آریا رهنورد

اروپا تحت تاثیر ماجرای آتش‌سوزی کلیسای نتردام در پاریس قرار گرفته اما قرار نیست خدشه‌ای به برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا وارد شود. پس از مشخص شدن دو تیم از مرحله نیمه‌نهایی، دو تیم دیگر این مرحله امشب در پرتغال و انگلستان معلوم خواهند شد. به نظر می‌رسد پورتو برای کنار زدن لیورپول به یک معجزه نیاز دارد اما سیتی برای بازگشت مقابل اسپرز، تنها باید یک بار دروازه این حریف را باز کند.

پپ گواردیولا. خیلی‌ها باور دارند که او، بزرگ‌ترین مربی حال حاضر دنیای فوتبال است اما نباید فراموش کرد که مرد اسپانیایی پس از ترک بارسا، تجربه موفقیت‌آمیزی در لیگ قهرمانان نداشته است. پپ با کاتالان‌ها در فاصله سه سال دو بار قهرمان اروپا شد اما در بایرن هرگز نتوانست چنین موفقیتی را تکرار کند و در سیتی نیز در حالی که تصور می‌شد فصل گذشته تیمش را مهیای قهرمانی اروپا کرده، خیلی زود به دست موناکو طعم حذف ‌شدن را چشید. حالا پپ یک ماموریت بزرگ و دشوار در مرحله یک‌چهارم نهایی اروپا دارد. تیم این مربی در مرحله قبلی برای صعود به دردسر نیفتاد و به سادگی خودش را به جمع هشت تیم برتر اروپا رساند اما دیدار رفت مرحله یک‌چهارم نهایی را در ورزشگاه تازه افتتاح شده تاتنهام با شکست پشت سر گذاشت. بدون تردید اگر پنالتی زودهنگام سرخیو آگرو در آن جدال به تور دروازه هوگو لوریس می‌رسید، حالا هیچ‌کس مشغول مواخذه پپ نبود اما مرد اول نیمکت سیتی به خاطر استفاده دیرهنگام از دی‌بروینه و سانه در آن مسابقه، با انبوهی از سوال‌ روبه‌رو شد. گواردیولا در این فصل، قهرمانی جام اتحادیه را به دست آورده و به فینال جام حذفی نیز صعود کرده است. او در لیگ نیز شانس خوبی برای قهرمانی دارد و حالا در رویای بردن‌ چهار جام در یک فصل به سر می‌برد. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، دیگر هیچ‌کس به توانایی‌های مرد اسپانیایی شک نخواهد کرد.

مائوریسیو پوچتینو. او در اسپانیا به عنوان سرمربی اسپانیول، حریف چندان شکست‌ناپذیری برای پپ به شمار نمی‌رفت اما در اولین برخورد اروپایی با این مربی، نشان داد که علاقه‌ای به تسلیم ‌شدن ندارد. پوچ در این فصل روزهای سختی را روی نیمکت اسپرز سپری کرده است. او که همیشه یک مربی آرام و متفکر در کنار زمین بود، این اواخر بارها از بازیکنانش عصبانی شده و چند درگیری را نیز با داورها رقم زده است. تصور می‌شد این حجم از عصبانیت پوچ، به دلیل ناامیدی او از پروژه باشگاه و تمایلش برای جدایی از تاتنهام شکل می‌گیرد. تیم او باز هم نتوانست در کورس قهرمانی لیگ بماند، باز هم نتوانست در جام حذفی به دیدار نهایی برسد و باز هم در جام اتحادیه حرفی برای گفتن نداشت. البته که آنها صاحب یک استادیوم جدید هستند اما داشتن یک ورزشگاه جدید حال و روز کمد افتخارات هیچ باشگاهی را تغییر نمی‌دهد. تاتنهام از سال 2008 به بعد هیچ جامی به دست نیاورده و حالا همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد لیگ قهرمانان گذاشته است. مصدومیت هری کین تا پایان فصل، یک ضربه بزرگ برای سفیدها محسوب می‌شود اما درخشش سون و لوکاس مورا، امید بزرگ این تیم به گل‌زنی در زمین حریف در جدال امشب  خواهد بود.

یورگن کلوپ. دیگر همه می‌دانند که هدف بزرگ این مربی در این فصل، قهرمانی لیگ برتر انگلستان است. تیم او با یک بازی بیشتر، بالاتر از سیتی ایستاده و تنها یک لغزش از سیتزین‌ها، می‌تواند به معنای نزدیک‌ شدن لیورپول به جام قهرمانی پس از چند دهه باشد. کلوپ و صلاح هرگز برنده لیگ قهرمانان نبوده‌اند و انگیزه‌های زیادی دارند تا برای اولین بار این جام را تصاحب کنند اما هر دوی آنها اعتراف کرده‌اند که حاضرند این هدف را فدای هدف بزرگ شهر لیورپول یعنی قهرمانی لیگ کنند. کلوپو و تیمش پس از کنار زدن بایرن مونیخ، دیدار رفت با پورتو را با یک پیروزی اطمینان‌بخش سپری کردند. یورگن که همواره به عنوان مربی «بازنده فینال‌«ها شناخته می‌شود، امیدوار است برای دومین بار متوالی به فینال اروپا صعود کند و این بار دیگر جام قهرمانی را به دست بیاورد. قرمزها با یک تساوی و حتی شکست یک بر صفر در دیدار امشب، می‌توانند صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان را جشن بگیرند.

سرجیو کانسیسیو. شاید او در قیاس با دیگر مربیان دیدارهای امشب، نام چندان آشنایی برای هواداران فوتبال نباشد. این مربی 44 ساله سال‌ها در فوتبال ایتالیا به میدان رفت اما فوتبالیست چندان درخشانی محسوب نمی‌شد. او 9 سال قبل در حالی که تنها 35 ساله بود به عنوان دستیار روی نیمکت استانداردلیژ نشست و سپس سرمربیگری در لیگ فوتبال پرتغال را آغاز کرد. سرجیو از سال 2017 هدایت پورتو را بر عهده دارد و با این تیم یک بار قهرمان لیگ پرتغال شده است. پورتو در لیگ داخلی رقابت بسیار  نزدیکی با بنفیکا دارد و هم‌امتیاز با این تیم در رده دوم جدول قرار گرفته است. آنها در مرحله قبلی رم را از اروپا کنار زدند و حالا برای حذف لیورپول باید حداقل دو بار دروازه حریف‌شان را باز کنند.