تمام امیدهای شفر

شفر برخلاف خیلی‌ها به آینده استقلال امیدوار است. شاید با شکست سنگین مقابل السد قطر، پرونده آبی‌ها در فصل جاری لیگ قهرمانان بسته شده اما شفر قصد دارد با قدرت به کارش ادامه دهد و تیمی رویایی برای موفقیت در لیگ برتر و بازی‌های فصل آینده لیگ قهرمانان بسازد. سرمربی آلمانی استقلال برای رسیدن به هدفش روی ستاره‌هایی حساب کرده که این روزها به دلایل مختلف از ترکیب بیرون مانده‌اند و قرار است در آینده‌ای نزدیک به ترکیب برگردند. هرچند شجاعیان به دلیل مصدومیت حداقل تا پنج ‌هفته دیگر شانسی برای همراهی استقلال ندارد اما به هر حال شفر روی او حساب باز کرده است. او سال گذشته کنار جپاروف بازی می‌کرد و با پاس‌هایش موقعیت‌های زیادی برای مهاجمان تیم شفر می‌ساخت

امیرمحمد یعقوب‌پور

چشم استقلال

شفر برای خروج از بحران روی روزبه چشمی حسابی ویژه باز کرده، بازیکنی که هم توانایی بازی در پست هافبک دفاعی و هم مدافع وسط را دارد و می‌تواند بخشی از مشکلات استقلال در فاز دفاعی را برطرف کند. او پس از مصدومیت در جام‌جهانی و از دست دادن پیش فصل، مقابل السد در ترکیب ثابت قرار گرفت و در نیمه اول نمایشی رویایی در پست دفاع وسط داشت. بازگشت چشمی به ترکیب، مقدمات نیمکت‌نشینی محمد دانشگر را فراهم می‌کند و این بهترین خبر ممکن برای هواداران استقلال به حساب می‌آید. دانشگر تا به اینجای فصل به هیچ‌ عنوان عملکرد قابل‌قبولی در پست دفاع وسط نداشته و مقصر اصلی شکست سنگین آبی‌ها در آسیا بوده است.

شجاعت از دست رفته

سرور جپاروف یکی از مهره‌های کلیدی فصل گذشته استقلال به حساب می‌آمد، بازیکنی که در پست هافبک بازیساز برای شفر بازی می‌کرد و نظم خاصی به میانه زمین آبی‌ها داده بود. او در نقل‌و‌انتقالات پیش فصل با آبی‌ها برای تمدید قرارداد به توافق نرسید تا نظم تیم شفر در خط میانی از بین برود. نویمایر آلمانی قرار بود جانشین شایسته‌ای برای جپاروف باشد اما تا به امروز در حد یک ‌بازیکن خیلی معمولی برای استقلال بازی کرده و انتظارات را برآورده نکرده است. در این شرایط شفر برای بازگشت شجاعیان به میادین لحظه‌شماری می‌کند تا شاید این بازیکن جای خالی جپاروف را پر کند. هرچند شجاعیان به دلیل مصدومیت حداقل تا پنج ‌هفته دیگر شانسی برای همراهی استقلال ندارد اما به هر حال شفر روی او حساب باز کرده است. او سال گذشته کنار جپاروف بازی می‌کرد و با پاس‌هایش موقعیت‌های زیادی برای مهاجمان تیم شفر می‌ساخت.

ستاره همیشه مصدوم

خارج  نکردن نام محسن کریمی از فهرست استقلال، نشان می‌دهد شفر برای ادامه کار روی این بازیکن هم حسابی ویژه باز کرده است. کریمی این روزها تمرینات بدنسازی‌اش را آغاز کرده و گفته می‌شد به زودی شانس حضور در تمرینات گروهی را پیدا می‌کند. آماده شدن این بازیکن سرعتی باعث می‌شود تا شفر دست بازتری در جناح چپ داشته باشد و به اصرارش برای بازی دادن به تبریزی در پست هافبک چپ پایان دهد. با این اتفاق تبریزی پشت مهاجم استقلال بازی خواهد کرد و کریمی هم با نفوذهایش می‌تواند به تیم کمک کند. البته تجربه نشان داده شفر برای مدت زیادی نباید روی کریمی حساب باز کند چراکه تعداد مصدومیت‌های این بازیکن در سال‌های اخیر از تعداد بازی‌هایش برای استقلال بیشتر بوده است!

استاد حاشیه

مهدی قائدی قرار بود سال گذشته پدیده استقلال باشد اما حواشی اجازه نداد این اتفاق عملی شود. پس از تصادف معروف و دور شدن از فوتبال، قائدی فصل جدید را با استقلال آغاز کرد اما حضور تیم ملی امید در بازی‌های آسیایی باعث شد تا این ستاره جوان بار دیگر از جمع آبی‌ها دور شود. با این وجود قائدی حالا به تمرینات استقلال برگشته و انگیزه‌های زیادی برای بازی در لیگ برتر دارد. براساس شنیده‌ها قائدی در تمرینات حسابی آماده نشان می‌دهد و فقط منتظر یک ‌فرصت است تا توانایی‌هایش را در لیگ برتر نشان دهد. در شرایط فعلی هیچ بعید نیست شفر تا آماده شدن محسن کریمی و داریوش شجاعیان، به قائدی میدان بدهد و از سرعت و تکنیک بالای او در خط میانی استفاده کند.

خرید ناشناخته

استقلال این فصل مشکلات زیادی در پست دفاع چپ داشته است. میلاد زکی‌پور و آرمین سهرابیان، تا اینجای فصل عملکردی ناامیدکننده در این پست داشته‌اند تا تمامی نگاه‌ها به خرید جدید شفر جلب شود. میثم تیموری در ابتدای فصل با نظر مربی آلمانی به استقلال اضافه شد اما خیلی زود به دلیل مصدومیت از تمرینات کنار گذاشته شد. بازیکنی که فصل گذشته در پست دفاع چپ برای پارس‌جنوبی توپ می‌زد، این روزها به تمرینات برگشته و امید زیادی دارد در آینده‌ای نزدیک به تمرینات گروهی اضافه شود.

او آخرین امید شفر برای احیای پست دفاع چپ تیمش به حساب می‌آید و باید دید با حضور تیموری مشکلات در این پست حل می‌شود یا خیر. هواداران استقلال امیدوارند که تیموری کیفیت بالاتری در مقایسه با فرشاد محمدی‌مهر داشته باشد، بازیکنی که درست مثل تیموری از پارس‌جنوبی به استقلال آمده اما عملکرد قابل‌قبولی در پست دفاع راست نداشته است. با رسیدن تیموری، شفر این فرصت را هم خواهد داشت تا از سهرابیان در پست دفاع وسط استفاده کند. سهرابیان سال گذشته با بازی در پست دفاع وسط چهره شد و حتی شانس حضور در تیم ملی را هم پیدا کرد!