تلفات جنگی!

مجموع امتیازهای استقلال در جدول لیگ برتر، هنوز کم‌تر از تعداد بازی‌های این تیم در فصل جدید است. تیمی که در همه دیدارهای قبلی با نفت مسجدسلیمان به پیروزی دست پیدا کرده بود، برای اولین بار روبه‌روی این حریف امتیاز از دست داد. سه هفته از شروع فصل سپری شده و حسرت آبی‌ها برای رسیدن به اولین پیروزی، همچنان ادامه دارد. آنها در این سه هفته با تیم‌‌های بزرگ و مدعی قهرمانی لیگ برتر روبه‌رو نشده‌اند اما باز هم نتوانسته‌اند حداقل یک پیروزی را در لیگ برتر جشن بگیرند. با این روند، دورنمای دربی برای هواداران این باشگاه، کاملا ترسناک به نظر می‌رسد. استقلال دیگر وقت زیادی برای خارج شدن از این بحران ندارد.

آریا طاری

لیگ برتر برای استراما و شاگردانش، حتی بعد از سومین ناکامی متوالی هنوز به پایان نرسیده اما مساله مهم اینجاست که ظاهرا لیگ برای این تیم، اصلا شروع نشده است! آنها در زمین، جدیت و تمرکز کافی را از خودشان نشان نمی‌دهند، حریف را به اندازه کافی تحت فشار نمی‌گذارند، با اعتماد به نفس زیادی فوتبال بازی نمی‌کنند و در حد و اندازه‌های نام باشگاه‌شان در زمین نمی‌درخشند. شاید قبل از شروع فصل، تصور می‌شد آنها از سه دیدار ابتدایی لیگ با ماشین‌سازی، فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان 9 امتیاز کامل را به دست بیاورند و از یک قرعه نسبتا کم‌دردسر در لیگ نوزدهم، برای رقم زدن یک شروع ایده‌آل استفاده کنند اما استقلال پس از سپری شدن سه هفته هنوز در انتظار رسیدن به اولین پیروزی است و همچنان نتوانسته در قواره‌های یک تیم مدعی ظاهر شود. آنها یکی از ضعیف‌ترین شروع‌های‌شان در سال‌های اخیر لیگ برتر را تجربه کرده‌اند و در زمین، نشانه‌های امیدوارکننده چندانی را به نمایش درنیاورده‌اند. به نظر می‌رسد تیم استراما، اصل و اساس درستی دارد و تیمی تاکتیک‌محور است اما ظاهرا تنها بخشی از نقشه‌های این مربی در زمین بازی به اجرا درمی‌آید. آندره‌آ کنار زمین جنب و جوش زیادی دارد اما تا امروز نتوانسته این انرژی را به زمین مسابقه منتقل کند. درست برخلاف وینفرد شفر که از همان دیدارهای ابتدایی، تاثیرش را در تیم نشان داد و سبک بازی تیم را کاملا عوض کرد. چند فصل ناکامی در رقابت‌های لیگ برتر، خودباوری را از استقلال گرفته و بازیکنان این تیم را در جریان هر مسابقه، با وحشت از دست دادن امتیازهای بیشتر روبه‌رو کرده است. تا زمانی که آنها روی دور پیروزی‌های متوالی قرار نگیرند، آرامش کافی را برای ارائه همه توانایی‌های‌شان در زمین به دست نخواهند آورد.

به نظر می‌رسد تیم استراما، اصل و اساس درستی دارد و تیمی تاکتیک‌محور است اما ظاهرا تنها بخشی از نقشه‌های این مربی در زمین بازی به اجرا درمی‌آید. آندره‌آ کنار زمین جنب و جوش زیادی دارد اما تا امروز نتوانسته این انرژی را به زمین مسابقه منتقل کند

ترکیب تیم استراما دائما تغییر می‌کند و این، نشانه امیدوارکننده‌ای برای استقلال نیست. البته که این مربی دوره کوتاهی را روی نیمکت باشگاه سپری کرده و طبیعی به نظر می‌رسد که باید همه مهره‌های تیمش را محک بزند اما او از یک جایی به بعد، دیگر باید به این روند پایان بدهد و 11 مرد اصلی‌اش برای استقلال را انتخاب کند. برای سومین هفته متوالی در این فصل، زوج آبی‌ها در قلب دفاع تغییر کرد تا هماهنگی بین دو مدافع مرکزی این تیم، همچنان وجود نداشته باشد. در مسجدسلیمان، میلیچ برای اولین بار در ترکیب تیم قرار گرفت و رضاوند و علی کریمی برای اولین بار در ترکیب ابتدایی یک مسابقه، زوج خط میانی تیم‌شان بودند. با این حجم از تغییرات مداوم، رسیدن این تیم به هماهنگی لازم کمی دشوار خواهد بود. آنها حتی پس از به ثمر رساندن یک گل زودهنگام برابر نفت، هارمونی لازم را در زمین پیاده نکردند. انتظار می‌رفت گل زودهنگام مهدی قائدی، شرایط را برای فروپاشی حریف مهیا کند اما استقلال بعد از این گل دیگر فشار زیادی به دروازه حریف وارد نکرد و در نیمه دوم نیز، کاملا عقب کشید و به لاک دفاعی رفت. مشکل بزرگ دیگر استقلال، در این نکته خلاصه می‌شود که ستاره‌های تیم هنوز به اندازه کافی مسئولیت‌پذیر نیستند و حساسیت شرایط موجود را درک نمی‌کنند. فرشید اسماعیلی که فصل گذشته با آن پنالتی عجیب، دربی و در نهایت قهرمانی را از تیمش گرفت، حالا در میانه میدان به جنگ بی ثمر بر سر توپ می‌رود و خودش را در معرض محرومیت از دربی قرار می‌دهد تا ثابت کند که هنوز یک فوتبالیست کاملا حرفه‌ای نیست. سیدحسین حسینی نیز که حالا به آرزویش برای بی‌رقیب ‌شدن در استقلال رسیده، از شروع فصل حتی موفق به ثبت یک کلین‌شیت نشده و حالا با یک خروج فاجعه‌بار در مسجدسلیمان، دو امتیاز حساس را از تیمش گرفته است. بدون فرشید، بدون دیاباته و شاید بدون مهدی قائدی، استقلال کار دشواری برای رسیدن به دربی خواهد داشت. آنها یک روز بیشتر از رقیب استراحت می‌کنند اما با امتیاز کم‌تر و نگرانی بیشتر نسبت به پرسپولیس، خودشان را به شهرآورد می‌رسانند. آنها یک هفته بعد از دربی نیز باید در زمین ذوب‌آهن یک نبرد سخت دیگر را پشت سر بگذارند. روزهای قبل از دربی برای آبی‌ها حیاتی خواهد بود. آنها هنوز فرصت رقم زدن یک تحول بزرگ را دارند و اگر قرار باشد در مسابقه بزرگ با رقیب سنتی‌شان نیز به همین اندازه پراشتباه عمل کنند، خیلی زود پروژه سرمربی ایتالیایی را به بن‌بست نزدیک خواهند کرد.