اف. ث. هالیوود در تبریز!

شکست برابر پیکان، تنها اتفاق تلخ برای ستاره‌های تراکتورسازی در هفته بیست و ششم لیگ برتر نبود. بلافاصله بعد از رقم خوردن این نتیجه باورنکردنی، گروهی از تماشاگرها به درون زمین رفتند تا شخصا با مهره‌های تیم برخورد کنند. سیلی خوردن یکی از کاپیتان‌های تیم ملی از سوی هوادارها و عصبانیت شدید یکی دیگر از کاپیتان‌ها، لحظات ناامیدکننده‌ای را در ورزشگاه یادگار امام رقم زد. آیا با چنین جوی، تراکتوری‌ها صلاحیت میزبانی از دیدار حساس با پرسپولیس را دارند؟

آریا طاری

تا دو هفته قبل، همه چیز برای تراکتورسازی به خوبی پیش می‌رفت. این تیم یکی از مدعیان جدی قهرمانی محسوب می‌شد و توانسته بود روند بی‌شکستی‌اش با لیکنز را حفظ کند. رسیدن به 6 امتیاز در دو دیدار با سپیدرود رشت و پیکان، تراکتور را در یک قدمی صدر قرار می‌داد و شانس این تیم برای قهرمانی لیگ را به اوج می‌رساند اما مثل همیشه مهم‌ترین رقیب تراکتوری‌ها، خودشان بودند. همه چیز از اشتباه‌های بزرگ محسن فروزان برابر سپیدرود آغاز شد. او روی گل‌های اول و سوم حریف کاملا مقصر نشان داد و بلافاصله پس از پایان بازی، با حملات بزرگی در فضای مجازی مواجه شد. مدیران باشگاه بدون شنیدن دفاعیات گلر شماره یک تیم‌شان پس از هفت کلین‌شیت متوالی، به محکمه‌های اینترنتی اعتماد کردند و پیش از رسیدن تیم به فرودگاه رشت، فروزان را از تیم کنار گذاشتند. در تبریز صحبت از شرط‌بندی «میلیاردی» همسر فروزان بود اما حقیقت آن است که اساسا برای لیگ برتر ایران، محدودیت‌های شرط‍‌بندی خاصی وجود دارد و رسیدن به سودهایی تا این حد کلان، عملا غیرممکن است. همسر دروازه‌بان شماره یک تراکتورسازی زمانی «تبلیغ» وبسایت‌های شرط‌بندی را انجام داده اما حقیقت آن است که تبلیغ چنین وبسایت‌هایی اساسا جرم نیست و تنها عضویت در آنها از سوی فوتبالیست‌ها و خانواده‌های‌شان می‌تواند محل سوال باشد. خیلی زود کار به نماینده‌های مجلس نیز کشید و آنها بدون اطلاع دقیق از فوتبال و نحوه شرط‌بندی در آن، از طرف خودشان برای ستاره تراکتور حکم صادر کردند. مصاحبه‌های مالک باشگاه نیز آرامش شاگردان لیکنز را بیشتر از همیشه به هم ریخت تا این تیم در اوج تنش و حاشیه به استقبال مسابقه با پیکان برود. بدون تردید اگر ماجرای فروزان از سوی زنوزی مدیریت می‌شد، شکست دادن پیکان کار سختی برای قرمزهای تبریز نبود اما آنها برابر این حریف نیز شکست خوردند. جالب اینجاست که گلر جانشین فروزان یعنی محمدرضا اخباری نیز در این نبرد مرتکب یک اشتباه بزرگ شد. اشتباهی که حاصل به هم ریختن ذهن ستاره‌های تیم تبریزی و ترس آنها از سرزنش‌ها و اتهامات ناشی از هر اشتباه بود.

وقتی محسن فروزان شرایط خطرناکی را در تبریز سپری می‌کرد و بیشتر از همیشه به «دفاع» نیاز داشت، گروهی از مهره‌های تراکتور در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از این بازیکن پرداختند اما مسعود شجاعی تنها سکوت کرد. تاوان این سکوت سنگین، سیلی خوردن از هوادارها در دیدارهای بعدی بود. شاید اگر مسعود قدمی برای بازگرداندن صلح برمی‌داشت، چنین جوی در یادگار امام شکل نمی‌گرفت. به نظر می‌رسد در تراکتور چنددستگی‌هایی شکل گرفته که سرمربی و حتی مالک باشگاه قدرت کنترل‌شان را ندارند. با این وجود رفتار تماشاگرها در پایان مسابقه با پیکان به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. آنها خودشان را در جایگاه تنبیه مهره‌های بازنده می‌بینند و به خودشان اجازه هر رفتاری را می‌دهند. تراکتور از مدت‌ها قبل در «مصونیت» کامل از سوی کمیته انضباطی قرار گرفته و به همین خاطر این رفتارها نیز هرگز تمام نخواهند شد. هواداران این باشگاه باید بدانند که فوتبالیست‌ها «ربات» نیستند و ممکن است مثل روزهای خوب، روزهای بدی هم داشته باشند. فوتبال، «پلی‌استیشن» نیست که تیم هر هفته در آن برنده شود و هیچ امتیازی از دست ندهد. تا همین چند روز قبل سرمربی و مالک باشگاه تاکید داشتند که تیم‌شان در این فصل به دنبال جام قهرمانی نیست. حالا در این مدت کوتاه چه اتفاقی رخ داده که آنها چنین برخوردی با چند اشتباه انسانی انجام می‌دهند؟ بالا رفتن بی حد و مرز انتظارات از تیم تبریزی، نتیجه جوی است که مالک باشگاه ایجاد کرده است. مردی که برای رسیدن به اهدافش در فوتبال ایران، حتی هویت باشگاه‌هایی مثل سایپا و پیکان را کاملا زیر سوال می‌برد.

به نظر می‌رسد در تراکتور چنددستگی‌هایی شکل گرفته که سرمربی و حتی مالک باشگاه قدرت کنترل‌شان را ندارند. با این وجود رفتار تماشاگرها در پایان مسابقه با پیکان به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. آنها خودشان را در جایگاه تنبیه مهره‌های بازنده می‌بینند و به خودشان اجازه هر رفتاری را می‌دهند

زنوزی در ابتدای فصل هزینه‌های بسیار زیادی انجام داد و مهره‌های متعددی را برای تیمش خرید. با چنین جوی اما بعید به نظر می‌رسد که دیگر هیچ ستاره‌ای علاقه‌مند به حضور در تبریز باشد. چراکه اولین اشتباه ممکن است به قیمت سلاخی اینترنتی یک ستاره تمام شود. صرف هزینه گزاف برای خرید بازیکن، هرگز برای موفقیت یک «مجموعه» کافی نیست. برای رسیدن تراکتور به اولین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر، چیزهای زیادی باید در فوتبال تبریز تغییر کنند. از گزارش‌های توهم‌آلود گزارشگران تلویزیونی با شک و تردید همیشگی روی سکوهای یادگار و البته جنجال‌پرستی در مصاحبه‌های مالک باشگاه. تراکتور به جای ستاره‌های بیشتر، کمی نظم و دیسیپلین لازم دارد.