ریحانه جولایی

56 روز از اعلام شیوع کرونا در ایران گذشته و این بیماری تا دیروز توانسته بیش از 74هزار و 877 نفر را مبتلا کند. از این تعداد 4هزار و 683 را به کام مرگ کشانده و 48هزار و 129 نفر با تلاش کادر پزشکی و مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا کرده‌اند. با این حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ظهر دیروز از دو رقمی شدن مرگ و میر روزانه کرونا در کشور برای نخستین بار طی یک ماه اخیر خبر داد و این رقم را در 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز؛ 98 نفر اعلام کرد.

از اواخر بهمن سال گذشته بود که ویروس کرونا به جان مردم ایران افتاد. پیش از آن ‌هم این ویروس در چین غوغا به پا کرده بود و حالا، در طول چند ماه کل جهان گرفتار کرونا شده است و آسیا و اروپا و آمریکا هم نمی‌شناسد.

مسئولان حوزه بهداشت ایران اواخر سال گذشته امید می‌دادند که اگر قرنطینه و بهداشت فردی را رعایت و بتوانیم زنجیره ابتلا را قطع کنیم این ویروس تا آخر فروردین دست از سر ما برمی‌دارد و اگر آن را جدی نگیریم در بدبینانه‌ترین حالت تا خردادماه درگیرش خواهیم بود اما انگار این ویروس قرار نیست دست از سر مردم بردارد و باید به زندگی کردن با آن عادت کنیم.

روزهای سخت‌تری در پیش است

به هر حال تجربیات کشورهای دیگر نشان می‌دهد که دو رقمی شدن میزان مرگ و میر و بهبود نسبی آمار نباید مردم را به غفلت از رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کند. وزیر بهداشت نیز در همین راستا خبر از احتمال موج جدید کرونا در پاییز و زمستان داد و بدتر این است که به گفته سعید نمکی این موج جدید می‌تواند بسیار سهمگین‌تر از موج کنونی باشد. او همچنین مقابله با این ویروس را نوعی بازی شطرنج دانسته است.

او همچنین گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱.۶به هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود در غیر این صورت بیمارستان‌های کشور زیر بار کرونا له می‌شدند.

آن‌طور که از صحبت‌های اخیر نمکی برداشت می‌شود این نوع از ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می‌کند و هنوز مشخص نیست با گرم شدن هوا مهار می‌شود یا نه و نکته دیگر اینکه رفتار آن مشخص نیست. او در ادامه اظهار امیدواری کرده که ممکن است اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی مهار شود. او همچنین بیان کرده که نباید تصور کنیم این ویروس چموش ما را رها می‌کند و ممکن است موج جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم و باید خودمان را برای روزهای به‌مراتب سخت‌تر آماده کنیم.

نمکی در رابطه با حرف‌ و حدیث‌هایی که در مورد واکسن کرونا زده‌شده افزود: واکسن کرونا دو سال دیگر به ما نمی‌رسد. اگر کسانی تولید کنند خیلی هنرمند باشند برای خودشان تولید می‌کنند. ما هم باید در این مسیرتلاش کنیم اما نمی‌توانیم با نگاه خوش‌بینانه کارکنیم. در نیمه دوم امسال کرونا را همچنان خواهیم داشت شاید کرونایی نجیب‌تر و آرام‌تر از ویروس فعلی اما هم‌زمان آنفلوانزا را هم خواهیم داشت. درآمد نفتی هم کم شده است. احتمال تغییر ویروس هم هست بنابراین باید برای سخت‌ترین شرایط آماده‌باشیم. از سوی دیگر کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت نیز تصریح کرده که باید با این ویروس به زندگی مسالمت‌آمیز برسیم.

شیوع ویروس در بیشتر استان‌ها سیر نزولی ندارد

دولت در روزهای اخیر تا حدودی محدودیت‌های رفت‌وآمد را برداشته است. مشاغل زیادی در شهرهای ایران دوباره آغاز به کارکرده‌اند و مسئولان از فاصله‌گذاری اجتماعی سخن به میان می‌آورند؛ گفته‌شده در بسیاری از شهرها بیماری کنترل‌شده اما در برخی استان‌های بزرگ همچون مازندران، تهران و اصفهان شرایط این‌چنین نیست. وضعیت شیوع ویروس در این شهرها آن‌قدر جدی شده که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی چند استان ایران درباره موج دوم شیوع کرونا و سخت بودن کنترل آن هشدار دادند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از ازدحام مترو ابراز نگرانی کرده و گفته است، نتایج نامطلوب این شلوغی‌ها در حمل‌ونقل عمومی را طی ۵تا ۱۴روز آینده خواهیم دید. او همچنین اعلام کرده است طی روز گذشته ۵۰۰ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های تهران بستری‌شده‌اند

به گزارش ایسنا، آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفته است که تعداد مبتلایان به کرونا در این استان افزایش پیداکرده است و نگران اوج گرفتن دوباره ابتلا به بیماری هستیم. براساس صحبت‌های او شیب افزایش ابتلا کاهش پیداکرده ولی این‌که گفته شود به روند نزولی رسیده‌ایم، هنوز زود است. نجمی هشدار داد که در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی هرلحظه امکان دارد با یک موج سهمگین موارد ابتلا به کرونا مواجه شویم.

در این میان فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در استان مازندران، نیز گفت که کنترل موج دوم شیوع کرونا، برای مراکز درمانی بسیار سخت خواهد بود. به گفته جلالی، با کاهش محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و شلوغ شدن ادارات و اماکن عمومی درباره امکان بازگشت شرایط بحرانی نگرانی ایجادشده است.

