۶ دلیل برای یک معجزه

اوضاع در ژاپن، مطابق میل برانکو و پسرها پیش نرفت و پرسپولیس با وجود نمایش درخشان نیمه اول، قافیه را به حریف باخت. شکست دو بر صفر در دیدار خارج از خانه، بازگشت را برای هر تیمی دشوار می‌کند اما پرسپولیسی‌ها برای امیدوار ماندن به قهرمانی آسیا، هنوز دلایل محکمی دارند. آنها در اولین تجربه حضور در فینال لیگ قهرمانان شکست خورده‌اند و حالا برای جشن گرفتن قهرمانی در خانه، باید در راند دوم فینال حریف را تار و مار کنند. سیامک یکی از مهره‌های فیکس پرسپولیس به شمار می‌رود و در غیاب او، یک نفر از بین عالیشاه و آدام همتی باید در ترکیب قرار بگیرد. با این وجود نباید فراموش کرد که پرسپولیس برانکو هرگز به هیچ مهره‌ای وابسته نبوده است

برانکو، باور دارد

«باید در فینال طوری بازی کنیم که انگار این بازی آخرین مسابقه عمر همه ما خواهد بود». این جمله برانکو، نشان می‌دهد مرد کروات با وجود شکست در دیدار رفت فینال، هنوز «ناامید» نشده است. او مصمم به نظر می‌رسد و با وجود گلایه‌هایش از داوری، همچنان لبخند می‌زند. برای مدت‌ها برانکو ایوانکوویچ به عنوان مردی شناخته شده بود که با وجود توانایی‌های ویژه فنی، قدرت تهییج روحی و روانی شاگردانش را ندارد اما او حالا پرروحیه‌تر از همیشه، مهره‌های پرسپولیس را به لحاظ روحی برای اولین فینال خانگی آسیا در تاریخ باشگاه آماده می‌کند. او «باور» دارد که تیمش می‌تواند شکست دیدار رفت را جبران کند و این باور، شاید اولین قدم برای رقم زدن یک پیروزی فراموش‌ نشدنی باشد.

پرسپولیس «وابسته» نیست

قرمزها برای دیدار برگشت، سیامک نعمتی را در اختیار ندارند و این به آن معنی خواهد بود که ترکیب دفاعی تیم نسبت به دیدار رفت هیچ تغییری نمی‌کند. سیامک می‌توانست همانند دیدار رفت با السد، در سمت راست خط دفاعی به میدان برود تا شجاع به مرکز دفاع فرستاده شود و با قرار گرفتن محمد انصاری در سمت چپ، دیگر نیازی به حضور شایان مصلح در ترکیب نباشد اما حالا پروفسور چاره‌ای به جز استفاده دوباره از همین ترکیب چهار نفره ندارد. سیامک یکی از مهره‌های فیکس پرسپولیس به شمار می‌رود و در غیاب او، یک نفر از بین عالیشاه و آدام همتی باید در ترکیب قرار بگیرد. با این وجود نباید فراموش کرد که پرسپولیس برانکو هرگز به هیچ مهره‌ای وابسته نبوده است. این تیم به شکل عجیبی بعد از جدایی هر بازیکن فیکس «بهتر» شده و حالا این امیدواری وجود دارد که در دیدار برگشت با کاشیما نیز، جایگزین سیامک نعمتی حتی از خود او نیز بهتر بازی کند.

تیم کام‌بک‌ها

پرسپولیس با «بازگشت» به جدال‌های دشوار و گره‌خورده بیگانه نیست. آنها در همین فصل از لیگ قهرمانان در دیدار رفت مقابل الجزیره شکست خوردند اما در ثانیه‌های پایانی دیدار برگشت، این تیم را از آسیا کنار زدند. پرسپولیس در نیمه دوم مسابقه با الدحیل به زدن سه گل نیاز داشت و توانست این ماموریت خارق‌العاده را با موفقیت پشت سر بگذارد. این تیم در نیمه دوم جدال با السد نیز باید به هر قیمتی به بازی برمی‎گشت و باز هم موفق شد حذف را با یک صعود تاریخی عوض کند.  قرمزها در طول تاریخ یک بازگشت بزرگ را مقابل آلیما رقم زده‌اند و حالا به دنبال تثبیت مهم‌ترین کام‌بک تاریخ باشگاه خواهند بود.

جادوی آزادی

تماشاگران کاشیما، نقش بسیار مهمی در برتری تیم‌شان در راند اول فینال داشتند و حالا نوبت هواداران پرسپولیس است که خودی نشان بدهند و ستاره‌های حریف را تحت فشار بگذارند. کاشیما در شروع دیدار رفت، پراشتباه بود و این وضعیت باید به شکل کامل‌تری در شروع دیدار برگشت تکرار شود. بازی در ورزشگاه خانگی در حضور بیشتر از 80 هزار هوادار، می‌تواند مهره‌های حریف را با مشکل روبه‌رو کند. هواداران پرسپولیس سم لازم برای به قتل رساندن هر حریفی را در فریادهای‌شان دارند.

پرسپولیس در خانه می‌تازد

پنج پیروزی و یک تساوی در ۶ دیدار خانگی در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا، قدرت پرسپولیس در ورزشگاه آزادی را به رخ حریف می‌کشد. تیم برانکو در آزادی، به هیچ حریفی باج نمی‌دهد و مقابل هیچ تیمی زانو نمی‌زند. پرسپولیس پس از پیروزی در همه دیدارهای خانگی مرحله گروهی لیگ قهرمانان، در مراحل حذفی الدحیل و الجزیره را در ورزشگاه آزادی شکست داده و تنها برابر السد مساوی کرده که آن هم به صعود منجر شده است. مقابل کاشیما، رسیدن به پیروزی به تنهایی کافی است. پرسپولیسی‌ها باید حداقل دو گل به ثمر برسانند اما مرور نتایج گذشته، نشان می‌دهد رسیدن به این دو گل در آزادی برای آنها ابدا غیرممکن نیست.

استراحت پسران برانکو

پرسپولیس، حالا به خوبی ضعف‌های کاشیما را می‌شناسد و می‌داند که حریف ژاپنی، شکست‌ناپذیر نیست. این تیم به ویژه در دفاع ضعف‌هایی دارد که استفاده از آنها چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. سرخ‌ها در فاصله دو جدال با کاشیما، هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی‌کنند اما حریف، باید در جی لیگ با کاشیوا ریسول مسابقه بدهد. گو اویوا البته در این جدال از نفرات ذخیره استفاده خواهد کرد و به نفرات کلیدی‌اش استراحت خواهد داد اما این مسابقه فرصت سفر زودهنگام به تهران را از کاشیما می‌گیرد و شرایط را برای تطبیق یافتن مهره‌های این تیم با بازی در ایران، سخت خواهد کرد. بدون تردید این یک امتیاز بزرگ برای تیم میزبان در دیدار برگشت فینال به شمار می‌رود.