 21 بازیکن مختلف را آزمایش کرده است. در واقع با توجه به فیکس بودن دروازه‌بان اصلی، این مربی دو ترکیب کامل از بازیکن را در این فصل به زمین فرستاده است. تنها پنج بازیکن در استقلال، در همه دیدارهای این فصل تیم‌شان در لیگ برتر به میدان رفته‌اند. مهدی رحمتی و پژمان منتظری با 630 دقیقه کامل بازی برای تیم، در این زمینه رکورددار هستند. علی کریمی 603 دقیقه در زمین بوده،  وریا غفوری 576 دقیقه در ترکیب آبی‌ها حضور داشته و روح‌الله باقری با 443 دقیقه بازی، آخرین مهره‌ای است که در هر هفت هفته برای استقلال توپ زده است. باقری یک بار به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفته و در پنج مسابقه نیز قبل از دقیقه 90 از ترکیب خارج شده است.

صفر بازی

سرمربی آلمانی استقلال در این فصل هنوز 12 نفر از بازیکنان فهرست تیمش را مورد استفاده قرار نداده است. «سیدحسین حسینی» سرشناس‌ترین مهره بدون بازی استقلال در لیگ برتر هجدهم به شمار می‌رفت. مهدی نوراللهی نیز به عنوان گلر سوم تیم، طبیعتا شانسی برای بازی نداشته است. میثم تیموری و مرتضی آقاخان از زمان عقد قرارداد با آبی‌ها در مصدومیت به سر می‌برند و هنوز نتوانسته‌اند به تیم‌شان کمک کنند. امیرحسین کارگر، شاهین طاهرخانی، سینا خادم‌پور، حسین حیدری و حیدرعلی احمدزاده دیگر نفرات جوانی هستند که اعتماد سرمربی تیم را به دست نیاورده‌اند. محسن کریمی و داریوش شجاعیان همچنان با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم می‌کنند و جابر انصاری که در فهرست مازاد قرار داشت، همچنان جریان بازی‌های تیمش را از روی نیمکت می‌بیند. بازگشت چهار بازیکن مصدوم استقلال و احتمال فیکس شدن سیدحسین حسینی، شاید تغییرات زیادی در ادامه فصل برای استقلال به وجود بیاورد.

فراتر از انتظار، کم‌تر از انتظار

«پژمان منتظری» در چند مقطع از فصل گذشته به نیمکت چسبیده بود و به نظر می‌رسید دوران حضورش در باشگاه به پایان رسیده اما این مدافع دوباره به فرم ایده‌آل برگشت و جدایی مجید حسینی، شرایط را برای فیکس ‌شدن منتظری فراهم کرد. شفر در بدو ورود به ایران اعتقاد زیادی به پژمان نداشت اما حالا او را حتی برای یک دقیقه از ترکیب تیمش خارج نکرده است. آرمین سهرابیان نیز با 540 دقیقه بازی در لیگ برتر هجدهم، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. نیمکت‌نشین فصل گذشته آبی‌ها، این اواخر در فهرست کارلوس کی‌روش برای تیم ملی نیز حضور داشته و البته یک بار در جم، دروازه تیم خودی را باز کرده است. خسرو حیدری نیز با چهار بازی در لیگ، در شمار مهره‌هایی قرار می‌گیرد که فراتر از حد تصور از ترکیب استقلال سهم داشته‌اند. درست برعکس مارکوس نویمایر که در لیگ فقط سه بار بازی کرده و این اواخر آسیب دیده است. مارکوس و سیدحسین حسینی در کنار الحاجی گرو، مهره‌هایی هستند که هیچ‌کس انتظار نیمکت‌نشین‌‎ شدن‌شان در استقلال را نداشت. هیچ هواداری نیز انتظار داشت اللهیار صیادمنش جوان و کم‌تجربه، به تعویض ثابت شفر تبدیل شود و چهار بازی در لیگ برای استقلال انجام بدهد.

محوشدگان

سجاد آقایی در اولین هفته لیگ برتر، 61 دقیقه برابر پیکان به میدان رفت اما بعد از هفت مسابقه، هنوز هم آمار بازی این بازیکن در لیگ برتر همان 61 دقیقه است. رضا آذری نیز در هفته‌های ابتدایی لیگ مورد استفاده شفر قرار می‌گرفت. این بازیکن اما بعد از سه بازی، دیگر از روی نیمکت بلند نشد تا مجموع دقایق بازی‌اش برای آبی‌ها از 69 دقیقه عبور نکند. فرشاد محمدی‌مهر بعد از چهار بازی در لیگ، ناگهان اعتماد شفر را کاملا از دست داد و دیگر جایی در ترکیب اصلی آبی‌های پایتخت نداشت. مرد آلمانی، حتی خسرو حیدری پا به سن گذاشته را به این فوتبالیست جوان ترجیح می‌دهد. آقایی، آذری و محمدی‌مهر با وجود خارج شدن از دید شفر، همچنان برای بازگشت به ترکیب شانس خواهند داشت.

چند گل‌زن و چند پاسور؟

تنها سه گل‌زن در هفت مسابقه، آمار امیدوارکننده‌ای برای استقلال نیست. در این فصل از لیگ برتر، وریا غفوری، مرتضی تبریزی و فرشید اسماعیلی تنها بازیکنانی هستند که توانسته‌اند با پیراهن استقلال گل‌زنی کنند. فرشید اسماعیلی، فرشید باقری و روح‌ا... باقری نیز تنها پاسورهای این فصل باشگاه به شمار می‌روند. شفر هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در استقلال دارد،کارهایی مثل رساندن بازیکنانش به سطح ایده‌آل برای درخشش در لیگ برتر.