رقص پرچم غریبه!

ستاره‌های تراکتورسازی در پایان مسابقه با پرسپولیس، به نمایش درآمدن پرچم «ژاپن» از سوی هواداران خودی را انکار کردند اما مدیرعامل این باشگاه تایید کرد که گروهی از طرفداران تراکتور، پرچم ژاپن را با خودشان به ورزشگاه آزادی برده‌اند و در لحظاتی از مسابقه، از این پرچم رونمایی کرده‌اند. زنوزی دلیل این کار را تشویق مهره ژاپنی این تیم یعنی سوکیتا دانسته اما تراکتوری‌ها پیش از فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز به تشویق کاشیماآنتلرز پرداخته بودند. این اولین بار نیست که پرچم یک کشور بیگانه در ورزشگاه‌های ایرانی به نمایش درمی‌آید. این اتفاق پیش از این نیز در لیگ برتر رخ داده و بعید نیست که در آینده هم تکرار شود.

 آریا رهنورد

مربیان و ستاره‌های کاشیماآنتلرز ژاپن، هرگز تصوری از میزان محبوبیت واقعی‌شان در فوتبال ایران ندارند. آنها به تهران سفر کردند و جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را با خودشان به خانه بردند. روبه‌رو شدن با کاشیما تجربه زجرآوری برای پرسپولیسی‌ها بود اما ظاهرا برای تماشاگران بسیاری از تیم‌های ایرانی، خوشایند به نظر می‌رسید. همین هفته علاوه بر نشان دادن پرچم ژاپن در ورزشگاه آزادی از سوی هواداران تراکتورسازی، پرچم باشگاه کاشیما نیز مقابل سکوهای طرفدار استقلال در ورزشگاه غدیر اهواز قرار گرفت. محبوبیت تیم ژاپنی در فوتبال ایران، روز به روز بیشتر می‌شود.

برزیل اورجینال!

«آبادان برزیلته» برای هواداران صنعت نفت نه فقط یک شعار، بلکه یک سبک از زندگی است. آبادانی‌ها پرچم برزیل را هم مثل عینک ری‌بن در هیچ شرایطی از خودشان جدا نمی‌کنند و طبیعی به نظر می‌رسد که ورزشگاه خانگی صنعت، در همه بازی‌ها با این پرچم تزئین شود. هواداران نفت سال‌های سال است که تیم محبوب‌شان را با پرچم برزیل تشویق می‌کنند و حتی در دیدارهای خارج از خانه نیز با این نماد حاضر می‌شوند. پرچم برزیل، ساده‌ترین راه برای شناخت آبادانی‌ها در ورزشگاه‌های وطنی است!

پرچم‌های شوم

یکی از حیرت‌انگیزترین کری‌خوانی‌ها در فوتبال ایران، بین تیم‌های رشت و انزلی جریان دارد. آنها از سال قبل دربی‌های حساس و پرتنشی را برگزار می‌کنند و کاملا در ژست دشمنی فرو رفته‌اند. برای گروهی از هواداران داماش (یا سپیدرود) و ملوان، این دشمنی شرایط معقول‌تری دارد و تنها در حمایت جدی از تیم خودی خلاصه می‌شود اما گروهی از هواداران افراطی نیز هستند که دشمنی را به مرزهای جدیدی کشانده‌اند. چند سال قبل در جریان یکی از دربی‌های حساس و پراتفاق داماش و ملوان که در شهر رشت برگزار می‌شد، گروهی از تماشاگران میزبان با پرچم بزرگ روسیه در استادیوم حاضر شدند. برخلاف تصور اولیه، این پرچم کوچک‌ترین ارتباطی با جدایی‌طلبی نداشت و تنها برای کنایه زدن به رقیب مورد استفاده قرار گرفته بود. در جواب این حرکت زشت و عجیب، هواداران ملوان نیز دست به حرکت زشت و عجیب دیگری زدند و با پرچم تایلند در ورزشگاه تختی انزلی حضور پیدا کردند. رنگ‌های به کار رفته در این پرچم، به پیراهن داماش در آن فصل شباهت داشت. هرچند که همه هدف انزلی‌چی‌ها از نمایش این پرچم، برجسته‌کردن همین شباهت رنگی نبود.

تنش از نوع بحرینی

هفت سال قبل در جریان دیدار خانگی استقلال با النصر عربستان، ناگهان پرچم بحرین در بخش‌هایی از ورزشگاه آزادی به اهتزاز درآمد. به نظر می‌رسید این تصمیم برای نشان دادن همبستگی با شیعیان بحرینی گرفته شده بود. آن روزها شیعیان در بحرین تحت فشار قرار داشتند و علیه اتحاد خلفای حاکم در این کشور با آل سعود دست به تظاهرات زده بودند. پرچم بحرین البته در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از روی سکوهای آزادی جمع‌آوری شد. چراکه کنفدراسیون فوتبال آسیا اساسا هیچ‌گونه حرکت سیاسی را در ورزشگاه‌ها نمی‌پذیرد و با ماجراهایی شبیه به این به سختی برخورد می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین جریمه‌ها در نگاه ای.اف.سی به هرگونه استفاده غیرفوتبالی از سکوهای یک استادیوم فوتبال مربوط می‌شود. اتفاقی که توسط فیفا نیز به عنوان یک تخلف بزرگ مطرح شده است.

زشت‌ترین‌ها

بازگشت تراکتورسازی به لیگ برتر، شور و هیجان زیادی را به دنبال داشت و فوتبال ایران را صاحب یک تیم جذاب و پرتماشاگر کرد. طرفداران تراکتورسازی همواره استقبال فوق‌العاده‌ای از دیدارهای خانگی تیم‌شان به عمل می‌آوردند و با تشویق‌های دلچسب‌شان، به باشگاه روحیه می‌دادند. با این وجود در بین این جماعت پرشور، افراد انگشت‌شماری نیز بودند که سعی داشتند از این شور و حال در جهت رسیدن به اهداف ناخوشایند‌شان سوءاستفاده کنند. این افراد در جریان چند مسابقه خانگی تراکتور، شعارهایی علیه تمامیت ارضی کشور سر دادند و پرچم چند کشور خاص را نیز به نمایش درآوردند. آنها که از پرچم کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان استفاده می‌کردند خیلی زود توسط خود تراکتوری‌ها شناسایی شدند و این اتفاق دیگر در ورزشگاه یادگار امام رخ نداد.

عمر در آزادی

یکی از معروف‌ترین تصاویر هواداران استقلال برای کری‌خوانی، به حضور یکی از هواداران این تیم با پیراهن عمر خریبین در ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. پرسپولیسی‌ها خاطرات خوبی از ستاره سوری باشگاه الهلال ندارند. این بار استثنائا به جای پرچم، از لباس یک باشگاه غریبه برای کری‌خوانی استفاده شده است. این اتفاق البته در فوتبال اروپا نیز مرسوم است. فصل گذشته پس از حذف بارسا از لیگ قهرمانان به دست رم، تعدادی از هواداران رئال با پیراهن مانولاس در سانتیاگوبرنابئو دیده شدند.