آریا رهنورد

هفته پانزدهم لیگ برتر هم بالاخره به پایان رسید و نیم‌فصل اول با 6 دیدار معوقه و برگزاری 114 بازی و رد و بدل شدن 222 گل «تقریبا» تمام شد. در جدول فعلی لیگ برتر، استقلال صدرنشین است اما سپاهان و پرسپولیس هنوز هم شانس قهرمانی نیم‌فصل را دارند و در صورت پیروزی در دیدار باقی‌مانده، در جدول بالاتر از استقلال قرار خواهند گرفت. در انتهای جدول نیز شاهین بوشهر و گل گهر سیرجان با تمام توان به طرف «سقوط» می‌روند. در هفته‌های سپری‌شده، مهم‌ترین عددهای لیگ برتر چه عددهایی بودند؟

 صفر:نفت مسجدسلیمان در 15 هفته و سپاهان در 14 هفته، هرگز طعم شکست را نچشیدند. آنها تنها تیم‌های بدون شکست این فصل لیگ برتر به شمار می‌روند. در نقطه مقابل، جدول چند «خط تیره» دیگر هم دارد. شاهین بوشهر و گل گهر سیرجان، در این فصل هنوز نتوانستند پیروزی در هیچ مسابقه‌ای را جشن بگیرند. آنها روی هم تنها 13 امتیاز دارند. البته که گل‌گهر، هنوز یک دیدار معوقه دارد و همچنان می‌تواند از کابوس بزرگ یک نیم‌فصل بدون برد فاصله بگیرد.

 یک: پرسپولیس با «یک» تساوی، کم‌ترین تساوی‌ها را در لیگ برتر نوزدهم تجربه کرده است. اگر علی علیپور کمی دقت به خرج می‌داد و تصمیم متفاوتی برای پنالتی دیدار با ماشین‌سازی تبریز می‌گرفت، شاید پرسپولیس همان یک تساوی را نیز در این فصل پشت سر نگذاشته بود.

5 : چهارده بازی و فقط پنج گل زده. این آمار فاجعه‌بار گل گهر سیرجان در رقابت‌های لیگ نوزدهم است. تیمی که کارش را با وینگو بگوویچ شروع کرد و با مجید جلالی ادامه داد اما هرگز از بحران خارج نشد. آنها هنوز در جدول، بالاتر از شاهین بوشهر هستند اما در زمینه گل‌زنی، با اختلاف ضعیف‌ترین تیم این فصل لیگ بوده‌اند. عدد پنج نمادی بر یک‌طرف بردهای این فصل لیگ نیز هست. پرسپولیس در بوشهر پنج بار دروازه شاهین را باز کرد و استقلال نیز در ورزشگاه آزادی، پنج گل به تیم دراگان اسکوچیچ زد.

6: سپاهان و شهرخودرو، صاحبان بهترین خطوط دفاعی این فصل لیگ هستند. طلایی‌ها با درخشش خط دفاعی‌شان و البته پیام نیازمند و شاگردان یحیی به کمک سیوهای عالی مهدی رحمتی، در این فصل تنها 6 گل دریافت کرده‌اند. آنها تقریبا به ازای هر دو بازی، تنها یک گل خورده‌اند و حفط این آمار، می‌تواند به بالانشینی‌شان در جدول کمک کند.

8: پرگل‌ترین دیدار این فصل لیگ برتر، هشت گل در خود داشت. در آن مسابقه پیکان 6 بار دروازه ماشین‌سازی را باز کرد و دو گل نیز از این حریف خورد. پیکان با حسین فرکی، یکی از خطوط هجومی قدرتمند لیگ را ساخته اما در خط دفاعی، تیم درخشانی نیست و همین موضوع، این تیم را به دردسر انداخته است.

9: تعداد بردهای این فصل پرسپولیس، از همه تیم‌های دیگر لیگ برتر بیشتر است. قرمزها در شرایط فعلی صدرنشین جدول نیستند اما همچنان می‌توانند بردهای این فصل‌شان را «دورقمی» کنند. تیم کالدرون در 14 دیدار گذشته 9 بار برنده شده و چهار بار نیز شکست خورده است. شاهین بوشهر با همین تعداد شکست، بیشترین باخت را در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر تجربه کرده است.

10: سپاهان اصفهان با 10 کلین‌شیت، از این حیث موفق‌ترین تیم لیگ برتر به شمار می‌رود. پیام نیازمند در همه هفته‌های لیگ، گلر ثابت تیمش بوده و در این تیم فوق‌العاده  ظاهر شده است. پیام تا قبل از جدال با استقلال، تنها یک گل از روی نقطه پنالتی دریافت کرده بود اما پس از آن، دیگر نتوانست این روند را برای خودش حفظ کند.

11: شاگردان مهدی تارتار، سلاطین بدون رقیب «مساوی» در لیگ برتر هستند. آنها در 15 بازی این فصل 11 تساوی را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد این تیم در همه بازی‌ها با نیت رسیدن به تساوی وارد زمین می‌شود. زردهای نفت مسجدسلیمان، در این فصل بارها و بارها چشم‌ها را خیره کرده‌اند. شکست دادن پرسپولیس در آزادی، یکی از نقطه‌های عطف این فصل نفتی‌ها بوده است. آنها این هفته تا یک قدمی شکست رفتند اما در آخرین لحظات، به بازی برگشتند و روندی بی‌شکستی‌شان را حفظ کردند.

15: بیشترین هفته‌های متوالی بدون پیروزی در این فصل، سهم شاهین بوشهر شده است. این تیم 15 هفته تمام برای بردن انتظار کشیده و هنوز هم نتوانسته به این هدف مهم برسد. اگر گل گهر در دیدار معوقه‌اش برنده نباشد، آنها نیز کنار شاهین 15 هفته بدون برد را تجربه خواهند کرد. این یکی از طولانی‌ترین زمان‌های انتظار برای پیروزی در لیگ برتر به  شمار می‌رود.

28: با دریافت 28 گل، شاهین صاحب بدترین خط دفاعی این فصل لیگ بوده است. به نظر می‌رسد این تیم اصلا برای «لیگ برتر» بسته نشده و با همان حال و هوای لیگ یکی، به سطح اول فوتبال ایران ورود کرده است. شاهین زمانی در خانه یکی از تیم‌های شکست ناپذیر لیگ به شمار می‌رفت اما این فصل کاملا سخاوتمندانه به همه رقبا امتیاز دارد.

32: با به ثمر رساندن 32 گل در 15 بازی، استقلال بهترین خط حمله این فصل لیگ برتر را دارد. خط حمله‌ای که با درخشش مهدی قائدی و شیخ دیاباته، جان تازه‌ای گرفته است. این دو بازیکن حالا در اوج هماهنگی هستند.

80000: بیشترین میزان استقبال از یک بازی، به دیدار تراکتورسازی و استقلال در تبریز برمی‌گردد. جایی که هشتاد هزار تراکتوری از نزدیک، شاهد شکست چهار بر دو تیم‌شان برابر تیم استراماچونی بودند.