این یک فینال است!

سرنوشت دومین فینالیست جام حذفی فوتبال ایران، امروز در نقش جهان اصفهان مشخص خواهد شد. یک طرف این دوئل حساس و سرنوشت‌ساز، امیر قلعه‌نویی و سپاهان ایستاده‌اند تا برای فرار از یک فصل بدون جام، پرسپولیس را از مسیرشان کنار بزنند. طرف دیگر نیز، برانکو و پرسپولیس به دنبال بردن اولین «دوگانه داخلی» در تاریخ لیگ برتر ایران هستند. تیم برنده هنوز باید یک مسابقه دیگر را پشت سر بگذارد اما جدال امروز، عملا «فینال» این فصل جام حذفی خواهد بود. چراکه تیم پیروز، کار چندان دشواری برای لمس جام قهرمانی در دیدار پایانی روبه‌روی داماش گیلان نخواهد داشت.

آریا طاری

لیگ برتر برای پرسپولیس و سپاهان، با پیروزی به پایان رسید. قرمزها در جم، پارس جنوبی را شکست دادند و قهرمانی را جشن گرفتند و سپاهانی‌ها در اصفهان با بردن استقلال خوزستان، مطمئن شدند که رتبه دوم‌ و البته سهمیه آسیایی‌شان به هیچ وجه به خطر نخواهد افتاد. هر دو تیم مستقیما به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده‌اند و فصل موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته‌اند. هنوز اما یک جام دیگر، میان آنها قرار دارد و نبرد حساس امروز، می‌تواند سرنوشت این جام را نیز تا حدود زیادی روشن کند. هر دو بازی قبلی سرخ‌ها و طلایی‌ها در این فصل لیگ، با «تساوی» به پایان رسیده و در پایان دیدار امروز، دیگر خبری از تساوی نخواهد بود. هر دو مسابقه پرسپولیس و سپاهان در این فصل، کاملا جنجالی از کار درآمده‌اند. دیدار رفت با اعلام پنالتی علیرضا فغانی به سود تیم برانکو و تشبیه کردن فوتبال ایران به «سیرک» توسط ژنرال، جنجالی شد و دیدار برگشت نیز با درگیری‌های روی سکو، به اوج تنش رسید و حدود 300 تماشاگر را به دام آسیب‌دیدگی انداخت. پرتاب سنگ میان تماشاگران دو تیم، می‌توانست عواقب فاجعه‌باری در این مسابقه داشته باشد. هر دو بازی گذشته، کاملا حساس بودند اما حساسیت جدال امروز، حتی بیشتر از آن دو مسابقه است. چراکه فصل برای تیم بازنده این نبرد تمام خواهد شد اما تیم برنده به استقبال دیدار نهایی جام حذفی با داماش خواهد رفت. البته که داماش به عنوان تیم شگفتی‌ساز این فصل فوتبال ایران، حریفی دست و پا بسته محسوب نمی‌شود اما عبور از یک تیم لیگ دویی برای بهترین تیم‌های این فصل فوتبال ایران، آنقدرها دشوار نخواهد بود.

سپاهان و پرسپولیس، از مسیرهایی کاملا «اقتصادی» به دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی رسیدند. تیم امیر قلعه‌نویی در اولین قدم، شهرداری ماهشهر را از پیش رو برداشت و سپس در اصفهان، روبه‌روی نساجی قائمشهر قرار گرفت. این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید و سرانجام در ضربات پنالتی، اصفهانی‌ها پیروزی را جشن گرفتند. زردها در مرحله بعدی نیز دوباره در ضربات پنالتی به برتری دست پیدا کردند و این بار مس کرمان را از مسیرشان کنار زدند. پرسپولیس نیز در اولین مسابقه‌اش در این تورنمنت، نود ارومیه را با گل محمد انصاری در ورزشگاه آزادی شکست داد. قرمزها در دومین مسابقه، سپیدرود را در وقت‌های اضافه با گل سعید کریمی جوان از پیش رو برداشتند و در مرحله یک‌چهارم نهایی، در ضیافت پنالتی‌ها از پدیده عبور کردند. در واقع هر دو تیم، با پنالتی به این مرحله رسیده‌اند و بعید نیست که تیم صعودکننده به فینال نیز با پنالتی‌ مشخص شود. سپاهان، صاحب بهترین خط حمله این فصل فوتبال ایران بود اما تیم برانکو بدون در اختیار داشتن بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع، در بالاترین نقطه جدول رده‌بندی ایستاد. مصدومیت علیرضا بیرانوند نگرانی بزرگ پرسپولیسی‌ها در روزهای گذشته بود اما این سنگربان آمادگی کامل را به دست آورده و در این جدال به میدان خواهد رفت. 

هر دو بازی گذشته، کاملا حساس بودند، اما حساسیت جدال امروز، حتی بیشتر از آن دو مسابقه است؛ چراکه فصل برای تیم بازنده این نبرد تمام خواهد شد اما تیم برنده به استقبال دیدار نهایی جام حذفی با داماش خواهد رفت

شایان مصلح و بشار رسن، دو مهره غایب سرخ‌ها در این جدال هستند و احتمالا محمد نادری و سروش رفیعی به جای این دو نفر در ترکیب اصلی خواهند بود. سپاهانی‌ها نیز کومان را در پایان مصدومیتش در اختیار دارند و احتمالا امیر از این هافبک در کنار کیانی و محمد کریمی استفاده خواهد کرد. شاید محسن مسلمان نیز برای دقایقی در این نبرد به بازی گرفته شود. هر دو تیم ستاره‌های زیادی را در اختیار دارند و این بازی، تقابل جذابی میان این ستاره‌ها خواهد بود.

پرسپولیس در هفت مسابقه گذشته، طعم شکست مقابل سپاهان را نچشیده است. آنها در این هفت بازی سه بار سپاهان را شکست داده‌اند و چهار بار مقابل این حریف به تساوی رسیده‌اند. برانکو، دو تقابل اول با سپاهان را به حسین فرکی باخت اما دیگر هرگز مقابل این حریف زانو نزد. در هفت بازی اخیر دو تیم در اصفهان اما سپاهان چهار بار به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده و پرسپولیس تنها یک بار برنده بوده است. هنوز هیچ‌کس سرنوشت فصل آینده برانکو و ژنرال را نمی‌داند. هر دوی آنها به ادامه همکاری با باشگاه‌های‌شان نزدیک هستند اما شاید نتیجه این مسابقه نیز روی تصمیم‌شان تاثیر بگذارد. همه نگرانی‌ها در مورد این نبرد، به اتفاقات روی سکو مربوط می‌شود. اصفهانی‌ها با اختراع جدید «هفتاد-سی» سکوها را به شیوه مورد علاقه خودشان تقسیم کرده‌اند اما هنوز این احتمال وجود دارد که تنش‌های میان دو تیم، صندلی‌های استادیوم را در جریان بازی به پرواز دربیاورد!