درحالی‌که مجلس شورای اسلامی در موادی از طرح «جمعیت و تعالی خانواده» برای تشویق دختران و پسران به ازدواج در سنین کمتر از ۲۰ و ۲۴ سال «تسهیلاتی» را مورد پیش‌بینی قرار داده است،

 دستیار حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است که هر چند ماهیت و اهداف این طرح حمایت از «کودک همسری» نیست و هدفش تسهیل امر ازدواج و حصول رشد جمعیت است، اما این مقرره دارای اشکالاتی است. 

تعیین حداکثر سن ۲۰ و ۲۴ سال برای ارائه تسهیلات، ممکن است عملاً در مواردی منجر به فرهنگ‌سازی ازدواج زود هنگام در مراحل کودکی شود.

بنابر اظهارات سجادی مواد مورد بحث از طرح«جمعیت و تعالی خانواده»، از دو جهت «تشویق جوانان به ازدواج» و «تعیین حداکثر سن مشمول تشویق» قابل بررسی است به طوری‌که از نظر تشویق به ازدواج، اقدامی ضروری و مناسب ولی ناکافی است، اما تعیین حداکثر سن ۲۰ و ۲۴ سال برای ارائه تسهیلات، ممکن است عملاً در مواردی منجر به فرهنگ‌سازی ازدواج زود هنگام در مراحل کودکی شود. 

چه بسا پدرانی که به دلیل شرایط اعتیاد و فقر برای گرفتن این تسهیلات به ازدواج اجباری زودهنگام فرزندان خود وسوسه شوند. هم‌چنین به لحاظ اختیارات ولایت بر فرزندان تا ۱۸ سالگی، جهت دریافت این تسهیلات مالی به نام فرزند، به کام خود بهره‌مند شوند.

دستیار حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر هم‌چنین این مقرره برخلاف اصل عدالت اجتماعی است، زیرا بسیاری از جوانان بالای ۲۰ و ۲۴ سال از دایره و شمول این تسهیلات خارج هستند.