تازه‌ترین مطالات پژوهشگران دانشگاه استنفورد بر آنتی‌بادی افراد نشان می‌دهد که شمار کسانی که در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ۵۰ تا ۸۰ برابر آمار رسمی گزارش شده بوده و این نشانگر نزدیک شدن جامعه به سیستم مصونیت جمعی است؛ هرچند تردیدها در مورد اثربخشی مصونیت جمعی در برابر کرونا ادامه دارد. روزنامه بریتانیایی گاردین روز گذشته (شنبه) در نوشتاری با عنوان «مطالعات آنتی‌بادی نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا بسیار گسترده‌تر است از آنچه پیش از این تصور می‌شد»، افزود: پژوهش‌های اخیر دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد گسترش ویروس کرونا ممکن است ۵۰ تا ۸۵ برابر بیشتر از آمارهای رسمی باشد. این مطالعه جدید در کالیفرنیا نشان داده که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ممکن است ده‌ها برابر بیشتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، باشد. این پژوهش انجام شده از سوی دانشگاه استنفورد که جمعه منتشر شد، نمونه‌هایی از میان سه هزار و ۳۳۰ نفر را در شهر سانتا کلارا (یکی از شهرهای کلیفرنیا) مورد آزمایش قرار داد و ثابت کرد گسترش ویروس ۵۰ تا ۸۵ برابر بیشتر از آمارهای رسمی است. اران بن دیوید، استادیار رشته پزشکی دانشگاه استنفورد که رهبری این پژوهش را برعهده داشته در این خصوص می‌گوید: مطالعه درخصوص میزان آلودگی به ویروس، می‌تواند در فهم چگونگی گسترش این بیماری همه‌گیر به ما کمک کند.

محققان این مطالعه را نخستین پژوهش گسترده در نوع خود می‌دانند که با شناسایی آنتی بادی در افراد سالم از طریق آزمایش خون از نوک انگشت انجام می‌شود و نشان می‌دهد آیا آن‌ها پیش از این به ویروس کرونا مبتلا و سپس بهبود یافته‌اند.

در هنگام انجام این تحقیق، در شهر سانتا کلارا، یک هزار و ۹۴ مورد مبتلا به کووید-۱۹ تأیید شد که از این میان ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند؛ اما براساس میزان آنتی بادی افراد، احتمالا در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) بین ۴۸ هزار تا ۸۱ هزار نفر در شهر سانتا کلارا به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند که این میزان تقریبا ۵۰ تا ۸۰ برابر بیشتر از آمار رسمی گزارش شده است.

همچنین این بدان معنی است که کرونا به طور بالقوه بسیار کمتر کشنده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. پیش از این میزان مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا ۴.۱ درصد اعلام شده بود حال آنکه محققان استنفورد می‌گویند یافته‌های آن‌ها میزان مرگ و میر فقط ۰.۱۲ تا ۰.۲ (۱۲ صدم تا 20 دهم درصد) درصد را نشان می‌دهد.

برخی دانشمندان، یافته‌های این تحقیق را اینگونه تفسیر کرده‌اند که ما به سیستم مصونیت جمعی (hedr immunitu) نزدیک شده‌ایم؛ بدان معنا که اگر در یک جامعه تعداد قابل توجهی از افراد به یک بیماری مبتلا شوند، بدن آن‌ها آنتی‌بادی لازم را می‌سازد و در نهایت جامعه در برابر آن بیماری همه‌گیر مصون می‌شود. این امر سبب بازگشت سریعتر مشاغل می‌شود، درست همانند راهبردی که سوئد در پیش گرفته است. اما محققان حاضر در این پژوهش تاکید می‌کنند نباید برای نتیجه‌گیری شتاب‌زده اقدام کرد و این یافته‌ها نباید به سرعت منجر به تصمیم‌گیری سیاستمداران و رهبران شود.

پژوهشگران این مطالعه همچنین اعلام کرده‌اند آمار ارائه شده حاصل از تحقیق در سانتا کلارا نمی‌تواند نماینده دیگر مناطق ایالات متحده باشد، اما عده‌ای دیگر از این دانشمندان معتقدند این یافته‌ها به خوبی نشان می‌دهد که سایر بخش‌های ایالات متحده به این وضعیت آلوده است و هیچ داده مشخصی در مورد نقض این وضعیت وجود ندارد. آنها معتقدند تصمیمات شتاب‌زده رهبران جهان در مورد نوع و زمان قرنطینه در کشورهایشان (به خصوص قرنطینه گله‌ای) باعث شده تا شیب ابتلا به این وضعیت صعودی شود ولی آنها این واقعیت را تا به امروز کتمان کرده‌اند.