مسئولان همواره اعلام می‌کنند که ماسک بزنید و بدون ماسک در مکان‌های عمومی و بیرون از خانه تردد نکنید. بااین‌حال بسیاری از مردم به این توصیه عمل نمی‌کنند و حالا نوبت دولت است که با شدت عمل بیشتری وارد شود.

روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه با اخذ جریمه از افرادی که ماسک نمی‌زنند، موافق است، گفت: البته حتماً باید افرادی که برای تهیه ماسک محدودیت مالی دارند، از قاعده اخذ جریمه مستثنا شوند.

ایرج حریرچی، درباره برخی پیشنهادها مبنی بر اخذ جریمه از افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر خوشبختانه اکثریت جامعه از ماسک استفاده می‌کنند و طبقات مختلف هم ماسک می‌زنند.  قاعدتاً استفاده از روش‌های بازدارنده در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود. البته تاکنون با همکاری مردم استفاده از ماسک نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش‌یافته است و حتی چند برابر شده است، اما همچنان این میزان کافی نیست.

کودکان کار مبتلابه کرونا درمان می‌شوند

بحث ابتلای کودکان کار به کرونا از ابتدای این بیماری ذهن فعالان این حوزه را درگیر کرده بود. روز گذشته مدیرکل بهزیستی شهر تهران با اشاره به توزیع بسته‌های بهداشتی بین کودکان کار و خیابان گفت: در صورت مشاهده علائم کرونا در بین این کودکان آن‌ها به سیستم درمان ارجاع داده می‌شوند و هزینه‌ای بابت درمان از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

به گفته سعید آرام در صورت مشاهده علائم بیماری، این کودکان به مراکز بهداشتی و پزشکی ارجاع داده می‌شوند. مواردی نیز مشاهده ‌شده بودند که علائم مشکوک به کرونا داشتند و طی هماهنگی به سیستم درمانی منتقل شدند. همچنین نیروهایی که در چهارراه‌ها حضور پیدا می‌کنند علاوه بر توزیع لوازم بهداشتی، اقدام به تب‌سنجی نیز می‌کنند تا اگر کودکی دچار مشکل است، هرچه سریع‌تر به سیستم درمانی انتقال داده شود.

ابلاغ پروتکل‌های محرم تا هفته آینده

با فرارسیدن ماه محرم بایدونبایدهای زیادی در رابطه با چگونگی برگزاری مراسم عزاداری مطرح شد. بر همین اساس معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با تأکید بر اینکه ستاد با برگزاری هرگونه تجمعی موافق نیست، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در جهت حفظ سلامت افراد در مراسم ماه محرم و تدوین پروتکل‌های بهداشتی آن، گفت: ازآنجاکه مراسم به‌صورت ملی و در همه کشور برگزار می‌شود، پروتکل‌ها و آیین‌نامه شیوه برگزاری مراسم احتمالاً تا هفته آینده به‌صورت سراسری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود. علی ماهر با تأکید بر اینکه مقرر شده که کمترین تجمعات در مراسم عزاداری وجود داشته باشد، اظهار کرد:‌ مراسم عزاداری در هیئت‌ها باید با بیشترین فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود، چراکه قاعدتاً هرچقدر میزان تجمعات در هیئت‌ها کمتر باشد، خطر ابتلا و شیوع کرونا نیز پایین‌تر است.

آخرین آمار کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه دو هزار و ۷۵۱بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۵۶۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۱۴هزار و ۷۸۶نفر رسید.

به گفته سیماسادات لاری، در زمان ذکرشده، ۲۱۲بیمار کووید-۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۷هزار و ۶۱۷نفر رسید.

لاری همچنین بیان کرد: استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. بر اساس صحبت‌های لاری در حال حاضر ۱۷۰شهرستان در کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱شهرستان در وضعیت هشدار هستند.