اتفاقی عجیب، اما واقعی در اندونزی

انتخابات منجر به مرگ   270 کارمند شد

خدیجه علامه‌زاده

بیش از270نفر به دلیل کار زیاد در جریان انتخابات در اندونزی جان خود را از دست دادند.

10 روز پس از بزرگ‌ترین انتخابات یک روزه جهان در اندونزی بیش از 270 کارمند انتخاباتی که بیشترشان به دلیل بیماری‌هایی که به سبب خستگی مبتلا شده بودند، پس از ساعت‌ها کار برای شمارش آرا که به‌صورت دستی انجام می‌گرفت؛ جان خود را از دست دادند. این خبر را یک مقام رسمی اندونزی روز یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد.

در انتخابات هفدهم آوریل (28 فروردین ماه) اولین بار بود که کشور 260 میلیون نفری اندونزی انتخابات ریاست‌ جمهوری خود را با انتخابات مجلس ملی و محلی ادغام کرد تا هزینه‌ها را در کشور کاهش دهند.

تخمین زده شده است که بیش از 80 درصد از 193 میلیون نفری که می‌توانستند رای دهند، در انتخابات شرکت کردند و در پنج صندوق به‌صورت کاغذی رای ریختند که این صندوق‌ها در 800 هزار  حوزه انتخاباتی، در نقاط مختلف رای‌ گیری، پراکنده  بود.

اما برگزاری یک انتخابات هشت ساعته در کشوری که از غرب به شرق آن بیش از پنج هزار کیلومتر (3000 مایل) فاصله است در کنار این‌که کار پشتیبانی بسیار عظیمی می‌طلبید، برای کارکنان این انتخابات بسیار مرگ‌بار محسوب شد؛ کارمندانی که مجبور بودند این آرا را به وسیله دست بشمارند.

آریو پریتو سوسنتو، سخنگوی کمیسیون انتخابات عمومی اندونزی، اعلام کرد که تا شب شنبه 272 کارمند انتخاباتی جان خود را از دست دادند که بیشترشان دچار بیماری‌هایی بودند که ناشی از خستگی بود، در همین حال 1878 نفر دیگر نیز بیمار شدند.

وی در ادامه افزود که وزارت بهداشت، در روز 23 آوریل (سوم اردیبهشت ماه) نامه‌ای را منتشر کرد که از مراکز بهداشتی و درمانی خواست که بیشترین مراقبت را از کارمندان در حین انتخابات انجام دهند. در همین حال وزارت اقتصاد اندونزی در حال نگهداری از خانواده‌های آسیب دیده که اعضای آن جان خود را در حین انتخابات از دست دادند، است.

کمسیون عمومی انتخابات به دلیل افزایش شمار این مرگ‌ و میرها در حین انتخابات به‌شدت تحت‌ فشار است.

احمد موذنی معاون رئیس‌کمپین حزب مخالف ریاست جمهوری گفته است که انجمن عمومی انتخابات در مدیریت حجم‌کاری کارمندان مربوط به ستاد انتخاباتی محتاطانه عمل نکرده است و ساعت کاری این کارمندان بیش از ظرفیت کاری و جسمی آن‌ها بوده است.

پرابوو سوبیانتو که بر اساس نظرسنجی‌های مستقل در شمارش اولیه آرا بازنده انتخاباتی سال 2019 انتخاباتی اندونزی معرفی شد، از تقلب‌های گسترده انتخابات گفت و کمپین وی مدعی شد که مقامات با دست‌کاری صندوق‌های رای‌گیری به سود رقیبش رئیس‌جمهور کنونی اندونزی جوکو ویدودو عمل کردند، وزیر امنیت ویدودو اظهار داشت که این اتهامات بی‌اساس است.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور کنونی این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی قدرت را در دست دارد.

این در حالی است که رقیب اصلی آقای ویدودوی ۵۷ ساله که خود را انسانی از جنس مردم می‌خواند، پرابووو سوبیانتو، ژنرال پیشین ارتش است. آقای سوبیانتو با دیدگاه‌های ملی‌گرایانه افراطی، پیش از این در رقابت‌های سال ۲۰۱۴ میلادی نیز از جوکو ویدودو شکست خورده بود.

آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری این انتخابات نیز از پیروزی دوبارۀ جوکو ویدودو خبر داده‌ بودند؛ با این وجود با توجه به رقابت تنگاتنگ میان دو نامزد اصلی و ارتباط نزدیک پرابووو سوبیانتو با نخبگان سیاسی سنتی این کشور، احتمال رسیدن به نتیجه‌ای متفاوت نیز وجود داشت.

هر دو کاندیدای ریاست جمهوری اعلام پیروزی کردند اما شمارش آرا نشان می‌دهد که ویدودو تنها با اختلاف 9 تا 10 درصد آرای بیشتر از رقیب خود، برنده انتخابات بوده است.