فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: این بیماری قطعاً امواج چندین‌باره خواهد داشت. برخی کشورها در دور اول کرونا را مدیریت کردند و البته آسیب‌هایی هم دیدند و حالا موج دوم بیماری به سراغشان آمده است؛ مانند ایران.

علیرضا زالی با اشاره به وضعیت ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران، افزود: بالاترین گروه سنی که در تهران به دلیل کرونا فوت‌شده‌اند بین ۷۰تا ۷۹سال بوده است. درحالی‌که بیشترین گروه سنی که در تهران ازنظر ابتلا داشته‌ایم، بین ۵۰تا ۵۹سالگی بوده است.

وی درباره وضعیت کرونا در تهران، خاطرنشان کرد: در بیماری‌های مزمن فرسایشی که نوپدید هستند، صحبت از شکست دادن بیماری، بیشتر یک واکنش هیجانی زودرس است. بنابراین من به این پارادایم اعتقادی ندارم و شکست کرونا به‌عنوان یک بیماری مزمن، نوپدید و فرسایشی بیشتر یک شعار هیجانی است. شاید بهتر باشد بگوییم که ما کرونا را ریشه‌کن می‌کنیم، برای ریشه‌کن کردن این ویروس هم طبیعتاً باید روش‌های مدیریتی تأثیرگذار اعمال شود.

پیچیدگی‌های مقابله با کرونا در تهران

زالی درباره اقدامات ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت: باید توجه کرد که در استان تهران با پیچیدگی‌هایی مواجهیم، به‌گونه‌ای که بالاترین جمعیت را در تهران داریم و بالغ‌بر ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار نفر در تهران سکونت دارند، تهران بالاترین چگالی یا تراکم جمعیت را در کشور دارد، منطقه‌ای مانند بهارستان در جنوب غربی استان تهران بالاترین میزان تراکم جمعیتی را در کشور دارد، ما بیشترین میزان سکونت غیررسمی را در تهران داریم که بین ۱۳تا ۱۷درصد پیش‌بینی می‌شود و بالغ‌بر یک‌میلیون نفر در طول روز به‌عنوان جمعیت شناور وارد تهران می‌شوند و این پیچیدگی‌ها در تهران وجود دارد.

سال تحصیلی جدید آموزش حضوری نداریم

چیزی تا آغاز سال تحصیلی جدید نمانده و خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند نگران چگونگی برگزاری سال تحصیلی جدید هستند. بر همین اساس حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: اوضاع کنونی کشور نشان می‌دهد که برای سال تحصیلی آتی آموزش حضوری نخواهیم داشت؛ بنابراین باید خود را برای وضعیت قرمز و زرد آماده کنیم.

ملکی تصریح کرد: برای انجام کارهایمان باید مبنای نظری و تئوریک داشته باشیم اما نکته قابل‌توجه، شرایط غیرعادی اوضاع کنونی است که باید برای این قاعده غیرعادی، قوانینی وضع کنیم. شرایط باید طوری مدیریت شود که پانزدهم شهریورماه برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بسته آموزشی قابل‌اجرا و متناسب با شرایط قرمز و زرد ارائه دهیم.

علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری وزارت آموزش‌وپرورش نیز اظهار کرد: دفاتر باید برای شرایط اضطرار، محتوا، زمان و روش را به‌طور شفاف تبیین کنند. سازمان پژوهش برای آغاز سال تحصیلی جدید باید تکلیف برنامه درسی را روشن کند.

آخرین آمار از پیشروی کرونا در کشور

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت جدیدترین موارد ابتلا و فوتی ناشی از کووید-۱۹در کشور را اعلام کرد و با اشاره به افزایش چهار برابری ابتلا و بستری در استان مازندران، از مردم خواست که از سفر به این استان خودداری کنند.

به گفته سیماسادات لاری از روز شنبه تا ظهر یکشنبه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶٨۵بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹در کشور شناسایی شد. با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹در کشور به ٣٠٩هزار و ۴٣٧نفر رسید که  یک هزار و ۴٢٣نفر از آن‌ها بستری شدند.

لاری ادامه داد: متأسفانه در طول زمان ذکرشده، ٢٠٨بیمار کووید-۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ١٧هزار و ١٩٠نفر رسید.