در حالی دیروز سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار جان‌باختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۳۵ نفر اعلام کرد که این رقم بالاترین عدد ثبت شده در مرگ و میر ناشی از کرونا از زمان شیوع این ویروس در ایران است.

در همین حال دیروز نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز با اشاره به تعداد قابل توجه فوتی‌های کرونا در تهران، گفت: اگر آخر هفته سفر به شمال کشور یا سایر نقاط را شاهد باشیم، احتمال بروز پیک جدید بیماری بعید نخواهد بود؛ به همین دلیل اعمال محدودیت‌هایی را مدنظر داریم که ممکن است یکی از آنها محدودیت‌ها در تردد به سمت شمال کشور باشد.

این سخنان او پس از اعلام تعطیلی بسیاری از مراکز اقتصادی در تهران از سوی ستاد مقابله با کرونا در تهران بیان شد. تعطیلی که برخی از کارشناسان نسبت به افزایش سفر به شهرهای شمالی در آن هشدار دادند.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه وضعیت در تهران اصلا مساعد نیست، گفت: بخش عمده‌ای از این محدودیت‌ها مواردی است که از ابتدای هفته در تهران اجرایی شد؛ از سوی دیگر تشدید نظارت‌ها بر اصناف و کسبه از دغدغه‌های جدی ما است. لازم است رفتارهای پرخطر کنترل شود. یکی از بخش‌های حائز اهمیت برایمان اجرای دورکاری کارکنان است که اگر موفق شویم به عنوان مصوبه ستاد کرونای استان اعلام شود.

*علایم شدید در مبتلایان جدید کرونا

همچنین پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور، گفت: ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده، به شکلی که در دو هفته اخیر با بیمارانی مواجه شده‌ایم که با علائمی مشابه ولی شدیدتر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.

طبرسی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: بالاترین میزان بستری شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش‌های ICU، مربوط به روزهای اخیر است.

طبرسی با اشاره به این که خیلی از بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش‌های ICU دارند، همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند، علت این موضوع را افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت عنوان کرد.

او در ادامه با اشاره به این مطلب که آمارها بیانگر این موضوع است که درصد فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو درصد بسیار بالایی است، توضیح داد: درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته سخت‌تر شده؛ چرا که مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبرو هستند.

طبرسی همچنان علامت کلی کرونا را همان تب، سرفه و تنگی نفس ذکر کرد وگفت: از بین رفتن حس چشایی، علائم گوارشی، قلبی و عصبی نیز از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

*ایران در رتبه دوازدهم ابتلا به کرونا در دنیا

این در حالی است که کرونا در دنیا همچنان روند صعوددی دارد و بر اساس آخرین آمار شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به ۳۵ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۶۷۱ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۴۱ هزار و ۸۶۲ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است. همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها، ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند.

روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۴ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در ایران نیز تا روز گذشته ۱۳ مهر ماه، مجموع بیماران کووید۱۹ به ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده و ۲۶ هزار و ۹۵۷ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. همچنین خوشبختانه تا کنون ۳۸۹ هزار و ۹۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

بر اساس این آمار، ایران در رتبه دوازدهم ابتلا به کرونا در دنیا قرار می‌گیرد.