حدود شش ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و هرروز تعداد زیادی از هم‌وطنان به این ویروس مبتلا می‌شوند و برخی جان خود را از دست می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از این است که از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه دو هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد  و ۱۸۵ بیمار کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند.

تلاش 5گروه ایرانی برای ساخت واکسن

ساخت واکسن کرونا همچنان یکی از داغ‌ترین سوژه‌های دنیاست. ایران هم از این قافله عقب نمانده و پزشکان و محققان ماه‌ها است که روی ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند.

بر همین اساس، روز گذشته وزیر بهداشت از تلاش حداقل پنج گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن کرونا خبر داد و گفت: خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن‌ها بر روی انسان، آغاز شود.

سعید نمکی گفته است در پاندمی کووید-۱۹، دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه‌های بین‌المللی داشتیم. در مرحله ورود این بیماری به ایران علیرغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها، توانستیم آزمایش‌های تشخیصی را با کیت ساخت داخل انجام دهیم و در حوزه کیت تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، ماسک و سایر اقلام موردنیاز گرچه در روزهای اول مجبور به واردات بودیم اما در کمتر از ۵۰ روزبه یک تولیدکننده مقتدر در سطح منطقه تبدیل شدیم.

۸ هزار نفر از وزارت بهداشت بر مراسم محرم نظارت می‌کنند

معاون کل وزارت بهداشت برخی ممنوعیت‌های مراسم محرم به‌ویژه در استان‌هایی که مراسم‌های خاص با تجمع زیاد دارند را اعلام کرد و گفت: حدود ۸۰ هزار هیئت رسمی در کشور داریم که هماهنگی‌ها و مذاکراتی با آن‌ها شده است. آقای قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت اعلام موارد و نظارت را خواهند داشت و از همه بهتر با ما همراهی می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه اصل کسانی که باید نکات را رعایت کنند مسئولین هیئت‌ها هستند و پس از آن‌ها مردم رعایت خواهند کرد. این در حالی است که حدود ۸ هزار ناظر از وزارت بهداشت بر نکات مختلفی نظارت خواهند کرد.

تغییر رفتار ویروس نسبت به اسفندماه

علیرضا سلیمی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: تا حدودی در رفتار ویروس کرونا و مشکلاتی که در بیمارستان‌ها بوده نسبت به اسفندماه تغییراتی داشتیم. در اسفندماه بیماران زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، اما تعدادی از آن‌ها حال عمومی خوبی داشتند و به منازل برگشت داده می‌شدند، اما در حال حاضر بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بیماران بدحالی هستند که عمدتاً نیاز به بستری در آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه دارند که این موضوع کار را در بیمارستان‌ها بیشتر کرده و باعث شده که نیازمان از تخت‌های معمولی به سمت تخت‌های ویژه رود و فشار زیادی روی برخی تخصص‌ها به‌ویژه روی متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه افزایش یابد.

احتمال تعطیلی پاساژهای «علاالدین» و «ارگ»

روز گذشته معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران از احتمال تعطیلی پاساژهای پرترددی خبر داد که در آن‌ها پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل رعایت نمی‌شوند.

نادر مرادی گفت: در بررسی‌های صورت گرفته پاساژ «علاالدین» و پاساژ «ارگ» که از اماکن صنفی پرتردد هستند پروتکل‌های بهداشتی را به‌درستی رعایت نکرده که این امر احتمال افزایش شیوع این بیماری را در مردم افزایش می‌دهد.