آریا طاری

جدی‌ترین رقیب لیورپول برای قهرمانی این فصل فوتبال جزیره، «منچسترسیتی» نیست. حالا در جدول رده‌بندی لیگ برتر، لسترسیتی بیشتر از هر تیم دیگری به لیورپول نزدیک شده و برای رقم زدن یک شگفتی بزرگ دیگر، آماده می‌شود. برندان راجرز زمانی روی نیمکت لیورپول، در یک قدمی قهرمانی لیگ قرار داشت اما سر خوردن استیون جرارد، سرنوشت را برای او تغییر داد. حالا این مربی تلاش می‌کند تا قهرمانی دیگری را از لیورپول بگیرد. قهرمانی لسترسیتی در انگلیس، شبیه خواب و رویا به نظر می‌رسد اما همه می‌دانند که آنها متخصص به واقعیت درآوردن خواب‌ها هستند!

«درست مثل همیشه». این عبارت معروف شهر لستر است. عبارتی که در بخشی از ساختمان شهرداری این منطقه از انگلستان نیز نوشته شده و مردم لستر، عمیقا به آن معتقد هستند. با این وجود همین چند سال قبل، تیم فوتبال‌شان «درست مثل همیشه» نبود و یک داستان حیرت‌انگیز را خلق کرد. یک تیم معمولی، با بودجه‌ای کاملا معمولی و ستاره‌هایی که اصلا شناخته‌شده نبودند، «قهرمان» لیگ برتر شد. بالاتر از آرسنال، تاتنهام، چلسی، یونایتد، سیتی، لیورپول و همه تیم‌های مدعی قهرمانی. آنها دست به کاری زدند که بعد از فرگوسن برای یونایتد غیرممکن بوده است. کاری که آرسنالی‌ها در دهه‌های گذشته، هرگز نتوانسته‌اند انجامش بدهند. کمی بعد از برگزاری جشن قهرمانی در خانه «جیمی‌واردی»، خیلی‌ها تصور می‌کردند لسترسیتی رو به نابودی خواهد رفت. به نظر می‌رسید این باشگاه هم مثل همه تیم‌های شگفتی‌ساز دیگر، آرام آرام در مسیر محو شدن قرار می‌گیرد اما آنها سمج‌تر از آن بودند که با همان اتفاق بزرگ، راضی شوند. لستر به لحاظ مالی، شرایط متفاوتی پیدا کرد. سود حاصل از قهرمان لیگ جزیره، آنها را تغییر داد و اسپانسرهای مختلف، به همکاری با این باشگاه علاقه پیدا کردند. این تیم به لیگ قهرمانان اروپا هم رفت و حتی از مرحله گروهی نیز رد شد. یک اتفاق بزرگ که باز هم ترازهای مالی تیم را تغییر داد. بخشی از ستاره‌ها مثل ریاض محرز، لستر را به قصد تیم‌های بزرگ‌تر ترک کردند اما جیمی واردی با وجود دریافت پیشنهاد از غول‌های جزیره، در تیمش باقی ماند و به نماد وفاداری در لستر تبدیل شد. واردی در چند فصل گذشته، بیشتر از هر بازیکن دیگری توانسته دروازه 6 تیم بزرگ فوتبال انگلیس را باز کند. او در گل‌زنی روبه‌روی تیم‌های بزرگ، تبحر دارد و همچنان دوست ندارد از باشگاه محبوبش جدا شود. لسترسیتی در این سال‌ها، با یک حادثه مهم دیگر دست و پنجه نرم کرده است. آنها مالک‌شان را در حادثه تلخ سقوط هلی‌کوپتر از دست دادند. همین اتفاق برای فروپاشی هر باشگاهی کافی به نظر می‌رسد اما لستر همچنان قرص و محکم باقی ماند و از درخشیدن دست نکشید. حالا برای اهالی شهر لستر، هیچ جمله‌ای مهم‌تر از شعار معروف تیم نیست:«بدون ترس». تیمی که نمی‌ترسد. می‌درخشد و همچنان در فوتبال انگلستان می‌تازد. لسترسیتی این هفته تا حوالی دقیقه 70 نتیجه بازی را به اورتون واگذار کرده بود اما جیمی واردی، باز هم دست به کار شد و گل تساوی را به ثمر رساند. در آخرین ثانیه‌های مسابقه هم، نوبت به کلچی ایهیناچو رسید تا گل برتری را وارد دروازه حریف کند. لستر برای ششمین هفته متوالی، یک مسابقه لیگ برتری را با پیروزی ترک کرد. آنها در همین 6 هفته، کارهای بزرگ زیادی انجام داده‌اند. کارهایی مثل برتری 9 گله در زمین ساوتهمپتون یا شکست دادن آرسنال و کریستال پالاس. روباه‌ها دیگر یک تیم «معمولی» نیستند و اگر به همین روند ادامه بدهند، فصل آینده دوباره به لیگ قهرمانان برمی‌گردند.

دوران رانیه‌ری در این باشگاه، خیلی زود به پایان رسید. جانشین‌های بعدی این مربی هم فوق‌العاده نبودند اما باشگاه با یک انتخاب هوشمندانه به سراغ «برندان راجرز» رفت. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد راجرز قهرمانی در لیگ اسکاتلند با سلتیک را رها کند و خودش را به یک باشگاه متوسط انگلیسی برساند اما او به پروژه لستر پیوست. پروژه‌ای که حالا به شدت جذاب به نظر می‌رسد. لستر در 14 هفته گذشته، 32 امتیاز به دست آورده و این بهترین شروع تاریخ باشگاه در لیگ برتر است. حتی بهتر از شروعی که به قهرمانی این تیم در لیگ منجر شد. آنها سه امتیاز بیشتر از سیتی، 6 امتیاز بیشتر از چلسی، 12 امتیاز بیشتر از تاتنهام، 13 امتیاز بیشتر از آرسنال و 14 امتیاز بیشتر از یونایتد جمع کرده‌اند. جالب‌تر از همه اینکه تعداد گل‌های زده این تیم، حتی از لیورپول با خط حمله آتشینش بیشتر است. حالا شاید تنها یک خطر، در کمین این باشگاه است. یونایتد و آرسنال نیم‌نگاهی به جذب برندان راجرز دارند و اگر این مربی باشگاه را ترک کند، شاید فرم لستر نیز دستخوش تغییر شود.

همه ستاره‌های جداشده این سال‌های لستر، با مهره‌های آماده‌تری جایگزین شده‌اند و این، «هنر» بزرگ باشگاه به شمار می‌رود. آبی‌ها در همین فصل، هری مگوایر را با یک قرارداد سنگین به یونایتد فروختند اما حالا تنها تیم این فصل لیگ هستند که تعداد گل‌های خورده‌شان هنوز دورقمی نشده است. یونایتد با مگوایر هشت گل بیشتر از لستر دریافت کرده است. با 10 برد در 14 بازی، لستر آماده خلق یک شگفتی دیگر است. شاید آنها این بار «قهرمان» نشوند اما باز هم چشم‌ها را خیره خواهند کرد.