شلیک فیفادی به لیگ برتر!

به نظر می‌رسد برانکو ایوانکوویچ و شاگردها بالاخره حاضر شده‌اند امروز مقابل پیکان به میدان بروند. حتی اگر آنها هم تمایلی به حضور در این مسابقه نداشتند، سازمان لیگ مصر بود تا به هر قیمتی این جدال را برگزار کند. اصرار سازمان لیگ برای انجام این مسابقه به هر قیمتی، در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. رضایت باشگاه پرسپولیس اما شاید عجیب‌تر باشد. آیا قرمزها واقعا برای انجام نبرد امروز، به سازمان لیگ تعهد داده‌اند؟ پرسپولیس و پیکان در شرایطی با هم روبه‌رو می‌شوند که هنوز سوال‌های زیادی در مورد دلایل برگزاری این بازی همزمان با اردوهای تیم‌های ملی بزرگسالان و امید وجود دارد.

آریا طاری

دوئل امروز پرسپولیس و پیکان در ورزشگاه آزادی، یک مسابقه «غیرمعمولی» است. نبردی که قاعدتا نباید در شرایط فعلی برگزار شود اما هر سه طرف ماجرا، مشکلی با انجام آن ندارند. پیکانی‌ها از روبه‌رو شدن با ترکیب ناقصی از ستاره‌های پرسپولیس استقبال می‌کنند، سازمان لیگ مثل همیشه نمی‌خواهد از برنامه عقب باشد و باشگاه پرسپولیس نیز مخالفتی با این موضوع نشان نمی‌دهد. برانکو ایوانکوویچ در کنفرانس خبری قبل از بازی، اعلام کرده که تیمش نمی‌خواهد «بزدل و ترسو» قلمداد شود و به همین خاطر خودش را به این مسابقه خواهد رساند. حقیقت اما آن است که در پایان فصل به هیچ تیمی «مدال شجاعت» نمی‌دهند و تنها تیم قهرمان روی سکوی اول قرار می‌گیرد و بیشتر از هر تیمی ستایش می‌شود. پرسپولیس در جدول رده‌بندی، اوضاع چندان ایده‌آلی ندارد. این تیم حتی اگر در هر دو دیدار به تعویق افتاده‌اش پیروز شود، باز هم سه امتیاز با پدیده صدرنشین فاصله خواهد داشت. طبیعتا در چنین شرایطی از دست دادن امتیاز، یک ضربه مهلک برای تیم برانکو خواهد بود اما پروفسور حاضر شده است که تیمش را بدون چندین مهره اصلی به مصاف پیکان بفرستد. شاید غیبت بیرو روی خط دروازه با حضور رادو جبران‌ شدنی باشد اما در تیم پروفسور کدام بازیکن می‌تواند به جای احمد نوراللهی به میدان برود؟ کدام بازیکن جای بشار رسن را در خط هافبک این تیم خواهد گرفت؟ نوراللهی، رسن و سیامک نعمتی، سه هافبک هجومی پرسپولیس در این فصل هستند اما حالا دو نفر از آنها در اردوی تیم‌های ملی ایران و عراق به سر می‌برند و نفر سوم نیز به احتمال زیاد ناچار خواهد شد در سمت راست خط دفاعی برای پرسپولیس بازی کند. پرسپولیس و پیکان مجموعا 6 بازیکن نیز در اردوی تیم ملی امید دارند و کرانچار با جدایی این مهره‌ها مخالفت کرده است. در چنین شرایطی، طبیعتا پیکان نیز با یک ترکیب کامل به مصاف پرسپولیس نمی‌رود اما ظاهرا آنها ترجیح می‌دهند به جای کامل شدن ترکیب اصلی خودشان، با پرسپولیس نیمه‌جان بازی کنند.

تلاش برای برگزاری بازی‌ها در هر شرایط و به هر قیمتی نه تنها یک امتیاز برای سازمان لیگ محسوب نمی‌شود، بلکه یک نقطه تاریک در کارنامه مدیران آن به شمار خواهد رفت. اگر قرار باشد مسابقه‌ها در شرایطی غیراستاندارد انجام شوند، برگزار نشدن آنها به مراتب مفیدتر است. سازمان لیگ در این فصل وادار به لغو بازی‌های زیادی شده‌ است که درصد عمده آنها تحت تاثیر صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا بودند. همین حالا هفته دوازدهم لیگ برگزار شده اما ۶ تیم در جدول لیگ کم‌تر از 12 بازی انجام داده‌اند. مدیران سازمان لیگ روی آنتن زنده برنامه تلویزیونی ۹۰ اعلام کردند که لغو دیدار استقلال و پدیده در هفته دوازدهم، نتیجه فشارهایی بود که از بالا به این نهاد وارد شد. اگر برگزاری دیدارها برای سازمان لیگ اهمیت دارد، آنها باید مقابل همه اصرارهای بیرونی بایستند اما جالب است که سازمان لیگ به سرعت مقابل این فشارها تسلیم می‌شود و در مقابل، دیدارهایی را برگزار می‌کند که بر اساس قانون نباید انجام شوند. از آن‌جایی که پرسپولیس سه بازیکن در اردوی تیم‌های ملی ایران و عراق دارد، به سادگی می‌تواند از انجام دیدار با پیکان صرف‌نظر کند اما چرا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟ مدیران سازمان لیگ تاکید دارند که از برانکو برای حاضر شدن در این مسابقه تعهد گرفته‌اند. اگر این ماجرا حقیقت داشته باشد، پرسپولیسی‌ها باید هواداران‌شان را در جریان بگذارند. پرسپولیس تا همین چند روز قبل درگیر بازی‌های لیگ قهرمانان بود و طبیعتا دلیلی وجود نداشت تا برای لغو بازی‌های داخلی‌اش به سازمان لیگ و یا هیچ نهاد دیگری «تعهد» بدهد. همکاری با باشگاهی که راهی فینال لیگ قهرمانان شده و در این تورنمنت مسابقه می‌دهد نه لطف، بلکه «وظیفه» سازمان لیگ است و حالا دلیلی وجود ندارد که سازمان لیگ به خاطر انجام این وظیفه، پرسپولیس را با مشکل روبه‌رو کند. اگر سازمان لیگ توانایی برگزاری این مسابقه در زمانی دیگر را ندارد، باید به ضعف در برنامه‌ریزی‌ها اعتراف کند و اگر مدیران و یا مربیان پرسپولیس زیر بار تعهد دادن به این سازمان رفته‌اند، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند که بیشتر از همه بازیکنان تیم را زیر فشار قرار می‌دهد. حقیقت آن است که نه مربیان تیم ملی و امید و نه مدیران سازمان لیگ، پاسخگوی توقف دوباره پرسپولیس در مسابقه‌ای که برای لغو آن دلایل منطقی و قانونی وجود دارد، نخواهند بود.