یک-هیچ پرست‌ها!

اولین تجربه حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی در یک مسابقه، با پیروزی یک بر صفر رقم خورد تا او در کوتاه‌ترین زمان ممکن، علایقش را به بازیکنان تیم ملی توضیح داده باشد میان همه پیروزی‌های پرشمار تیم ملی با نتیجه یک بر صفر در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش، بازی با مراکش خاص‌ترین و هیجان‌انگیزترین محسوب می‌شود. جدالی که بعد از دو دهه، ایران را صاحب یک پیروزی در رقابت‌های جام جهانی کرد

آریا طاری

ششمین پیروزی تیم ملی مقابل ازبکستان در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش، با همان «نتیجه همیشگی» رقم خورد. ایران برای پنجمین بار در این هفت سال، ازبکستان را با نتیجه «یک بر صفر» شکست داد. نتیجه‌ای که به شدت موردعلاقه سرمربی پرتغالی تیم ملی است. تعدد نتایج یک بر صفر در دوران کارلوس، ابدا تصادفی به نظر نمی‌رسد. او شاگردانش را برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای آموزش داده و آماده کرده است. این مربی حتی در دوران هدایت تیم ملی پرتغال نیز با پیروزی‌های خفیف و حداقلی‌اش شناخته می‌شد و این ویژگی در ایران، برای او به مراتب پررنگ‌تر شده است. تیم ملی زیر نظر این مربی، بارها حریفانش را با نتیجه یک بر صفر شکست داده است. این همان نتیجه‌ای است که از سبک کاری کی‌روش برمی‌آید. دفاع کردن، در انتظار فرصت ماندن، ضربه زدن و به عقب برگشتن.

اولین بازی، اولین یک هیچ

اولین تجربه حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی در یک مسابقه، با پیروزی یک بر صفر رقم خورد تا او در کوتاه‌ترین زمان ممکن، علایقش را به بازیکنان تیم ملی توضیح داده باشد! در اولین حضور سی کیو، ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف ماداگاسکار رفت و این تیم را با یک گل شکست داد. تک گل این مسابقه را سیدجلال حسینی وارد دروازه حریف کرد.

حتی شما مالدیو عزیز!

نام مالدیو در فوتبال ایران، تداعی‌کننده یکی از پرگل‌ترین پیروزی‌های تاریخ تیم ملی است اما مالدیوی‌ها همیشه به این اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر نبوده‌اند. تیم کارلوس کی‌روش در مرحله دوم دور مقدماتی جام جهانی 2014 در پلی‌آف رفت و برگشت با مالدیو مسابقه داد. در زمین حریف، تیم کارلوس فقط یک بار توانست به گل برسد و دومین یک-هیچ مرد پرتغالی مقابل مالدیوی‌ها رخ داد. زننده تنها گل این مسابقه برای ایران، محمدرضا خلعتبری بود.

دبل یک هیچ

گرفتن 6 امتیاز از کره جنوبی، نقش بسیار زیادی در صعود ایران از مرحله گروهی جام جهانی 2014 داشت. تیم ملی در هر دو جدال رفت و برگشت با حداقل اختلاف، کره را از پیش رو برداشت و سرانجام مقابل همین تیم جشن صعود گرفت. در مسابقه رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی، ایران در حالی که با اخراج مسعود شجاعی 10 نفره شده بود با گل نکونام کره راشکست داد. در مسابقه برگشت، تیم ملی برای صعود به جام جهانی برزیل باید به هر قیمتی کره جنوبی را شکست می‌داد. این بار نوبت به قوچان‌نژاد رسید که با باز کردن دروازه کره، دست به تاریخ‌سازی بزند و ایران را به طرف برزیل هدایت کند.

دو «یک-هیچ» برای سرگروهی

در جام ملت‌های 2015 استرالیا، تیم ملی با دو نتیجه یک بر صفر متوالی در دیدارهای دوم و سوم مرحله گروهی، صدرنشینی را از آن خودش کرد. در مسابقه دوم با قطر، چرخش استثنایی و گل دیدنی سردار آزمون ایران را به پیروزی رساند و در جدال سوم با امارات، در حالی که بازی تا دقیقه 91 با تساوی بدون گل دنبال می‌شد، رضا قوچان‌نژاد با یک ضربه سر سومین پیروزی متوالی و سرگروهی 9 امتیازی ایران

را خلق کرد.

