90 دقیقه حمله با مصطفی پاشا!

«قبلا هم این کار را انجام داده‌ام». این اولین جمله‌ای بود که مصطفی دنیزلی پس از بازگشت شاهکار دربی ۷۴ با تعویض تاریخی ایمون زاید بر زبان آورد. شاید هر مربی دیگری در جایگاه او، شروع به حماسه‌سازی در مورد خودش می‌کرد اما مصطفی پاشا در اوج خونسردی و تواضع، بدون ذره‌ای اغراق از نقش بازیکنانش در رقم خوردن این معجزه حرف زد. دنیزلی در فوتبال ایران، هیچ جامی به دست نیاورده اما به واسطه سبک بازی تیمش، محبوب‌ترین مربی خارجی بدون افتخار لیگ برتر است. مردی که حالا برگشته تا کارهای نیمه‌تمامش با پرسپولیس را روی نیمکت تراکتورسازی تمام کند.

آریا رهنورد

از همان اولین روزهای بازگشت تراکتورسازی به سطح اول فوتبال ایران، هواداران این باشگاه به محض برکناری هر سرمربی، از «دنیزلی» به عنوان گزینه رویایی برای نیمکت‌شان نام می‌بردند. این مربی ترک با فلسفه هجومی و فوتبال جذاب، درست همان چیزی بود که تراکتوری‌ها برای تیم‌شان می‌خواستند. با این وجود امضای قرارداد با او در همه این سال‌ها ممکن نشد. نام دنیزلی بارها در اطراف این باشگاه به گوش رسید و سرانجام پس از سال‌ها، مذاکره قرمزهای تبریز با او رنگ و بوی جدیت گرفت. افندی، آرزوی دیرینه هواداران تراکتورسازی را برآورده کرد و روی نیمکت این تیم نشست. محبوبیت دنیزلی در فوتبال ایران، به نمایش‌های هجومی او در زمان هدایت پرسپولیس برمی‌گردد. این مربی 15 سال قبل، جایگزین مجید جلالی در پاس تهران شد و با این تیم نتایج بسیار خوبی گرفت. شاید اگر اختلاف‌ نظر او با مدیرعامل وقت باشگاه پاس یعنی آجرلو نبود، این تیم به قهرمانی لیگ نیز دست پیدا می‌کرد. پس از تجربه درخشان هدایت پاس، پرسپولیسی‌ها به افندی علاقه‌مند شدند و در زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد، با او قرارداد امضا کردند. مصطفی پاشا، تغییرات خاص خودش را در پرسپولیس به وجود آورد. از مدافعانی مثل علیرضا نیکبخت‌واحدی و مهرزاد معدنچی، مهاجم نوک ساخت و با وجود همه مشکلاتی که در ترکیب تیمش داشت، یکی از جذاب‌ترین پرسپولیس‌های همه تاریخ را روانه مسابقه‌های لیگ کرد. این مربی کارش را در پرسپولیس با فینال به جا مانده از فصل قبلی جام حذفی کلید زد و با بدشانسی، در ضربات پنالتی مغلوب سپاهان شد. پرسپولیس او چند ماه بعد، به نیمه نهایی جام حذفی رسید و این بار در حالی که تا آخرین ثانیه‌ها از سپاهان پیش بود، با تصمیم بحث‌برانگیز محسن قهرمانی برای اعلام پنالتی به سود رقیب، برتری‌اش را از دست داد. گفته می‌شد که مصطفی جانشین برانکو در تیم ملی خواهد بود اما آن پنالتی و از دست رفتن آن پیروزی، همه چیز را تغییر داد. مصطفی پاشا فصل را بدون جام تمام کرد و حتی یک پیروزی و یک تساوی در دربی، برای ماندگار شدنش در پرسپولیس کافی نبود. او پس از ترک پرسپولیس، بشیکتاش را قهرمان سوپرلیگ ترکیه کرد تا اولین مربی تاریخ تلقی شود که لیگ فوتبال ترکیه را با سه باشگاه مختلف برده است.

مصطفی در اولین مقطع حضور در فوتبال ایران، عادت داشت جلسه‌های تمرینی سنگینی برگزار کند و به بدن بازیکنانش شلاق بزند اما در دوره دوم، حساسیت‌های او و توجهش به جزئیات به شکل قابل توجهی کم شده بودند

پس از نتایج ناامیدکننده حمید استیلی روی نیمکت قرمزها، دنیزلی دوباره به پرسپولیس برگشت و دوباره به اندازه گذشته محبوب شد. تیم او در لیگ، مشکلات متعددی داشت اما در آسیا نسبتا خوب نتیجه گرفت و البته با دربی تاریخی 74 و بازگشت بزرگ مقابل استقلال، چشم‌ها را خیره کرد. هواداران پرسپولیس خواهان ابقای دنیزلی بودند اما این مربی به بهانه مشکلات خانوادگی‌ دیگر حاضر نبود در فوتبال ایران کار کند. کارشکنی‌های چند بازیکن سرشناس، او را از ادامه کار در پرسپولیس پشیمان کرده بود. مصطفی در اولین مقطع حضور در فوتبال ایران، عادت داشت جلسه‌های تمرینی سنگینی برگزار کند و به بدن بازیکنانش شلاق بزند اما در دوره دوم، حساسیت‌های او و توجهش به جزئیات به شکل قابل توجهی کم شده بودند. این مربی پس از ترک دوباره لیگ برتر، در ترکیه و آذربایجان مشغول به کار شد و حتی برای مدتی روی نیمکت گالاتاسرای نشست. پیش از پیوستن به تراکتورسازی، قاسم‌پاشا آخرین تیم مردی بود که حالا در 69 سالگی، همچنان تمایلی به ترک فوتبال از خودش نشان نمی‌دهد.بدون تردید دنیزلی یکی از بزرگ‌‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ترکیه و یکی از محبوب‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران است. هزینه‌های زنوزی در یک سال گذشته، نتیجه‌ای برای تراکتورسازی در پی نداشته اما حالا شاید جذب این مربی، باشگاه را به اهداف بزرگش نزدیک کند. جان توشاک و جرج لیکنز با وجود در اختیار داشتن انبوهی از ستاره‌های مختلف، حتی نتوانستند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را برای قرمزهای تبریز به دست بیاورند. 

تراکتور دیگر فرصتی برای اشتباه کردن و لغزیدن ندارد و حالا در تبریز همه امیدوارند که نقشه‌های دنیزلی، باشگاه را به اولین قهرمانی‌اش در تاریخ لیگ برتر برساند. قرمزها در فصل گذشته با حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کردند و هرگز رنگ ثبات و آرامش را ندیدند اما بدون شک با حضور مصطفی پاشا، تراکتور یک باشگاه مربی محور خواهد شد. دنیزلی بارها نشان داده که برای حفظ نظم تیمی، مشکلی با کنار گذاشتن بهترین بازیکنانش نیز ندارد. شاید همین فرمول، تراکتور را به طرف موفقیت هدایت کند.