6 سکانس برای صدرنشینی مقتدرانه!

هنوز معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار لیگ برتر نوزدهم خواهد بود. بدون تردید با هر سرنوشتی، برای همیشه این فصل را به عنوان عجیب‌ترین فصل فوتبال ایران به یاد می‌آوریم. این اولین دوره در همه ادوار لیگ برتر است که مسابقاتش این چنین ناتمام مانده‌اند و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که با چه سناریویی، فصل به پایان خواهد رسید. اگر قرار به اعلام تیم قهرمان بدون برگزاری بازی‌ باشد، اوضاع به سود پرسپولیس است. این تیم از بازگشت لیگ نیز استقبال می‌کند. چراکه در این صورت نیز شانس زیادی برای قهرمانی خواهد داشت. اما چه اتفاقی افتاد که پرسپولیس، پس از سه قهرمانی متوالی، دوباره مدعی شماره یک بردن جام شد. به نظر می‌رسد چند مسابقه خاص، نقش بسیار مهمی در این ارتباط داشتند.

آریا رهنورد

  

شاهین بوشهر (هفته هشتم)

پرسپولیس در حالی برای مسابقه با شاهین راهی بوشهر شد که در سه هفته متوالی، دو بار شکست خورده بود. خیلی‌ها به کالدرون شک کرده بودند و اوضاع کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسید. تیمی که آشکارا مشکل گل‌زنی داشت اما در این مسابقه، یک روز شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشت. آنها پنج بار دروازه شاهین را باز کردند تا به لحاظ روحی، در وضعیت خوبی قرار بگیرند. اگرچه شاهین اصلا تیم قدرتمندی نبود اما این برد پرگل، قابل توجه به نظر می‌رسید. مهم‌تر از هر اتفاق دیگری در این بازی، باز شدن پای علی علیپور به گل‌زنی بود. بازیکنی که دائما مورد انتقاد کالدرون قرار داشت اما در این مسابقه، هت‌تریک کرد و یک روز رویایی را پشت سر گذاشت.

فولاد خوزستان (هفته دهم)

کنار زدن نکو و تیمش در اهواز، یک دستاورد فوق‌العاده برای پرسپولیسی‌ها بود. چراکه فولاد عملکرد دفاعی فوق‌العاده‌ای در این فصل داشت و در خانه، خیلی سخت شکست می‌خورد. پنالتی مهدی ترابی، تنها گل این مسابقه را رقم زد اما این دو برد از دو جهت، بسیار حائز اهمیت بود. اول اینکه ستاره‌های تیم کالدرون در دفاع استثنایی نشان دادند و مرتکب هیچ اشتباهی نشدند و دوم اینکه آنها بارها با ضدحمله‌های خطرناک و تاکتیکی، دروازه حریف را تهدید کردند. این یکی از بهترین نمایش‌های فصل پرسپولیس بود و اگر مهاجمان تیم کمی بیشتر دقت به خرج می‌دادند، برد به مراتب سنگین‌تری برای این تیم رقم می‌خورد. پیش از این مسابقه، پرسپولیس برای 33 ماه نتوانسته بود در اهواز فولاد خوزستان را شکست بدهد. تنها باخت فصل گذشته برانکو نیز در همین شهر رقم خورده بود. در نتیجه، تردیدی وجود ندارد که این بازی، یکی از مهم‌ترین بردهای این فصل پرسپولیس به شمار می‌رفت.

این اولین دوره در همه ادوار لیگ برتر است که مسابقاتش این چنین ناتمام مانده‌اند و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که با چه سناریویی، فصل به پایان خواهد رسید

تراکتورسازی (هفته هفدهم)

یکی از مشکلات بزرگ پرسپولیس در نیم‌فصل اول، رویارویی با تیم‌های بزرگ بود. آنها به چند تیم مدعی باخته بودند اما در نیم‌فصل دوم، پیروزی برابر تراکتور را جشن گرفتند. یک گل تماشایی از علی علیپور و یک گل انفرادی فوق‌العاده از وحید امیری، پرسپولیس را برابر تراکتور برنده کرد. با این شکست، تبریزی‌ها تا حدودی در کورس رقابت بر سر جام قهرمانی از رقبا عقب افتادند. این برد اهمیت بسیار زیادی برای پسران یحیی گل‌محمدی داشت.

نفت آبادان (هفته هجدهم)

آن‌چه در سرنوشت همه تیم‌های قهرمان مشترک به نظر می‌رسد، زدن گل در آخرین ثانیه‌های مسابقه‌های گره خورده است. کاری که پرسپولیسی‌ها در زمین نفت آبادان به خوبی از پس آن برآمدند. تیم یحیی در این بازی صاحب یک ضربه پنالتی شد اما داور در مشورت با داورهای پشت دروازه، تصمیمش را پس گرفت. این موضوع می‌توانست روحیه قرمزها را خراب کند اما با این وجود آنها خودشان را در بازی حفظ کردند و سرانجام در آخرین لحظات، توپ را به تور دروازه نفت رساندند.

سپاهان (هفته بیستم)

سه بر صفر. این نتیجه مقابل بازی پرسپولیس و سپاهان به ثبت رسیده اما این بازی هرگز انجام نشده است. اتفاق‌های آن روز ورزشگاه نقش جهان، یک قدم بلند به طرف صدرنشینی مقتدرانه پرسپولیس در لیگ برتر بود. سپاهانی‌ها با فشار هوادارها، حاضر به انجام بازی نشدند و زمان بسیار زیادی را برای ورود به ورزشگاه هدر دادند. این تیم که چند بازیکن کلیدی‌اش را در اختیار نداشت، ترجیح می‌داد در زمان دیگری با پرسپولیس روبه‌رو شود و حداقل در استادیوم خالی بازی نکند اما غیبت آنها در آن بازی، برای‌شان بسیار گران تمام شد. پرسپولیس با این نتیجه بسیار ارزشمند، فاصله بسیار زیادی با همه تعقیب‌کننده‌ها ایجاد کرد.

شهرخودرو (هفته بیست و یکم)

بازی روبه‌روی تیم سابق، اهمیت بسیار زیادی برای یحیی و تیمش داشت. آنها با وجود شیوع کرونا در یک استادیوم کاملا خالی، روبه‌روی شهرخودرو قرار گرفتند و سه بار دروازه این تیم را باز کردند. این نتیجه عملا شهرخودرو را از فهرست تیم‌های مدعی خارج کرد. با این نتیجه، پرسپولیس توانست فاصله‌ای دو رقمی با سایر تیم‌های مدعی ایجاد کند. فاصله‌ای که جبرانش اصلا ساده به نظر نمی‌رسد و رقبا را به این فکر انداخته که قید ادامه رقابت‌ها را بزنند و درخواست تعطیلی لیگ را مطرح کنند.