آریا طاری

در اولین ثانیه‌های شروع نبرد بارسا و لیورپول در ورزشگاه نیوکمپ، سادیو مانه و اندرو رابرتسون با سرعتی مثال‌زدنی به زمین حریف رفتند تا عطش‌شان برای غافلگیرکردن بارسا را به نمایش بگذارند اما حالا شاید کامل‌ترین خلاصه این مسابقه برای هواداران لیورپول، واکنش ویرجیل فن‌دایک به گل دوم آبی‌اناری‌ها باشد. لیورپول یک شب کابوس‌وار را در اسپانیا پشت سر گذاشت تا شانس بسیار کمی برای رسیدن به دومین فینال متوالی‌اش در اروپا داشته باشد. آیا یک فصل خالی از جام دیگر، در انتظار مرد آلمانی و شاگردان‌اش خواهد بود؟

تا همین چند هفته قبل، لیورپول برای بردن همزمان دو جام آماده می‌شد. پیش از جدال با بایرن‌مونیخ، آن‌ها امیدوار بودند تا هم در رقابت‌های لیگ به قهرمانی برسند و هم در لیگ قهرمانان اروپا با حضور در دیدار نهایی، شکست فصل گذشته در مقابل رئال مادرید را تلافی کنند. قرمزها با یک نمایش فوق‌العاده در آلیانز آره‌نا، بایرن را از پیش رو برداشتند اما در لیگ برتر، صدر جدول را به سیتی تقدیم کردند. رقابت دیوانه‌وار میان این تیم و سیتی، هنوز هم ادامه دارد اما سرنوشت دیگر در دستان پسران کلوپ نیست و تیم پپ گواردیولا با دو پیروزی در دو دیدار باقی‌مانده، رسما قهرمان رقابت‌های لیگ برتر خواهد شد. لیورپول تا همین حالا 91 امتیاز به دست آورده و فصل فوق‌العاده‌ای را در انگلستان پشت سر گذاشته است اما این احتمال وجود دارد که قرمزها حتی در صورت رسیدن به 97 امتیاز نیز، به جام قهرمانی دست پیدا نکنند. قهرمانی در انگلیس پس از نزدیک به 3 دهه، بزرگ‌ترین رویای این فصل مو صلاح و هم‌تیمی‌ها بود اما حالا تهدید یک پایان «بدون جام» برای آن‌ها کاملا جدی به نظر می‌رسید. لیورپول با وجود همه ویژگی‌های مثبت پرشمارش، از سیتی کم‌تر امتیاز گرفته و در اروپا نیز یک شکست تحقیر‌آمیز در برابر بارسا را تجربه کرده است. حالا هواداران باشگاه باور دارند که کلوپ با انتخاب «استراتژی اشتباه» در نیوکمپ، تیمش را به مسلخ فرستاده است.

مصدومیت لحظه آخری بابی فیرمینو، دوباره به همه نشان داد که لیورپول «نیمکت» فوق‌العاده‌ای ندارد و فاصله نفرات اصلی با ذخیره‌ها در این تیم زیاد است. در غیاب یک مهاجم تخصصی، کلوپ تصمیم گرفت تیمش را بدون مهاجم نوک به جنگ با بارسا بفرستد. واینالدوم به جای فیرمینو در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت اما لیورپول با همان نقشه‌ای به سراغ دیدار با کاتالان‌ها رفت که در لیگ برتر برای دیدار با تیم‌هایی مثل اورتون و هادرلسفیلد در نظر می‌گرفت. آن‌ها با یک ترکیب کاملا هجومی بازی کردند و به جای تلاش برای متوقف کردن ستاره‌های بارسا، به دنبال ضربه زدن به این تیم از کانال‌های کناری بودند. شاید اگر کلوپو تیمش را برای «تساوی» به زمین می‌فرستاد، می‌توانست نیوکمپ را بدون شکست ترک کند اما باز بازی کردن در مقابل مسی و هم‌تیمی‌ها، حکم قتل قرمزهای آنفیلد را صادر کرد. لیورپول در بسیاری از پیش‌بینی‌ها شرایط بهتری نسبت به بارسا داشت اما در عمل، اتفاق دیگری رخ داد. آن‌ها نه تنها بارسا را تحت‌‌تاثیر قرار ندادند، بلکه حتی تحت‌تاثیر بازی حریف نیز قرار گرفتند. در این جدال، خبری از پرس شدید لیورپولی‌ها نبود و در نقطه مقابل بارسا با دوندگی بیشتر از همیشه، مدام توپ را از حریف می‌دزدید. نیمه اول با تنها گل سوارز به پایان رسید و لیورپول در این نیمه، تنها یک موقعیت گلزنی خلق کرد. تیم مهمان در شروع نیمه دوم فرصت‌های زیادی را با بی‌دقتی مهاجمان‌اش و البته درخشش تراشتگن از دست داد و سرانجام نوبت به مسی رسید تا شاهکار تازه‌ای در مقابل انگلیسی‌ها خلق کند. او که در مرحله گروهی 4 گل به تاتنهام زده بود، حالا دو بار نیز دروازه لیورپول را باز کرد تا گل‌هایش به 6 تیم بالای جدول این فصل لیگ برتر، از مجموع گل‌های سادیو مانه و محمدصلاح به این 6 تیم بیشتر شود! تیم والورده با یک ترکیب درست و اصولی، نفس حریف را گرفت. آن‌ها به کمک درخشش خیره‌کننده آرتورو ویدال در زمین، بیشتر جنگ‌های تن به تن را با پیروزی پشت سر گذاشتند. ویرجیل فن دایک نیز نشان داد که هیچ چیز به جز حفظ رکورد «دریبل نخوردن» برایش اهمیت ندارد!