پستچی سه بار در نمی‌زند!

تا پیش از مسابقه هفته گذشته با تراکتورسازی، به نظر می‌رسید آرامش کاملا به استقلال برگشته است. آنها در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول همه رقبا را تار و مار کرده بودند و در شروع نیم‌فصل بدون با آتش‌بازی مقابل پیکان، نشان دادند که در اوج آمادگی به سر می‌برند. در یادگار امام اما اوضاع مطابق میل هواداران آبی پیش نرفت و این اشکان دژاگه بود که خط دفاعی استقلال را کنار زد تا به روند گل نخوردن سیدمهدی رحمتی پایان بدهد. این شکست به معنای پایان راه قهرمانی تیم شفر نیست اما آنها تنها یک راه برای نجات از وضعیت فعلی دارند و آن، شکست دادن حریف امروزشان خواهد بود.

آریا طاری

حتی با وجود شکست در مسابقه هفته گذشته با تراکتورسازی، استقلال هنوز هم به کورس قهرمانی لیگ برتر تعلق دارد. آنها همچنان صاحب بهترین خط دفاعی لیگ هستند و موفق شده‌اند بیشتر از هر تیم دیگری دروازه‌شان را بسته نگه دارند. این تیم در ادامه فصل، باید دیدارهایی مستقیم با سپاهان، پرسپولیس و پدیده برگزار کند و هنوز اختلافش با صدر جدول آنقدر زیاد نشده که جبران‌ناپذیر باشد. با این وجود درباره یک نکته تردیدی وجود ندارد و آن، این است که چوب‌خط لغزش‌های استقلال دیگر پر شده و این تیم تا پایان فصل حداقل نباید در خانه غافلگیر شود. آبی‌ها امروز روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرند که اتفاقا متخصص غافلگیر کردن استقلال است. تیمی که تنها دومین فصل حضور در سطح اول فوتبال ایران را می‌گذراند اما در همین دو فصل، دو بار موفق به شکست آبی‌های پایتخت شده است. مهدی تارتار قبل از پیوستن به پارس جنوبی جم، در هفت رویارویی با استقلال 6 بار شکست خورده بود و تنها یک تساوی در کارنامه داشت. مربی همیشه بازنده به استقلال اما در تیم جدیدش متحول شده و حالا در سه تجربه قرار گرفتن مقابل این تیم، دو بار برنده بوده است. او یک بار منصوریان و یک بار شفر را شکست داده و حالا در آزادی، به «هت‌تریک» کردن فکر می‌کند. این مربی البته در دیدار برگشت فصل گذشته، با یک شکست یک‌طرفه مقابل استقلال بدرقه شد اما در این فصل دوباره نشان داد که هراسی از نام بزرگ تیم حریف ندارد. آن‌چه زردپوشان لیگ برتر را آزار می‌دهد، برنامه فشرده این تیم در لیگ برتر است. آنها از بیست و سوم بهمن‌ماه در فاصله هشت روز، سه بازی در برنامه داشتند و پس از رسیدن به چهار امتیاز در دو بازی گذشته، حالا برای جدال با استقلال آماده می‌شوند. این تیم پیش از پیروزی هفته گذشته مقابل نساجی، در چهار بازی متوالی به برتری دست پیدا نکرده بود اما برابر حریف شمالی دوباره به مسیر پیروزی برگشت تا همچنان بخشی از نیمه بالای جدول رده‌بندی لیگ برتر باشد. محمد نوری و مجید علیاری، گل‌زن‌ترین نفرات پارس در این فصل هستند و عماد میرجوان و روح‌ا... سیف‌اللهی نیز انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشیدن در این نبرد خواهند داشت. امیدوارکننده‌ترین خبر برای استقلال پیش از نبرد خانگی امروز، دریافت مجوز بازی پاتوسی است. بازیکن اهل آفریقای جنوبی این باشگاه، بعد از مدت‌ها کش و قوس بالاخره امروز می‌تواند برای این تیم به میدان برود. طارق همام اما همچنان در مصدومیت به سر می‌برد و علی کریمی درست مثل همیشه، بار دیگر آسیب دیده و حداقل برای دو هفته از دسترس کادر فنی دور خواهد بود. مصدومیت‌های کریمی، دیگر به یکی از عادی‌ترین اتفاقات این فصل استقلال تبدیل شده‌اند. به احتمال زیاد مهره‌های خارجی هنوز دور از ترکیب اصلی خواهند بود تا به عنوان مهره ذخیره به ترکیب تیم شفر وارد شوند. آنها هنوز به لحاظ جسمی آمادگی کاملی برای حضور در بین نفرات ثابت به دست نیاورده‌اند. قبل از برگزاری بازی امروز، داستان پاتوسی به محلی برای جار و جنجال میان دو باشگاه تبدیل شده اما در زمین فوتبال، بازی بهتر تیم برنده را تعیین خواهد کرد. در خط دفاع استقلال، دانشگر یک جلسه محرومیت را پشت سر گذاشته و دوباره آماده است تا برای تیمش به میدان برود. بازگشت فرشید باقری نیز خبر مهمی برای این تیم محسوب می‌شود. چراکه در نبرد هفته گذشته با تراکتورسازی، تاثیر غیبت این ستاره در استقلال کاملا روشن شد. خط میانی تیم شفر بدون فرشید، نظم و صلابت همیشگی‌اش را پیدا نمی‌کند.

 مربی همیشه بازنده به استقلال اما در تیم جدیدش متحول شده و حالا در سه تجربه قرار گرفتن مقابل این تیم، دو بار برنده بوده است. او یک بار منصوریان و یک بار شفر را شکست داده و حالا در آزادی، به «هت‌تریک» کردن فکر می‌کند

پارس جنوبی جم در دو سال گذشته، دو ضربه بزرگ به استقلال زده است. آنها یک بار زندگی را برای تیم منصوریان سخت کردند و یک بار نیز اعتماد به نفس را از پسران وینفرد شفر گرفتند. استقلال اما هر بار تلخی این شکست را پشت سر گذاشت و به زندگی برگشت. آنها پس از برکناری منصوریان، با شفر اوج گرفتند و این بار پارس جنوبی را به راحتی شکست دادند. پس از شکست این فصل نیز استقلال به تدریج آماده شد و در جدول رتبه نسبتا مناسبی برای خودش دست و پا کرد. این تیم در دو فصل گذشته همیشه راهی برای نجات از تلخی‌های باخت به پارس جنوبی پیدا کرده‌ است اما اگر سومین شکست مقابل این حریف در کار باشد، شاید استقلال شفر دیگر نمی‌تواند اعتماد هوادارها را به دست بیاورد و از این مهلکه جان سالم به در ببرد. این تیم در وضعیت زرد قرار گرفته و برای فرار از وضعیت هشدار، هیچ راهی به جز شکست دادن پارس جنوبی در دیدار امروز ندارد.