جدال واقعیت و رویا!

فولاد آره‌نا؛ امروز میزبان آخرین مسابقه فصل فوتبال ایران خواهد بود. نبردی که میان قهرمان لیگ برتر و تیمی از دسته دوم برگزار می‌شود. پرسپولیس برانکو در اهواز، برای اولین «دوگانه» جام در تاریخ لیگ برتر مبارزه می‌کند و داماش نیز قصد دارد اولین تیمی باشد که از «سطح سوم» فوتبال ایران روی سکوی اول جام حذفی قرار می‌گیرد. شاگردان برانکو پس از کنار زدن سپاهان، خواندن سرود قهرمانی را آغاز کردند اما آنها هنوز در جام، یک رقیب سرسخت دیگر دارند. تیمی که با خلق بزرگ‌ترین شگفتی‌های فصل، حالا به دنبال رقم زدن یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ است.

آریا طاری

چند ماه پس از صعود داماش گیلان به فینال جام حذفی، دومین فینالیست این رقابت‌ها نیز بالاخره مشخص شد. داماش خیلی زود از یک سمت جدول، خودش را به دیدار نهایی رساند و در حالی که دیدارهای سمت دیگر جدول با تاخیر زیادی برگزار می‌شد، پروفسور و پسرها راه‌شان را به طرف مسابقه فینال هموار کردند. پرسپولیس برای رسیدن به این مسابقه، نود ارومیه و سپیدرود رشت را با برتری‌های مشابه یک بر صفر پشت سر گذاشت و پس از تساوی در وقت‌های قانونی برابر پدیده مشهد، این تیم را در ضربات پنالتی شکست داد. نبرد نیمه نهایی با سپاهان نیز در آستانه کشیده شدن به پنالتی‌ها قرار داشت اما گل به خودی سیاوش یزدانی، پرسپولیسی‌ها را بدون مواجه شدن با ریسک ضربه‌های پنالتی، به فینال جام حذفی فرستاد. قرمزها در این فصل از جام حذفی، با یکی از دو تیم فوتبال رشت روبه‌رو شده‌اند و حالا در دیدار نهایی به سراغ تیمی دیگر از این شهر خواهند رفت. حضور پرسپولیس در این مسابقه به عنوان قهرمان لیگ، رنگ و بوی شگفتی ندارد. درست برخلاف حضور داماش گیلان که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تا آخرین روز در این جام باقی بماند. آبی‌های رشت در اولین مسابقه با چوکا تالش، به تساوی رضایت دادند و سرانجام در پنالتی‌ها موفق به کنار زدن این تیم شدند. داماش دومین مسابقه‌اش را در تهران برگزار کرد و مقاومت را با دو گل شکست داد تا به جمع هشت تیم برتر جام حذفی برسد. تا همین‌جا نیز یک شگفتی بزرگ برای باشگاه رخ داده بود اما آنها در تبریز به این شگفتی وسعت بیشتری بخشیدند و باز هم در پنالتی‌ها موفق به شکست ماشین‌سازی شدند. حالا تنها سایپا در مسیر رسیدن این تیم به فینال قرار داشت. به نظر می‌رسید تیم علی دایی می‌تواند در رشت حریف لیگ دویی‌اش را شکست بدهد اما یک نمایش فوق‌العاده از شاگردان سیامک فراهانی، صعود باورنکردنی داماش به فینال جام حذفی را رقم زد. آنها این بار حریف را در وقت‌های قانونی شکست دادند و برای رسیدن به دیدار نهایی، حتی به ضربه‌های پنالتی نیاز نداشتند.

برای پی بردن به اهمیت ویژه کار داماش، کافی است بدانیم در طول تاریخ تنها سه تیم از دسته‌های پایین‌تر به فینال جام حذفی ایران رسیده‌اند و از بین این تیم‌ها، تنها یک تیم توانسته قهرمانی این جام را از آن خودش کند

در 9 سال گذشته؛ تنها دو بار تیم‌هایی از دسته‌های پایین‌تر به دیدار نهایی جام حذفی رسیده بودند. فصل گذشته، خونه به خونه بابل به عنوان شگفتی‌ساز بزرگ جام حذفی راهی مسابقه پایانی این تورنمنت شد. آنها که در مرحله نیمه نهایی استقلال خوزستان را شکست داده بودند، در فینال روبه‌روی استقلال تهران قرار گرفتند و با تک گل مامه تیام، نتیجه را به تیم وینفرد شفر واگذار کردند تا روی سکوی دوم بایستند. 9 سال قبل نیز گسترش فولاد تبریز به عنوان تیمی از لیگ یک در مسابقه پایانی به مصاف پرسپولیس رفت. در روزهایی که مسابقه فینال هنوز به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد، آبی‌های تبریز در شهر خودشان نتیجه را یک بر صفر به پرسپولیس واگذار کردند و در تهران نیز با نتیجه سه بر یک شکست خوردند تا شانس فتح جام را از دست بدهند. برای پی بردن به اهمیت ویژه کار داماش، کافی است بدانیم در طول تاریخ تنها سه تیم از دسته‌های پایین‌تر به فینال جام حذفی ایران رسیده‌اند و از بین این تیم‌ها، تنها یک تیم توانسته قهرمانی این جام را از آن خودش کند. سال 1373 بهمن کرج که در لیگ یک حضور داشت، با هدایت فیروز کریمی و در اختیار داشتن مهره‌هایی مثل استیلی، تارتار و مدیرروستا به فینال جام حذفی رسید و با وجود شکست در بازی رفت، در مسابقه برگشت دو گل به تراکتورسازی زد تا به شکل غیرمنتظره‌ای قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد. بهمن بعد از رسیدن به سطح اول فوتبال، دو بار دیگر در دیدار نهایی جام حذفی حاضر شد و هر دو بار شکست خورد.

برانکو و سیامک فراهانی، انگیزه‌های متفاوتی برای این مسابقه دارند. برانکو برای دوگانه و فراهانی برای خلق یک شگفتی فراموش‌نشدنی مبارزه خواهند کرد. پرسپولیس تا امروز چهار بار قهرمان جام حذفی شده و داماش در روزهای فعالیت با نام پگاه گیلان، یک بار به فینال این جام رسیده و نتیجه را به استقلال واگذار کرده است. شجاع و سروش، دو مهره محروم پرسپولیس برای مسابقه فینال هستند و در سمت مقابل نیز داماش، محرومان و مصدومان پرشماری دارد. پس از چند سال برگزاری فینال روی چمن نه‌چندان هموار خرمشهر، این بار انتظار می‌رود فولاد آره‌نا سطح کیفی فینال جام حذفی را بالاتر ببرد. نبردی میان یک تیم قدرتمند و البته تیم دیگری که قدرتش در خلق کردن شگفتی نهفته است.