زندگی بدون یک هیچ

طولانی‌ترین مقطع بدون رسیدن به پیروزی‌های یک بر صفر در تیم کارلوس کی‌روش، بین ژوئن 2015 و اکتبر 2016 رقم خورد. جایی که تیم ملی در 13 مسابقه پیاپی هیچ حریفی را با نتیجه یک بر صفر شکست نداد. آخرین بازنده یک هیچ تیم کی‌روش، ازبکستان بود و در 13 جدال بعدی خبری از این نتیجه نشد تا اینکه سرانجام دوباره ازبک‌ها روبه‌روی ایران قرار گرفتند و بازی را با شکست یک بر صفر به پایان بردند. درست بعد از این مسابقه، ایران توانست کره جنوبی را نیز با نتیجه موردعلاقه سرمربی‌اش شکست بدهد و دومین یک بر صفر متوالی‌اش را نیز پشت سر بگذارد. در آن 13 مسابقه بدون برد یک هیچ، ایران با تیم‌های نه‌چندان قدرتمندی مثل هندوستان، قرقیزستان، ترکمنستان، گوام و عمان برخورد کرده بود.

دومین یک هیچ، دومین صعود

نتایج دو مسابقه دشوار متوالی با قطر و چین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018، تا حدود زیادی تکلیف صعود ایران را مشخص می‌کردند. در برخورد اول که در ورزشگاه تیم ملی قطر اتفاق افتاد، یک فرار و یک ضربه دقیق از مهدی طارمی کار حریف را یکسره کرد. تیم کی‌روش برای کامل کردن روند فوق‌العاده‌اش، در بازی بعدی نیز تیم ملی چین را با یک گل شکست داد. تک گل این بازی نیز با ضربه مهدی طارمی به دست آمد. این دو نتیجه یک بر صفر و این دو گل از طارمی، در نهایت صعود ایران به جام جهانی را رقم زدند. برای اولین بار در تمام تاریخ، تیم ملی به دو دوره متوالی جام جهانی راه پیدا کرد.

مهم‌ترین یک هیچ

میان همه پیروزی‌های پرشمار تیم ملی با نتیجه یک بر صفر در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش، بازی با مراکش خاص‌ترین و هیجان‌انگیزترین محسوب می‌شود. جدالی که بعد از دو دهه، ایران را صاحب یک پیروزی در رقابت‌های جام جهانی کرد. در اولین دقایق این مسابقه، به نظر می‌رسید مراکش بارها توپ را از روی خط دروازه تیم ملی عبور خواهد داد اما ستاره‌های ایرانی به خوبی مقاومت کردند و پس از پشت سر گذاشتن 20 دقیقه کابوس‌وار، اولین موقعیت‌ها را روی دروازه حریف به وجود آوردند. بازی در دقایق پایانی نیمه اول به تعادل کشیده شد و در نیمه دوم، ایران آماده‌تر و با برنامه‌تر از مراکش نشان داد. شاید تساوی، عادلانه‌ترین نتیجه ممکن برای این بازی به شمار می‌رفت اما دو تعویض از سوی کی‌روش و رنار، نتیجه بازی را تعیین کرد. کارلوس، سامان قدوس را به زمین فرستاد و این بازیکن در موقعیتی مناسب برای تیم ملی خطا گرفت. رنار نیز بوهیدوز را به ترکیب تیمش اضافه کرد و این بازیکن تعویضی با یک ضربه سر تماشایی، توپ را به تور دروازه خودی رساند تا ایران بدون زدن حتی یک گل، برنده دیدار افتتاحیه‌اش در جام جهانی شود. بردی که به سرعت مردم شهرهای مختلف ایران را به خیابان‌ها کشاند.

متخصص‌‌ها

تبحر تیم ملی در رقم زدن پیروزی‌های یک بر صفر، بیشتر از همه تیم‌های دیگر برابر ازبکستان ثابت شده است. ایران در عصر کی‌روش پنج بار با این نتیجه ازبک‌ها را شکست داده و این داستان را تکرار کرده است. اولین یک هیچ در مسیر آماده‌سازی برای جام ملت‌های 2019، شروع یک جنگ تازه برای تیم کارلوس کی‌روش

محسوب می‌شود.  این تیم همچنان دست به هر کاری می‌زند تا آسیب‌پذیری در خط دفاع را به حداقل برساند و در خط حمله نیز بیشتر از حد نیازش موقعیت به وجود نیاورد. ایران با کنار زدن ازبکستان در مسابقه تدارکاتی با همان نتیجه آشنا، اولین قدم را برای جام ملت‌ها برداشته است. این بار اما هواداران تیم ملی امیدوارند این تیم ریسک بیشتری را به جان بخرد و در جریان تورنمنت، فوتبال جذاب‌تری ارائه کند. فوتبالی که به جای نشانه‌های اقتصادی بودن، کمی نیز شاعرانگی در خود داشته باشد.