خبرها از استان مرکزی هم حکایت از افزایش شمار بیماران تنفسی در این هفته دارند. برخی معتقدند اغلب این بیماران در نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفته و به سفر و دیدوبازدید رفته بودند.

گزارش‌های دیگر از ایلام هم می‌گویند روند ابتلا به کرونا در شهرستان‌های جنوبی استان ازجمله دهلران و آبدانان به‌تدریج در حال افزایش است.

بااین‌حال ایرج حریرچی، معاون‌ وزیر بهداشت پیش‌تر گفته بود که روند ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر حاصل از آن در بیشتر استان‌ها و درمجموع کشور روند نزولی دارد. او درعین‌حال بدون ذکر نام استان‌ها گفت که در شش استان روند ابتلا به کرونا سیر صعودی تدریجی داشته است.

قبل از این نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور و برخی از مقامات دولتی از کاهش ابتلا به کرونا و وضعیت سفید در برخی استان‌های ایران سخن گفته‌ بودند که بعداً از سوی برخی مقامات حوزه بهداشت تکذیب و گفته شد در ایران وضعیت سفید نداریم.

تعطیلات 3ماهه می‌تواند زنجیره کرونا را قطع کند؟

از سوی دیگر با شروع به کار اصناف برخی مقامات ایران معتقدند مردم ایران باید زمان بیشتری را در قرنطینه می‌ماندند و اگر تعطیلات بیشتر شود احتمال قطع زنجیره این بیماری بیشتر است. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اگر کشور تعطیل نشود بیماری کرونا به‌صورت مزمن درخواهد آمد، تأکید کرد: ضمن تأمین معاش مردم با تعطیلی سه ماه کشور می‌توان از شر این ویروس خلاص شد.

عبدالرضا عزیزی گفته که پیشنهاد تعطیلی به مجلس ارائه‌شده است. او همچنین بیان کرد: مجبور به این کار هستیم و اگر این کار را نکنیم بیماری کرونا در کشور مزمن خواهد شد و عوارض اجتماعی، روانی، سلامت و اقتصادی آن خیلی بیشتر خواهد بود.

او  همچنین اضافه کرده که اگر با روش فعلی پیش رویم، بیماری به شکل مزمن درخواهد آمد و مردم مدام استرس ابتلا به آن را خواهند داشت؛ همه از وسایل نقلیه فرار می‌کنند و کارها به‌جای اینکه با جدیت و در سه شیفت انجام شوند، حتی با یک‌سوم هم پیش نخواهد رفت و درنهایت همه، از کارفرما و کارگر گرفته تا بخش‌های خدماتی و غیره ضرر می‌کنند و باید یک‌بار برای همیشه هزینه کرده و با تعطیلی کشور این موضوع را تمام کرد.

در این میان یکی از نگرانی‌های مسئولان استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از ازدحام مترو به‌ویژه در برخی ایستگاه‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است، نتایج نامطلوب این شلوغی‌ها در حمل‌ونقل عمومی را طی ۵ تا ۱۴ روز آینده خواهیم دید. او همچنین اعلام کرده است طی روز گذشته ۵۰۰ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های تهران بستری‌شده‌اند.

وزیر بهداشت: نباید تصور کنیم این ویروس چموش ما را رها می‌کند. ممکن است موج جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم

درگیری دوباره چین با کرونا

مردم زیادی در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند. چین که مبدأ این بیماری بود، چند هفته پیش خبر داد که کووید-19 در این کشور مهار شده است و تعداد افراد مبتلا دو رقمی شده‌اند. حالا اما دوباره رقم مبتلایان به ویروس کرونا در چین بالا رفته است.  برای اولین بار در پنج هفته گذشته تنها در عرض ۲۴ ساعت ۱۰۸ مورد تازه ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین ثبت شد. این خبر نگرانی‌هایی را در مورد امکان بروز موج دوم کرونا در ایران را هم به دنبال داشته است.

کمتر از یک هفته پیش بود که چین اعلام کرد، آمار ابتلا به ویروس کرونا به‌شدت افت کرده و در یک روز برای اولین بار هیچ مورد مرگی ثبت‌نشده و افزون بر این تنها ۳۲ مورد جدید ابتلا گزارش‌شده‌اند. اکنون اما موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در برخی مناطق این کشور به ثبت رسیده‌اند. اوایل این هفته در حالی ۱۰۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین اعلام شد که روز قبل از آن تنها ۹۹ مورد جدید شناسایی‌شده بود. این رقم بالاترین میزان ابتلای جدید به ویروس کرونا از پنج هفته پیش به این‌سو است.

بیشتر افراد جدیدی که به این بیماری مبتلا شده‌اند شهروندان چینی هستند که تاکنون در خارج از کشور بوده و به‌تازگی به چین بازگشته‌اند.  به گفته معاون مدیرکل کمیسیون سلامتی چین شمار بیماران کووید- ۱۹ در روزهای آتی بیشتر خواهد شد. دلیل این امر موج مسافران بازگشتی به چین از مبادی ورودی این کشور است که بر اساس آمار تاکنون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آن‌ها آلوده به ویروس بوده‌اند.

شیوع دوباره کرونا در چین نشان‌دهنده این است که باید فکر ریشه‌کن شدن این ویروس را لااقل فعلاً از سر بیرون کنیم و به گفته مقامات با این ویروس خو کرده و زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. این ویروس تاجدار فعلاً در تمام جهان می‌تازد و قربانی می‌گیرد و اکنون اولویت اول دنیاست؛ شواهد نشان می‌دهد تا مهار آن ‌هم فاصله بسیار است و رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راهکار مواجهه با آن، تا اطلاع ثانوی است. این‌طور که معلوم است تا ماه‌های آینده باید به زندگی با ماسک و دستکش و رعایت بیش‌ازپیش بهداشت عادت کنیم.