رئیس سازمان فنی و حرفهای: شکاف مهارتی، علت ناترازی بازار کار ایران است
رئیس سازمان فنی و حرفهای با اشاره به بیکاری ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان و رتبه ۱۳۶ ایران در مهارتآموزی، تقاضامحور شدن آموزشها را ضروری دانست.
به گزارش مهر، غلامحسین محمدی با بیان اینکه در شرایط کنونی، نیروی انسانی ماهر در کنار نقدینگی از مهمترین مشکلات کسبوکارهاست، تصریح کرد: براساس آمارها، از هر دو نفر کارجو یک نفر با فقر یا کسری مهارتی مواجه است. با وجود سرانه آموزشی بالای کشورمان در دنیا، حدود ۴۰درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکارند و متأسفانه آموزشهای مازاد در سیستم آموزشی و فقدان مهارت، موجب عدم تناسب شغل و شاغل شده است. وی با اشاره به پیشبینی ایجاد ۱۷۰ میلیون شغل جدید و حذف ۹۰ میلیون شغل موجود در سالهای آینده افزود: این تغییر بزرگ به معنای آن است که ۶۰درصد از نیروی کار باید مهارتهای خود را بهویژه در حوزه تفکر خلاق، هوش مصنوعی و داده، بهروز کنند.
رئیس سازمان فنی و حرفهای تأکید کرد: کارفرمایان به دنبال نیروهای مهارتمحور هستند که بتوانند نقش کلیدی در مشاغل جدید ایفا کنند اما اغلب متقاضیان فاقد چنین توانمندیهاییاند. این شکاف موجب ناترازی شدید بین عرضه و تقاضای نیروی کار شده است.
وی با انتقاد از وضعیت نظام آموزشی کشور افزود: در میان ۱۴۰ کشور، ایران از نظر میانگین سالهای تحصیل رتبه ۶۱ و از نظر مهارتهای کسبشده رتبه ۱۳۶ را دارد یعنی در میان شش کشور انتهایی جدول جهانی قرار داریم. این آمار نشان میدهد که آموزش در کشور براساس نیازهای واقعی بازار کار طراحی نشده است.
محمدی خاطرنشان کرد: اگر این روند اصلاح نشود، ناترازی موجود در نظام آموزشی و مهارتی افزایش خواهد یافت. سالانه بیش از یکمیلیون و ۴۰۰هزار نفر وارد بازار کار میشوند، در حالی که بهرغم وجود بیش از یکمیلیون فرصت شغلی، نبود نیروی ماهر و نارضایتی کارجویان از بیکاری ادامه دارد.
به گفته وی، نظام آموزش عالی تنها ۲۰درصد و آموزشهای فنی و حرفهای حدود ۳۷درصد از نیازهای بازار کار را پاسخ میدهد و در مجموع، تنها ۲۸درصد از نیازهای مهارتی بازار کار در سیستم آموزشی کشور تأمین میشود.
محمدی با اشاره به توجه ویژه سیاستهای توسعه صنعتی ایران به تربیت نیروی انسانی ماهر تا اواسط دهه ۸۰ و تغییر رویکرد به سمت آموزشهای آکادمیک پس از آن افزود: سرمایهگذاری دیرهنگام در توسعه آموزشهای مهارتی، مانع دستیابی نیمی از کارجویان به شغل شده؛ با وجود اینکه بنگاههای اقتصادی به نیروی کار ماهر نیاز دارند.
او همچنین گفت: یکچهارم جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله کشور، برنامهای برای آینده شغلی خود ندارند و برای این گروه، برنامهریزیهایی جهت ارائه آموزش مهارتی در نظر گرفته شده است. وی افزود: رئیسجمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تناسب آموزشها با نیاز بازار کار و توسعه آموزشهای مهارتی تاکید دارند. نرخ ورود دانشآموزان به هنرستان در جهان ۷۰درصد است اما این رقم در ایران به ۴۰درصد رسیده که نشاندهنده عدم باور به نقش مهارت در رشد اقتصادی است.
دیدگاه تان را بنویسید