آمار منتشرشده از وزارت بهداشت می‌گوید از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه دو هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.  در این بازه زمانی ۱۸۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

علائم جدید کرونا چندان شایع نیستند

کرونا از ابتدا علائمی هم با خود به همره داشت که این علائم باگذشت زمان تغییر کرد. برخی از این نشانه‌ها باعث شده تا بسیاری دچار ترس شوند. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به علائم جدید ویروس کووید-۱۹ همچون سکسکه و ورم پلک که اخیراً در برخی از افراد مشاهده‌شده است، گفت: این موارد علائم شایعی نیستند و هیچ‌کدام از آن‌ها به‌صورت تک علامت بروز نکرده است. آرمین وزیریان، متخصص بیماری‌های عفونی از مشاهده علائمی نظیر درد پهلو، وجود خون در ادرار (هماچوری) و تکرر ادرار در مبتلایان به کووید-۱۹، در کنار علائم اصلی این بیماری خبر داد. او با بیان اینکه علائم اصلی بیماری همان علائم اولیه تب و لرز، تنگی نفس و ضعف بدنی است، افزود: مشکلات ادراری، درد پهلو یا نشانه‌هایی همچون سکسکه، ورم پلک، ریزش مو و درد پا که اخیراً از کشورهای مختلف گزارش‌شده است، در هیچ‌کدام از موارد به‌صورت تک علامت بروز نکرده‌اند و در کنار علائم اصلی فرد را درگیر کرده‌اند.

هزینه‌های درمان کرونا

شاید برای بسیاری این سؤال ایجاد شود که هزینه‌های درمان کرونا چقدر می‌شود. روز گذشته مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های درمان کرونا برای بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در مراکز طرف قرارداد را تشریح کرد.  شهرام غفاری درباره هزینه‌های درمان کرونا برای بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در مراکز طرف قرارداد توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: میزان هزینه کرد، متفاوت است اما تعهد ما در برابر بیماران کرونایی در مراکز طرف قرارداد مانند تعهدی است که در سایر بیماری‌ها داریم. او افزود: به‌عنوان مثال داروی «کلترا» را در بخش بستری پوشش می‌دهیم، ولی در بخش سرپایی تحت پوشش ما نیست؛ زیرا از یک‌سو کنترل بازار گسترده در بخش سرپایی مشکل است و از سوی دیگر ضرورت آن در بیماران سرپایی هنوز معلوم نیست. او بابیان اینکه فرانشیز یا پرداختی از جیب بیمار در بخش بستری ۱۰ درصد است گفت: در بخش سرپایی نیز داروها را تا ۷۰ درصد  پوشش می‌دهیم و فرانشیز یا سهم بیمار  ۳۰ درصد است. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: درمجموع ۹۰ درصد هزینه‌های بخش بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های بخش سرپایی را پوشش می‌دهیم و بیماران بستری‌شده هزینه اندک و ناچیزی می‌پردازند.

می‌توان به واکسن روسی اعتماد کرد؟

روزهای گذشته خبر تولید واکسن کرونا در تمام دنیا منتشر شد. درحالی که پوتین می‌گوید واکسنی که کشورش تولید کرده استاندارهای لازم را دارد و به دختر نیز تزریق‌شده است اما وزیر بهداشت آلمان در واکنش به این خبر گفته است که ما اطلاعات کافی در مورد جزئیات ساخت واکسن روسی کرونا نداریم. البته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در تماس با مقامات و محققان روس هستند تا جزئیات آزمایش و تحقیقات واکسن جدید بیماری کووید-۱۹ موردبررسی قرار گیرد. طبق اعلام این سازمان ۲۸ واکسن در سراسر جهان در مرحله تست انسانی قرار دارند و باید منتظر ماند و دید بالاخره کدام واکسن می‌تواند کرونا را شکست دهد.