این شام آخر نیست!

نیم‌فصل اول لیگ برتر برای پرسپولیس، امروز «رسما» به پایان خواهد رسید. قرمزها در آخرین دیدار معوقه از نیم‌فصل اول، در خانه روبه‌روی نساجی قائمشهر به میدان می‌روند تا برای قهرمانی نیم‌فصل تلاش کنند. پرسپولیس شانس زیادی برای قهرمانی نیم‌فصل دارد اما معمولا در فوتبال ایران تیم‌های اول نیم‌فصل، در پایان فصل قهرمان نمی‌شوند. پیروزی‌های متوالی در لیگ و جام حذفی، سرخ‌ها را در وضعیت ایده‌آلی قرار داده اما هواداران باشگاه حالا با یک نگرانی بزرگ روبه‌رو شده‌اند. آنها نگران این موضوع هستند که دیدار با نساجی، آخرین تجربه حضور کالدرون روی نیمکت پرسپولیس باشد.

آریا رهنورد

در 6 مسابقه گذشته لیگ برتر و جام حذفی، پرسپولیس هرگز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده است. آنها به لطف این بردهای سریالی، هم در جدول لیگ برتر و هم در جدول جام حذفی، شرایط مطلوبی را تجربه می‌کنند. شکست در ورزشگاه آزادی روبه‌روی نفت مسجدسلیمان، تا امروز آخرین باخت فصل تیم کالدرون بوده است. پس از آن مسابقه به نظر می‌رسید تیم با یک «بن‌بست» بزرگ روبه‌رو شده و در یک بحران جدی به سر می‌برد اما درست بعد از آن شکست، تیم در مسیر تحول قرار گرفت و شرایط کاملا متفاوتی را تجربه کرد. تیم کالدرون با پیروزی برابر نفت آبادان در جام حذفی، جان تازه‌ای گرفت. آنها با پیروزی پرگل برابر ذوب‌آهن، نشان دادند که روزهای ناامیدکننده‌ را کاملا به فراموشی سپرده‌اند. تیم کالدرون، توانست در سه مسابقه بعدی گل‌گهر سیرجان، سایپا و پارس جنوبی را نیز از پیش رو بردارد و سرانجام با کنار زدن شهرداری ماهشهر، به نیمه نهایی جام حذفی برسد. قرمزها در این 6 مسابقه، عملکرد درخشانی در خط دفاعی داشته‌اند. آنها در این 6 بازی پنج کلین‌شیت را رقم زده‌اند و در دفاع، تسلیم‌ناپذیر بوده‌اند. همانند چند مسابقه گذشته، باز هم «رادو» این هفته روی خط دروازه پرسپولیس قرار خواهد گرفت. گلر کروات تا امروز در این فصل 6 بار برای تیمش به میدان رفته و در هر 6 مسابقه نیز، پیروزی و کلین‌شیت را برای خودش تثبیت کرده است. البته که کالدرون همچنان بیرانوند را «گلر اول» تیمش می‌داند اما بیرو حداقل تا پیش از پایان نیم‌فصل، دیگر برای قرمزها به میدان نخواهد رفت. در خط دفاعی نیز احتمالا شجاع و مهدی شیری به همراه انصاری بعد از یک جلسه استراحت دوباره به ترکیب برمی‌گردند و در کنار سیدجلال حسینی قرار می‌گیرند. در جدال امروز با نساجی، احتمالا ربیع‌خواه، نوراللهی، ترابی و رسن نیز خط هافبک پرسپولیس را می‌سازند تا خط حمله با حضور وحید امیری و علی علیپور تکمیل شود. دو بازیکنی که ستاره‌های اصلی تیم‌شان برابر شهرداری ماهشهر بودند. پس از پایان این بازی، احتمالا اتفاقات تازه‌ای در پرسپولیس رخ می‌دهد. مهره‌هایی مثل امید عالیشاه و آدام همتی که در فهرست مازاد گابریل قرار گرفته‌اند، به احتمال بسیار زیاد تیم را ترک می‌کنند اما یک نگرانی بزرگ‌تر نیز در این مجموعه وجود دارد و آن؛ این است که کالدرون هم به سرنوشت استراما دچار شود و تصمیم به ترک همیشگی باشگاه بگیرد. بلیت سفر او به بوینس‌آیرس، فعلا «یک‌طرفه» است و این مربی هنوز بلیت بازگشت به تهران را تهیه نکرده است.

پرسپولیسی‌ها در چند مسابقه گذشته، همواره مالکیت توپ بیشتری نسبت به رقیب داشته‌اند. پرسپولیس شاید در هر مسابقه موقعیت‌های زیادی نداشته باشد اما در مقابل، موقعیت چندانی نیز به حریف نمی‌دهد و خودش از تک‌موقعیت‌ها، به بهترین شکل برای گل‌زنی استفاده می‌کند

به نظر می‌رسد به مرور زمان، گابریل کالدرون به امضای خودش در فوتبال ایران رسیده است. تیم او به یک روش مشخص، به برتری دست پیدا می‌کند و به شکل واضحی برای نتیجه گرفتن، برنامه دارد. پرسپولیسی‌ها در چند مسابقه گذشته، همواره مالکیت توپ بیشتری نسبت به رقیب داشته‌اند. پرسپولیس شاید در هر مسابقه موقعیت‌های زیادی نداشته باشد اما در مقابل، موقعیت چندانی نیز به حریف نمی‌دهد و خودش از تک‌موقعیت‌ها، به بهترین شکل برای گل‌زنی استفاده می‌کند. سرعت بالا در انتقال توپ برای خلق ضدحمله‌ها، یک امتیاز بزرگ برای این تیم به شمار می‌رود. آنها همین حالا میانگینی بهتر از دو امتیاز به ازای هر بازی دارند و حتی در صورت تساوی برابر نساجی نیز از میانگین دو امتیاز در هر مسابقه عدول نخواهند کرد. اگر قرمزها برنده جدال امروز باشند و سپاهان در دیدار معوقه با نفت آبادان به برتری دست پیدا نکند، تیم کالدرون قهرمانی نیم‌فصل لیگ برتر را جشن خواهد گرفت. از زمان ورود نساجی به لیگ برتر، پرسپولیس دو بار با این حریف روبه‌رو شده و یک پیروزی و یک تساوی را تجربه کرده است. بین این دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر 15 امتیاز فاصله وجود دارد. فاصله‌ای که از فرم متفاوت آنها در این فصل حکایت می‌کند. حریف امروز پرسپولیس از هفته پنجم لیگ برتر تا این هفته، فقط «یک بار» طعم پیروزی را چشیده اما نباید فراموش کرد که آن پیروزی، در همین هفته گذشته به دست آمده است. آنها همیشه نمایش‌های خوبی داشته‌اند اما در موقعیت‌سوزی، یکی از متبحرترین تیم‌های این فصل لیگ به شمار می‌روند. رویارویی چند بازیکن سابق پرسپولیس با این تیم، از جذابیت‌های مهم بازی امروز خواهد بود. علیرضا حقیقی، محمد قاضی، محمد عباس‌زاده و مهرداد کفشگری امروز با تیم سابق‌شان روبه‌رو می‌شوند و احتمالا در آزادی، مورد تشویق قرار می‌گیرند. بازی امروز، دوئل تیم‌هایی است که یکی از آنها خوب موقعیت می‌سازد و سخت گل می‌زند و دیگری، سخت موقعیت می‌سازد و خوب گل می‌زند!