آنها گل نمی‌خورند!

پنج بازی، ۴۵۰ دقیقه و صفر گل خورده. سپاهان و تراکتورسازی، فصل را با این آمار استثنایی شروع کرده‌اند. پسران ژنرال و شاگردان دنیزلی، در خط حمله فوق‌العاده ظاهر نشده‌اند اما به خاطر همین کیفیت بالای تدافعی‌شان، حالا در بالاترین رده‌های جدول دیده می‌شوند. هر دو تیم فصل گذشته در دفاع مشکلاتی داشتند اما حالا این نقطه ضعف را به جدی‌ترین نقطه قوت‌شان تبدیل کرده‌اند. اگر این کیفیت در دفاع هر دو تیم حفظ شود، آنها مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر نوزدهم خواهند بود.

آریا طاری

هفته پنجم لیگ برتر، دو آزمون موفق دیگر را برای بهترین خطوط دفاعی این فصل فوتبال ایران رقم زد. تراکتوری‌ها که مقابل خط حمله گل‌زن این فصل سایپا قرار گرفته بودند، 90 دقیقه دروازه را بسته نگه داشتند و سپاهانی‌ها با وجود بازی در زمین پرسپولیس، هیچ گلی دریافت نکردند. تیم‌های دنیزلی و قلعه‌نویی در این فصل، هنوز هیچ گلی نخورده‌اند و همین اتفاق، آنها را در بالاترین نقطه جدول قرار داده است. با وجود آمار نه‌چندان درخشان در خط حمله، قرمزهای تبریز و زردهای اصفهان به خاطر کیفیت دفاعی‌شان، صدرنشین این فصل لیگ برتر هستند. وقتی یک تیم در پنج بازی متوالی در شروع فصل دروازه‌اش را بسته نگه می‌دارد، نمی‌توان این دستاورد را تنها به یک یا چند بازیکن خاص نسبت داد. همه بازیکن‌ها در سپاهان و تراکتورسازی وظیفه‌شان را به درستی انجام داده‌اند تا فشار زیادی به خط دفاعی و دروازه این تیم وارد نشود. اگر هم گاهی توپ از لایه‌های میانی عبور کرده و به حوالی دروازه رسیده، مدافعان خوش درخشیده‌اند و حتی وقتی مدافعان تیم نیز جا مانده‌اند، نوبت درخشش دروازه‌بان‌ها شده است. پیام نیازمند و رشید مظاهری، در مراسم بهترین‌های فصل گذشته فوتبال ایران جایزه بهترین سنگربان را به «علیرضا بیرانوند» واگذار کردند. این موضوع برای هر دوی آنها آزاردهنده به نظر می‌رسید. چراکه رشید و پیام فصل درخشانی را در ذوب و سپاهان پشت سر گذاشته بودند. شاید همین موضوع عزم آنها را جزم کرد تا فصل جدید را در اوج آغاز کردند و این بار در آمار و ارقام، بیرانوند را پشت سر بگذارند. علاوه بر گلرها، زوج‌ قلب دفاع و مدافعان کناری در سپاهان و تراکتورسازی نیز این فصل فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. آنها لیگ را به بهترین شکل ممکن آغاز کرده‌اند و این پنج هفته، هیچ اشتباه مهلکی انجام نداده‌اند.

تقریبا در نیمی از دوره‌های سپری شده لیگ برتر، تیمی که بهترین خط دفاعی را در اختیار داشته، قهرمانی لیگ را به دست آورده است. در 18 دوره از لیگ برتر، هشت بار بهترین خطوط دفاعی به تیم قهرمان لیگ تعلق داشته‌اند. بهترین آمار دفاعی همه ادوار لیگ برتر، فصل گذشته توسط استقلال به دست آمد. تیم وینفرد شفر (و البته فرهاد مجیدی در سه مسابقه پایانی) در 30 مسابقه از لیگ برتر هجدهم، تنها 13 گل دریافت کرد و از این حیث، شاهکار بود. البته که تیم قهرمان نیز دفاع درجه یکی داشت و فصل گذشته تنها 14 بار مقابل تیم‌های رقیب تسلیم شد. در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم، پرسپولیسی‌ها با داشتن بهترین خط دفاعی، قهرمانی لیگ را از آن خودشان کردند. قهرمان لیگ برتر پانزدهم نیز، تیمی بود که می‌توانست روی دفاعش حساب ویژه‌ای باز کند. استقلال خوزستان در 30 مسابقه لیگ برتر، فقط 14 گل خورد و به کمک همین آمار، توانست فصل را در رده‌ای بالاتر از پرسپولیس و همه تیم‌های دیگر به پایان برساند. قرمزهای پایتخت در پایان همان فصل، 20 گل بیشتر از رقیب اصلی‌شان خورده بودند. داشتن یک خط دفاعی مستحکم، تضمینی برای موفقیت در فوتبال است. یک جمله کلیشه‌ای با این مضمون وجود دارد که در فوتبال برای بردن بازی‌ها باید گل بزنید و برای بردن جام‌ها، نباید گل بخورید. تا امروز در تاریخ لیگ برتر، تیم‌هایی که صاحب بهترین خطوط دفاعی بوده‌اند، هرگز پایین‌تر از رده پنجم جدول قرار نگرفته‌اند. این تیم‌ها در بیشتر موارد، بخشی از سه رده بالایی جدول لیگ برتر بوده‌اند.

با وجود آمار نه‌چندان درخشان در خط حمله، قرمزهای تبریز و زردهای اصفهان به خاطر کیفیت دفاعی‌شان، صدرنشین این فصل لیگ برتر هستند. وقتی یک تیم در پنج بازی متوالی در شروع فصل دروازه‌اش را بسته نگه می‌دارد، نمی‌توان این دستاورد را تنها به یک یا چند بازیکن خاص نسبت داد

حتی استقلال که فصل گذشته در همه دیدارهای لیگ تنها 13 گل دریافت کرد، موفق نشده بود فصل را با پنج کلین‌شیت پیاپی آغاز کند. البته که هنوز تضمینی برای فوق‌العاده ماندن خطوط دفاعی تیم‌های قلعه‌نویی و دنیزلی وجود ندارد اما آنها با این روند، می‌توانند دست به تاریخ‌سازی بزنند و اولین تیم‌های همه ادوار لیگ برتر باشند که در یک فصل کم‌تر از 10 گل دریافت می‌کنند. اگر سپاهان و تراکتور در هر دو بازی از ادامه لیگ یگ گل بخورند، صاحب رکورد بهترین خطوط دفاعی تاریخ لیگ خواهند شد. به نظر می‌رسد این برتری بزرگ نسبت به سایر رقبا، نقش پررنگی در حرکت کردن آنها برای رسیدن به قهرمانی داشته باشد. سپاهان و تراکتورسازی در شرایط فعلی، مدعی جدی قهرمانی هستند و امید زیادی به تصاحب جام دارند. آنها تا زمانی که گل نخورده‌اند و هیچ مسابقه‌ای را نمی‌بازند و اگر روی قدرت هجومی‌شان کمی بیشتر کار کنند و از شر تساوی‌های بدون گل رها شوند، آینده درخشانی خواهند داشت.