آریا طاری

گابریل کالدرون پنجره نقل و انتقالاتی تیمش را روی بازیکنان خارجی بسته است. بسیاری از باشگاه‌های دیگر نیز مثل پرسپولیس، توانایی جذب مهره‌های گرانقیمت خارجی را ندارند. این اتفاق، رونق زیادی در بازار داخلی به وجود می‌آورد و به ویژه در خط حمله، مهره‌های هجومی این فصل لیگ را مورد توجه تیم‌های بزرگ قرار می‌دهد. بعضی از این مهاجم‌ها، شرایط فوق‌العاده‌ای دارند و بعضی‌ها، به نیمکت دوخته شده‌اند اما همه آنها از پتانسیل بالایی برای درخشیدن در هفته‌های باقی‌مانده از فصل برخوردار هستند.

عیسی‌آل‌کثیر

استعداد این مهاجم، سرانجام شکوفا شد. چندین سال قبل، علیرضا منصوریان او را به نفت تهران برد. با وجود آقای گلی در لیگ یک، زمان زیادی طول کشید تا عیسی با فضای لیگ برتر تطبیق پیدا کند. او دوران فوق‌العاده‌ای در نفت نداشت و در پیکان نیز، انتظارها را برآورده نکرد اما انتقال به نفت، بهترین اتفاق ممکن برای این مهاجم بود. آل‌کثیر حالا در این فصل، 9 گل به ثمر رسانده و به تنهایی در صدر جدول گل‌زنان دیده می‌شود. این مهاجم سمج، روی ریباندها بسیار موثر ظاهر می‌شود. تراکتورسازی و پرسپولیس، از جدی‌ترین مشتریان آل‌کثیر در بازار زمستانی نقل و انتقالات هستند اما اسکوچیچ تا امروز مخالفتی جدی با جدایی او از تیمش داشته است. از دست دادن عیسی، یک ضربه بزرگ برای نفتی‌ها در این فصل خواهد بود.

شهریار مغانلو

یک سال پیش در چنین روزهایی، کم‌تر کسی نام شهریار مغانلو را شنیده بود اما این بازیکن با آقای گلی در لیگ آزادگان، مورد توجه لیگ برتری‌ها قرار گرفت. شهریار که در شروع فصل با نظر ویلموتس در یکی از اردوهای تیم ملی نیز حاضر بود، نیم‌فصل ایده‌آلی را در باشگاه پیکان سپری کرد و با هشت گل زده، یکی از بهترین گل‌زنان لیگ نوزدهم لقب گرفت. شهریار نیز در بازار، چند مشتری دست به نقد دارد. او البته تا پایان فصل با پیکان قرارداد دارد و برای جدایی از پیکان، باید از این باشگاه رضایتنامه بگیرد.

فراز امامعلی

فراز همه دوران فوتبالش را در باشگاه پیکان سپری کرده است. او در پنج سال گذشته، برای تیم بزرگسالان این باشگاه به میدان رفته و حالا به یکی از مهره‌های بسیار مهم این تیم تبدیل شده است. پیکان با وجود جایگاه نه‌چندان خوبش در جدول، صاحب یکی از خطوط حمله عالی لیگ بوده است. در کنار شهریار، فراز امامعلی نیز با پنج گل زده یکی از بهترین مهاجمان این فصل لیگ به شمار می‌رود. او در 24 سالگی، می‌تواند گره‌های هجومی بسیاری از تیم‌های لیگ برتری را باز کند.

مرتضی تبریزی

در حضور دیاباته و مهدی قائدی، بعید به نظر می‌رسد در نیم‌فصل دوم شانس زیادی برای بازی مرتضی تبریزی در ترکیب آبی‌ها وجود داشته باشد. اگر استقلال در زمستان به سراغ یک مهره هجومی جدیدتر نیز برود، تبریزی احتمالا به ترک باشگاه فکر خواهد کرد. او که پایان تلخی در نیم‌فصل اول لیگ داشته، شاید به زودی برای تیم دیگری به میدان برود. قیمت مرتضی حالا نسبت به اولین روزهای پیوستن به استقلال، بسیار ارزان‌تر شده است. شاید ذوبی‌ها دست به تصمیم هوشمندانه‌ای بزنند و این بازیکن را با هزینه‌ای کم‌تر از رقم انتقالش به استقلال جذب کنند. البته که انتقال از استقلال به ذوب، یک «پیشرفت» برای تبریزی نیست اما شاید تداوم نیمکت‌نشینی در استقلال، او را به گرفتن این تصمیم مجاب کند.

آرمان رمضانی

درست مثل مرتصی تبریزی، رمضانی نیز نیم‌فصل امیدوارکننده‌ای را پشت سر نگذاشته و کم‌تر مورد استفاده ابراهیم صادقی قرار گرفته است. با این وجود هیچ‌کس در استعداد این مهاجم بلندقامت تردیدی ندارد. رمضانی دوران خوبی در ترکیب نارنجی‌ها داشت اما لیگ نوزدهم برای او چندان ایده‌آل پیش نرفته است. همه تیم‌هایی که به یک مهاجم بلندقامت برای استفاده از ضربه‌های سر نیاز دارند، می‌توانند در پنجره نقل و انتقالات روی آرمان رمضانی حساب ویژه‌ای باز کنند.

علی قربانی

او یکی از تعویض‌های تکراری امیرقلعه‌نویی در این فصل به شمار می‌رود و نمی‌تواند جایی در ترکیب اصلی سپاهان داشته باشد. کی‌روش استنلی و سجاد شهباززاده، برای بازی در تیم جلوتر از علی قربانی هستند. همین موضوع می‌تواند شرایط را برای جدا کردن قربانی از طلایی‌ها فراهم کند. بازیکنی که به خصوص روی کارهای هوایی، تبحر ویژه‌ای دارد. البته که جدا کردن یک بازیکن از سپاهان، کار سختی به نظر می‌رسد اما شاید نیمکت‌نشینی، موجب شد قربانی تصمیم متفاوتی برای خودش بگیرد.

حسین مالکی

به ثمر رساندن  6 گل در باشگاهی مثل شاهین بوشهر، دستاورد قابل توجهی به نظر می‌رسد. حسین مالکی، تنها مهره فراتر از متوسط شاهین در این فصل بوده است. بازیکنی که هم با شوت‌های راه دور و هم درون محوطه جریمه، گل‌های خوبی به ثمر رسانده است. بعید نیست این بازیکن نیز تصمیم بگیرد در زمستان، راهی تیم دیگری شود و شاهین را ترک کند.

امیرارسلان مطهری

شاید زمان جدایی ارسلان از ذوب؛ بالاخره از راه رسیده باشد. مهاجم محبوب علیمنصور پس از جدایی این مربی، انگیزه چندانی برای ماندن در این باشگاه ندارد. ارسلان البته در لیگ نوزدهم، به اندازه فصل گذشته آماده نبوده اما باز هم پتانسیل‌های زیادی برای خوب نتیجه گرفتن در فصل آینده دارد.