روز گذشته رئیس بیمارستان سینا گفت: : این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همین‌طور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 باید در زمینه بهداشتی فعالیت بیشتری انجام دهیم تا جلو مبتلا شدن افراد را بگیریم، وگرنه اگر بیمارستان‌ها ۱۰ برابر هم شود، تا زمانی که اپیدمی مهار نشود، شرایط همچنان سخت خواهد بود.

محمد طالب‌پور بیان کرد: متأسفانه چون مدت‌ زیادی است که در پیک هستیم، تخت‌های ما همیشه پر بوده، یعنی درواقع حدود یک ماه می‌شود که همه‌ی تخت‌های ما کامل اشغال‌شده است.

او همچنین اظهار کرد: براساس پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت،‌اگر وضعیت تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی و درمجموع حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالاست و اگر مردم همت متعالی نداشته باشند و سیستم‌های بهداشتی نیز تقویت نشود، ما شاهد مرگ‌و میر وسیع خواهیم بود، البته نه در ایران بلکه در تمام دنیا این اتفاق خواهد افتاد چون الآن این‌یک مشکل همگانی است.

در موج اول و پیک سوم کرونا قرار داریم

«ایران اما هنوز در موج اول کرونا گرفتار است.» این بخشی از گفته‌های حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که دیروز بیان شد. او با اشاره به این‌که واژه‌های موج و پیک، دو معنای کاملاً متفاوت دارند گفت: زمانی که اعلام می‌شود به موج دوم یا سوم بیماری رسیده‌ایم، یعنی این‌که توانسته‌ایم اپیدمی را در مرحله‌ای خاموش و یا به مهار کامل بیماری برسانیم و در بازه زمانی دیگری دوباره شاهد پیدایش نمونه‌های دیگر بیماری باشیم ولی از زمان شیوع کرونا تا به امروز چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم که بیماری به مرحله خاموشی برسد بنابراین ایران همچنان در موج اول بیماری کرونا قرار دارد.

دکتر سوری ادامه داد: نوسانات کاهش و یا افزایش موارد بیماری نیز پیک نامیده می‌شود، در ماه‌هایی که گذشت دومرتبه شاهد طغیان بیماری بوده‌ایم.

220 نفر از کادر درمانی بیمارستان مدرس کرونا گرفته‌اند

پزشکان و پرستاران در صف اول مقابله با کرونا ایستاده و بیشترین خطر را به جان خریده‌اند. بر اساس گفته‌های حسین بدخشان، مدیر بیمارستان مدرس مسئله نگران‌کننده طولانی شدن سیر اپیدمی و خستگی مفرط پرسنل بیمارستان، پزشکان، نیروهای پرستاری، نیروهای خدمات و سایر گروه‌های مختلف درگیر در این بحران بوده که شرایط را بیش‌ازپیش دشوار کرده است.

او همچنین اعلام کرده است که تا به امروز قریب به ۲۲۰ نفر از کادر درمان و نیروهای پشتیبانی این بیمارستان درگیر کرونا شده‌اند و طی این مدت چند نفر از همکاران خدوم بیمارستان نیز جان خود را از دست دادند و علاوه بر مشکلات روحی این مسئله، همواره حدود ۳۰ نفر از نیروها و کادر درمان بیمارستان به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، که این مسئله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است.

آخرین آمار ابتلا و فوتی‌های کووید-19

در آخر اما نگاهی به آمار ابتلا و مرگ‌ومیر براثر ویروس کرونا داشته باشیم.

بر اساس اعلام سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۴ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد  و ۲۵۴ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند.