آریا رهنورد

آخرین حرکت موفقیت‌آمیز در شطرنج یورگن کلوپ و پپ گواردیولا، از سوی مرد اسپانیایی شکل گرفت. لیورپول عصر یکشنبه برای 19 دقیقه قهرمان لیگ برتر بود اما منچسترسیتی با قدرت به بازی با برایتون برگشت و با یک نمایش درخشان و سطح بالا، نشان داد که حتی به اندازه یک امتیاز، «کامل‌ترین» تیم فوتبال انگلیس است. تیم گواردیولا فصل گذشته با سه رقمی کردن امتیازها، پرامتیازترین تیم تاریخ لیگ برتر لقب گرفت. حالا تیم این فصل پپ با 98 امتیاز در رده دوم تیم‌های پرامتیاز تاریخ فوتبال لیگ برتر ایستاده است. رده سوم این فهرست به شکل کنایه‌آمیزی به تیم این فصل یورگن کلوپ تعلق دارد. تیمی که با وجود رسیدن به رکورد خارق‌العاده 97 امتیاز، نتوانست جام قهرمانی را به دست بیاورد. این بار در لیورپول، هیچ‌کس لیز نخورد و هیچ توپی به حریف تقدیم نشد. این بار در لیورپول، همه کارشان را به درستی انجام دادند اما فوتبال انگلیس، تیم درست‌تر و بزرگ‌تری هم داشت. تیمی که با 14 پیروزی پیاپی، حتی برای لحظه‌ای به فکر تسلیم‌ شدن نبود. تیمی که با شکست دادن لیورپول در دیدار برگشت دو تیم، درصد زیادی از راه قهرمانی را طی کرد. فصل برای این دو تیم هنوز تمام نشده است. لیورپول برای فینال لیگ قهرمانان آماده می‌شود و سیتیزن‌ها، آماده‌اند تا با فتح جام حذفی «سه‌گانه داخلی»شان را کامل کنند. شاید برای سال‌ها از این رقابت، به عنوان یک جنگ جنون‌آمیز در فوتبال انگلیس یاد شود. جنگی که برنده‌اش، پیراهن آبی به تن داشته است. این تنها ششمین قهرمانی سیتی در تاریخ فوتبال باشگاهی در انگلستان محسوب می‌شود. آنها شاید تاریخچه پرافتخاری نداشته باشند اما بدون تردید حالا یک سر و گردن از همه رقبا بالاتر هستند. جذب پپ گواردیولا، یک موفقیت بزرگ برای این باشگاه بوده اما نباید فراموش کرد که آنها با به وجود آوردن یک ساختار بی‌نقص و جذب مدیران موفقی مثل چیکی بگریستین، توانستند زودتر از هر حریفی پپ گواردیولا را برای امضای قرارداد با خودشان مجاب کنند.

همسایه پرسروصدا، تیم روستایی، تازه‌به دوران رسیده و ... . رقبا در سال‌های گذشته، نام‌های مختلفی برای سیتی انتخاب کرده‌اند. درست در شرایطی که تیم‌های دیگر مشغول لقب گذاشتن برای این تیم هستند، سیتیزن‌ها به بردن جام‌های مختلف ادامه می‌دهند. برخلاف آن‌چه تصور می‎شود، این باشگاه هرگز در انگلستان «بدون هوادار» نبوده است. البته که آنها در سال‌های گذشته ثروتمند شده‌اند و به سطح بالاتری نسبت به گذشته رسیده‌اند اما سیتی همیشه هواداران خاص خودش را در شهر منچستر داشته است. سال‌ها قبل فیلمی با عنوان «تنها یک جیمی گریمبل وجود دارد» در انگلستان روی پرده سینماها رفت و به تدریج در همه کشورها پخش شد. این فیلم، داستان پسربچه‌ای بود که به پیشنهاد منچستریونایتد پشت کرد تا یک روز بتواند برای باشگاه محبوبش «من‌سیتی» بازی کند. شاید در روزهای ساخته شدن آن فیلم، هواداران سیتی تنها محدود به شهر منچستر بودند اما این دلیل خوبی برای پذیرفتن این موضوع نیست که آنها پیش از تزریق دلارهای عربی به تیم‌شان، «اصالت» نداشته‌اند. خیلی‌ها در مورد وضعیت مالی منچسترسیتی صحبت می‌کنند اما آیا لیورپول تیم کم‌هزینه‌تری بوده است؟ آیا قرمزهای آنفیلد برای خرید بازیکنی مثل فن‌دایک، 75 میلیون یورو هزینه نکردند؟ منچسترسیتی در پنجره تابستانی نقل و انتقالات، تنها 60 میلیون یورو برای ماهرز هزینه کرد و هیچ بازیکن بزرگ دیگری را به خدمت نگرفت. بدون تردید آنها پرمهره‌ترین تیم فوتبال انگلستان هستند اما به جای قرار گرفتن در مسیری مشابه پی‌اس‌جی، راه تیم‌های بزرگ را در پیش گرفته‌اند. راهی که به بردن افتخارات بیشتر در سال‌های پیش رو منجر خواهد شد.

دوری لیورپول از قهرمانی «نوزدهم»، برای هواداران منچستریونایتد دلچسب بوده است. چراکه آنها هنوز هم بدون رقیب، پرافتخارترین تیم تاریخ انگلستان به شمار می‌روند. هواداران یونایتد از قهرمانی سیتی، راضی هستند اما نباید فراموش کنند که در چند سال گذشته، کاملا زیر سایه تیم هم‌شهری قرار گرفته‌اند. اگر شرایط یونایتد اصلاح نشود و سیتی با همین سرعت به پیشرفت ادامه بدهد، بالاخره روزی از راه خواهد رسید که در آن قهرمانی‌های آبی‌ها از قهرمانی‌های قرمزهای منچستر بیشتر شده است. من‌سیتی، چیزی فراتر از یک باشگاه «پولدار» است. آنها در چند فصل گذشته فوتبالیست‌های جوان زیادی تربیت کرده‌اند و حالا دیگر همه شرایط را برای معرفی شدن به عنوان یک باشگاه بزرگ دارند. سیتی اولین باشگاه در 10 سال گذشته لیگ برتر است که از قهرمانی‌اش دفاع می‌کند. آخرین بار یونایتد فرگوسن موفق به انجام چنین کاری شده است.