ویروس مرموز کنکوری‌ها را هم راحت نگذاشته است. هفته‌هاست که این گروه از دانش‌آموزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند که چه زمانی قرار است کنکور بدهند.

روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت از دانش‌آموزان درخواست کرد که صبور باشند چراکه حداقل یک ماه دیگر باید صبر کنند.

ایرج حریرچی اظهار کرد: ما قبلاً تصویب کردیم کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موعد مقرر برگزار شود، درواقع پروتکل‌های ما برای استان‌ها و مناطق مختلف اختصاصی تدوین‌شده است مثلاً در استان‌های جنوبی که گرم‌تر هستند باید فاصله بیشتری را رعایت کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: در جلسه‌ای برخی مسئولان وزارت علوم عنوان کردند اجرای پروتکل‌های مطرح‌شده از جانب ما در بسیاری از مناطق قابل‌اجرا است ولی اجرای آن در تمامی مناطق امکان‌پذیر نیست.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت علوم عنوان کردند که اجازه کوتاه آمدن از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در برخی مناطق برگزاری کنکور داده ‌شود؛ که این درخواست مورد موافقت قرار نگرفت و  قرار شد در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تعویق کنکور مطرح شود. بنابراین بر اساس توافق صورت گرفته تعویق زمان برگزاری کنکور یک‌ماهه است که البته اگر در ستاد تصویب شود، اجرایی خواهد شد. تا بتوانیم کنکور را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

فشار و جریمه، رویکرد جدید برای مقابله با ناقضان مقررات  

شش ماه از اعلام شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. در ماه‌های اخیر شاهد ساده‌انگاری گروهی از مردم بودیم، تا آنجا که صدای بسیاری از مسئولین و مردم را بلند کرد. این ساده‌انگاری باعث شد تا دوباره تعداد ابتلا و فوت هم‌وطنانمان اوج بگیرد.

بر همین اساس روز گذشته وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم پرهیز از عادی‌انگاری‌ها در شرایط کرونا و اهمیت اعتلای رفتار بهداشتی مردم در این دوران، گفت: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد.

نمکی در ادامه بیان کرد: کسی که می‌گوید خسته شدم و نمی‌توانم ماسک بزنم، پس آن پزشک و پرستار چگونه باید ساعت‌ها این شرایط را تحمل کنند؟ اینکه برای هواخوری به‌جایی برویم و از زحمات عزیزان کادر درمان غافل شویم، درست نیست. خواهشم آن است که باز هم مردم در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند و از همه مسئولان اعم‌ از نیروهای نظامی، انتظامی، قضایی و همه می‌خواهم در این شرایط سخت به یاری ما بیایند و نگذارند با شکستن پروتکل بار سنگین عزیزان ما در عرصه سلامت سنگین‌تر شود.

وزیر بهداشت همچنین گفته است که در حال بازگشت به شرایط کاهش بستری و مرگ‌ومیرها هستیم که حاصل دو پدیده است؛ اول رعایت مجدد شیوه‌نامه‌های بهداشتی ازسوی مردم و دوم تلاشی که بی‌وقفه و شبانه‌روزی همکارانم در سراسر کشور داشتند.