تحول آلمانی!

وینفرد شفر فصل گذشته تیمی را تحویل گرفت که در درجه اول به لحاظ بدنی دچار مشکل بود. او بسیاری از بازیکنان تیم را به مرز آمادگی رساند و چند بازیکن را نیز در ارتفاعی قرار داد که هرگز تجربه نکرده بودند. اوج گرفتن ستاره‌ها، این مربی را به همه اهدافی که در طول فصل برای تیمش در نظر گرفته بود، رساند. شفر بخشی از مهره‌های فصل گذشته را از دست داده اما باید همان تجربه را در تیم فعلی‌اش نیز تکرار کند. استقلال به جای پنجره نقل و انتقالات، به پیشرفت ذهنی و فنی بازیکنانی نیاز دارد که هنوز نتوانسته‌اند با شرایط بازی برای این باشگاه هماهنگ شوند. وریا برای تمرین کردن با تیم ملی مشکلی نداشت اما در استقلال، خیلی زود مصدوم می‌شد و فرصتی برای عرض اندام پیدا نمی‌کرد. این روند با شفر کاملا عوض شد تا وریا برای مدتی مهم‌ترین مهره استقلال باشد

آریا طاری

وریا غفوری

قبل از ورود شفر نیز، او یک ستاره در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. وریا در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا، بازیکن فیکس تیم کی‌روش بود و به عنوان یک خرید بزرگ راهی استقلال شد اما در این باشگاه، انتظارات را برآورده نکرد. مصدومیت‌های پشت سر هم غفوری، حتی شایعه پیوستن رامین رضاییان به استقلال را تقویت کرده بود. وریا برای تمرین کردن با تیم ملی مشکلی نداشت اما در استقلال، خیلی زود مصدوم می‌شد و فرصتی برای عرض اندام پیدا نمی‌کرد. این روند با شفر کاملا عوض شد تا وریا برای مدتی مهم‌ترین مهره استقلال باشد. او که قبل از مربی آلمانی به ندرت گل می‌زد، حالا نقش هجومی‌تری در تیم گرفت و به یکی از گل‌زن‌ترین ستاره‌های استقبال تبدیل شد. وریا بدون وینفرد شفر، یک دفاع راست قابل اعتماد بود اما با او، به یک فوتبالیست درجه یک تبدیل شد.

سیدمجید حسینی

یک سال قبل در چنین روزهایی، هیچ‌کس باور نمی‌کرد سیدمجید حسینی به این سرعت فرصت لژیونر شدن را به دست بیاورد. این مدافع جوان و تقریبا ناشناخته، مورد اعتماد سرمربی باشگاه قرار گرفت و بازی‌های نسبتا زیادی برای استقلال انجام داد. مجید در استقلال پخته شد و در جام جهانی پس از مصدومیت و تعویض اجباری روزبه چشمی، خوش درخشید تا پیشنهادهایی از اروپا دریافت کند. بدون تردید تا یک سال قبل، تمدید قرارداد با استقلال می‌توانست بزرگ‌ترین موفقیت ممکن برای این بازیکن تلقی شود اما او دیگر در این شرایط حاضر به تمدید نبود و سرانجام تصمیم گرفت به ترابوزان ترکیه ملحق شود.

آرمین سهرابیان

سهرابیان که دوران نوجوانی را در باشگاه سپاهان پشت سر گذاشته بود، اولین بازی رسمی برای استقلال را فصل گذشته زیر نظر منصوریان انجام داد. بعد از کنار رفتن منصوریان، آرمین تا هفته بیست و چهارم برای آبی‌ها بازی نکرد اما سرانجام در جدال با فولاد خوزستان ۹۰ دقیقه برای تیمش به میدان رفت. تصمیم مهم شفر برای او اما بعد از این مسابقه رقم خورد. سهرابیان به مدافع میانی تیمش تبدیل شد و در پنج هفته آخر فصل، حتی یک دقیقه را نیز از دست نداد. او در لیگ قهرمانان آسیا نیز ۹۰ دقیقه مقابل الهلال و السد برای تیمش بازی کرد. اعتماد شفر و پیشرفت سریع آرمین، موجب شد نام او در فهرست کارلوس کی‌روش برای اردوهای آماده‌سازی جام ملت‌ها قرار بگیرد.

فرشید باقری

هواداران باشگاه این بازیکن را به عنوان یکی از بدترین خریدهای تیم‌شان می‌شناختند اما زمان زیادی طول نکشید تا وینفرد شفر به این هافبک علاقه‌مند شود. او از فرشید باقری در کنار امید ابراهیمی استفاده کرد و ظرف چند ماه، باقری به یکی از تغییرناپذیرترین بازیکنان تیم تبدیل شد. او سطح بالایی از توانایی‌هایش را در استقلال به نمایش گذاشت و شمایل یک هافبک قابل اتکا را در ترکیب آبی‌ها بروز داد.

مامه تیام

رزومه تیام، فراتر از همه فوتبالیست‌های خارجی شاغل در فوتبال ایران به نظر می‌رسید اما این مهاجم قبل از پیوستن به استقلال، برای دو سال عملا فوتبال چندانی بازی نکرده بود.  تیام در لباس آبی اوج گرفت و در یک نیم‌فصل، بهترین گل‌زن باشگاه شد. هت‌تریک جادویی این مهاجم در آسیا، استقلال را به جمع هشت تیم برتر این تورنمنت رساند. او در تیم شفر، کیفیت فوق‌العاده‌ای داشت اما حالا در عجمان امارات، چندان درخشان شروع نکرده و شاید دیگر نتواند در همان سطح فصل گذشته فوتبال بازی کند.

علی کریمی

مصدومیت او درست قبل از مسابقه بزرگ با السد، انتقادها از وضعیت جسمی این بازیکن را به اوج رساند اما علی کریمی در بازگشت از این آسیب‌دیدگی، هواداران تیمش را کاملا راضی کرده است. او در مرکز زمین، به خوبی از پس وظایفش برآمده و زیر نظر وینفرد شفر، دوباره احیا شده است.

بعد از چند نمایش اخیر در ترکیب استقلال، دیگر هیچ‌کس از علاقه کی‌روش به این بازیکن و دعوت مداوم او به تیم ملی متعجب نمی‌شود.

سیدحسین حسینی

فیکس شدن این بازیکن، قبل از شفر کلید خورده بود اما مرد آلمانی، گلر جوان تیمش را جدی گرفت و به او اعتماد به نفس زیادی بخشید. اعتماد به نفسی که موجب شد سیدحسین رکورد بسته نگه داشتن دروازه در فوتبال باشگاهی ایران را به نام خودش رقم بزند. عقاب جوان البته این روزها به نیمکت دوخته شده و از تمایلش برای جدایی از استقلال خبر داده است اما آن‌چه او فصل گذشته در ترکیب تیم انجام داد، هنوز هم فراموش‌ نشدنی به نظر می‌رسد.