در رابطه با مهار و کنترل کرونا در کشور نظرات و راهکارهای زیادی ارائه‌شده است که تا این لحظه هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به بهبود شرایط کمک کنند.  بحث تعطیلی تهران بارها مطرح و با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است اما به نظر می‌رسد این موضوع بتواند کمی در جهت کنترل بیماری نقش‌آفرینی کند. در همین رابطه روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواست تا به‌منظور کنترل بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان، تهران و کلان‌شهرها را به مدت ۱۵ الی ۳۰ روز به‌صورت کامل تعطیل کند.

لزوم تعطیلی 15 تا 30 روزه تهران

حسینعلی شهریاری، در این نامه نوشته است: «همان‌طور که مستحضرید شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید - ۱۹ به‌گونه‌ای در فرایندهای اجتماعی - اقتصادی و سلامتی مردم اختلال ایجاد کرده است که هرروز شاهد از دست دادن جمع کثیری از هم‌وطنان عزیزمان در اقصی نقاط کشور هستیم و همچنین بر اساس اطلاعات واصله از مراجع موثق میزان بروز و شیوع بیماری در کشور نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه‌ای‌ست که اگر امروز برای آن چاره‌جویی نکنیم فردا خیلی دیر می‌شود و متأسفانه امروز هم دیر شده است. اقدامات صورت گرفته و در حال انجام به دلیل گسستگی از هم نتوانسته آثار لازم بازدارندگی را در جامعه ایجاد نماید، لذا با توجه به تجربیات کشورهای موفق در محدودسازی شدید و تعطیلی کامل شهرها به‌نحوی‌که حتی تردد خانواده‌ها را با محدودیت مواجه نموده‌اند به‌عنوان یک اقدام عاجل در زمان کوتاه بین ۱۵ الی ۳۰ روز در تهران و کلان‌شهرهای کشور ضروری به نظر می‌رسد تا در طی این زمان از طریق تدوین برنامه عملیاتی-اجرایی اثربخش نسبت به ترسیم خط‌مشی نگه‌دارنده در دوره کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقدام عاجل صورت پذیرد. ازاین‌جهت تقاضا دارم با توجه به‌ضرورت ایجاد یک فرصت کنترلی برای بار مراجعات بیمارستانی و پیشگیری از خستگی مفرط کادر بهداشت و درمان دستورات لازم برای اجرایی نمودن آن صادر فرمائید.

بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند

از سوی دیگر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه عملی کردن پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران می‌تواند در پیشگیری از شیوع بیماری مؤثر باشد، گفت: هیچ‌گاه وضعیت بیماری به افتضاحی شرایط فعلی نبوده و اکنون بیمار در بیمارستان‌ها در انتظار تخت خالی برای بستری است؛ بنابراین باید شرایط را موردتوجه قرار دهیم.

او با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران برای کاهش بار بیماری کووید-۱۹، افزود: باید توجه کرد که وقتی بیماری تا این حد گسترش پیدا می‌کند،  به‌طوری‌که به دلیل زیاد بودن بیماران اصلاً در بیمارستان‌ها جا نیست، تنها راه این است که مکان‌هایی را که بیماری در آن شیوع بیشتری دارد، تعطیل کنیم که تمام دنیا هم همین اقدام را انجام می‌دهند. یعنی مناطق پرشیوع و پرتردد را تعطیل می‌کنند تا تجمعات کنترل‌شده و فاصله‌گذاری فیزیکی بیشتر رعایت شود و تجمعی نباشد تا سرایت کاهش یابد. محرز با بیان اینکه به نظر من از خیلی وقت پیش باید درباره تعطیلی فکر می‌کردیم، تأکید کرد: اکنون شاهدیم که بیماران بدحال به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. ازآنجایی‌که قدرت سرایت بیماری هم افزایش‌یافته و از طرفی خانواده‌ها شروع به رفت‌وآمد و دورهمی کرده‌اند، تعداد مبتلایان افزایش‌یافته و میزان ابتلا به کرونا در بیماران مبتلابه بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن نیز بیشتر می‌شود و درنتیجه میزان مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد.

۴۵۳ فوتی جدید کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 10 هزار و ۳۳۹ مورد جدید کرونا در کشور خبر داد.

دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید. لاری افزود: متأسفانه در طول زمان ذکرشده، ۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید.