انتقام‌ سرخ یا مقاومت سبز؟

‌یکی از حساس‌ترین دیدارهای معوقه نیم‌فصل اول لیگ برتر، امروز در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. جدالی که هم برای پرسپولیس میزبان و هم برای ذوب‌آهن، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. ذوبی‌ها حتی با وجود تغییر سرمربی، هنوز از بحران خارج نشده‌اند و به مرحله «شوک‌درمانی» نرسیده‌اند. پرسپولیسی‌ها نیز به خوبی می‌دانند که با هر لغزش، فضا را برای قهرمانی سایر مدعیان فراهم خواهند کرد. این نبرد در حالی آغاز می‌شود که برانکو به دنبال انتقام‌ گرفتن از دو شکست قبلی‌اش مقابل منصوریان است. باید منتظر ماند و دید که مقاومت علیمنصور مقابل انگیزه‌های انتقامی پروفسور، به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.

 آریا رهنورد

به دست آوردن هفت امتیاز از سه مسابقه بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا، نشان می‌دهد برخلاف انتظارها شکست در آن مسابقه خاص، نتوانسته پرسپولیس را از مسیرش در لیگ برتر منحرف کند. قرمزها در این فصل با اختلاف بیشتر از هر تیم ایرانی دیگری مسابقه داده‌اند اما درخشش در دقایق پایانی دو نبرد با پیکان و ماشین‌سازی، ثابت می‌کند این تیم هنوز مقابل خستگی تسلیم نشده است. پرسپولیس این روزها مدام با معضل بزرگ مصدومیت مهره‌هایش دست و پنجه نرم می‌کند و پس از پارگی رباط صلیبی دو مدافع، نگرانی‌های زیادی در مورد بازیکنان دیگر تیم وجود دارد. آنها به شدت تحت‌ فشار قرار داشته‌اند و این وضعیت تا پایان نیم‌فصل اول لیگ ادامه پیدا خواهد کرد. در نقطه مقابل اما، ذوب‌آهنی ایستاده که با تقویمی نسبتا سبک در طول فصل، به این مسابقه آمده است. اصفهانی‌ها البته فصل موفقیت‌آمیزی را پشت سر نگذاشته‌اند و امید نمازی مدت زیادی روی نیمکت این باشگاه دوام نیاورد. حتی پس از کنار گذاشتن کادر فنی قبلی، این تیم هنوز طعم پیروزی را نچشیده و پس از شکست غیرمنتظره برابر پارس جنوبی جم، با فولاد خوزستان مساوی کرده است. ذوب فصل گذشته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد و با وجود از دست رفتن چند مهره، ترکیب نسبتا خوبی را مهیای فصل جدید کرد. آنها به زودی باید در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان به میدان بروند و مسابقه امروز با پرسپولیس، به خوبی همه ضعف‌های تیم را به کادر فنی نشان خواهد داد. ذوب این روزها بیشتر از هر چیزی، به روحیه و اعتماد به نفس نیاز دارد و روبه‌رو شدن با قرمزها در آزادی، بهترین فرصت برای به دست آوردن این فاکتورهای حیاتی است.

 برانکو تا همین فصل گذشته، موفق به شکست دادن ذوب نشده بود. او بالاخره این طلسم را با پیروزی چهار گله مقابل ذوب قلعه‌نویی جبران کرد اما در دیدار برگشت با نتیجه دو بر یک باخت

برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ایران بارها مهم‌ترین رقبایش را شکست داده اما هنوز نتوانسته در یک بازی از علیرضا منصوریان سه امتیاز بگیرد. از زمان ورود برانکو به پرسپولیس، این مربی چهار بار با علیمنصور روبه‌رو شده و دو بار شکست خورده است. در لیگ برتر پانزدهم، منصوریان پرسپولیس را در مسابقه رفت با تساوی متوقف کرد و در دیدار برگشت شکست داد تا شانس قهرمانی این تیم در رقابت نزدیک با استقلال خوزستان را به حداقل برساند. در لیگ برتر شانزدهم نیز علیمنصور سرمربی استقلال بود و پس از تساوی بدون گل دربی رفت، در دربی برگشت با درخشش کاوه رضایی و فرشید اسماعیلی یک پیروزی فراموش‌ نشدنی را جشن گرفت. آخرین شکست سرمربی امروز ذوب‌آهن برابر پرسپولیس به دوران سرمربیگری پاس همدان در لیگ برتر نهم برمی‌گردد. او در مجموع هفت بار با سرخ‌پوشان روبه‌رو شده و در این هفت بازی سه پیروزی و سه تساوی در کارنامه دارد. آماری که نشان می‌دهد منصوریان همیشه با انگیزه‌های زیادی برابر پرسپولیس حاضر شده است. در مقابل اما برانکو تا همین فصل گذشته، موفق به شکست دادن ذوب نشده بود. او بالاخره این طلسم را با پیروزی چهار گله مقابل ذوب قلعه‌نویی جبران کرد اما در دیدار برگشت با نتیجه دو بر یک باخت. پروفسور در مجموع در هفت جدال با ذوب‌های یحیی، مجتبی حسینی و امیرقلعه‌نویی، چهار شکست، دو تساوی و تنها یک پیروزی در کارنامه دارد.

ذوب در شرایطی مهیای نبرد با پرسپولیس می‌شود که هنوز نتوانسته امتیازهایش را به تعداد بازی‌هایش برساند. این تیم در 13 هفته گذشته، فقط دو بار برنده شده و تنها 12 امتیاز کسب کرده است. آنها از هفته پنجم به بعد در هیچ مسابقه‌ای پیروز نبوده‌اند و در هشت مسابقه اخیر چهار شکست و چهار تساوی را پشت سر گذاشته‌اند. زهیوی مهم‌ترین مهره مصدوم ذوب برای این جدال به شمار می‌رود و بدون تردید محسن مسلمان پرانگیزه‌ترین ستاره این تیم است. ذوب در صورت پیروز شدن در این مسابقه، صعود قابل توجهی در جدول خواهد داشت و در رده نهم، همسایه فولاد خوزستان خواهد شد. پرسپولیسی‌ها نیز در صورت رسیدن به همه امتیازهای این جدال، دوباره رده سوم را از تراکتورسازی پس می‌گیرند و در فاصله سه امتیازی صدر جدول می‌ایستند. بازگشت کمال برای تیم میزبان امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما همانند دیدار گذشته با ماشین‌سازی تبریز، شایان مصلح و سیامک نعمتی همچنان توانایی همراهی تیم‌شان را ندارند تا برانکو در کناره‌های خط دفاعی، ناچار به استفاده از آدام همتی و محسن ربیع‌خواه باشد. پرسپولیسی‌ها در صورت پیروزی در همه دیدارهای باقی‌مانده نیم‌فصل، می‌توانند صدر جدول را از آن خودشان کنند اما شاید موضوع مهم‌تر برای آنها، این باشد که مهره دیگری را به دلیل مصدومیت طولانی‌مدت از دست ندهند.