الهه منصوریان: ندانسته در چین سوپ قورباغه خوردم!///سهیلا منصوریان: عقرب سوخاری خوردم تا سرما نخورم!

مدت‌ها حضور در چین و رقابت در لیگ این کشور تجربیات بسیاری را برای الهه منصوریان ووشوکار تیم ملی به همراه داشته است. یکی از این تجربه‌ها همزمان شد با بروز ویروس کرونا در چین که حالا بیشتر کشورها از جمله ایران را درگیر کرده است. قهرمان ووشوی جهان که برای دور ماندن از کرونا راهی ایران شد، حالا با شیوع این ویروس در کشور راه‌های بازگشت به چین را بسته می‌بیند تا روزهایش با انتظار برای کاهش کرونا سپری شود. با شیوع ویروس کرونا در ایران و بسته شدن راه‌های خروج از کشور، سهیلا منصوریان ووشوکار ایران نیز منتظر است تا مسیرها به سمت چین باز شود و او بتواند به فعالیتش در این کشور ادامه دهد. سهیلا که با آغاز سال نوی چینی‌ها و البته بروز ویروس کرونا به ایران آمد، مدت‌هاست در خانه تمرین می‌کند تا آمادگی بدنی‌اش را از دست ندهد. او از شرایط این روزهایش صحبت کرد.

نگار رشیدی

 درگیری با کرونا را هم در چین تجربه کردی و هم در ایران. این روزها را چطور می‌گذرانی؟

به هر حال اتفاقی است که تمام دنیا درگیرش شده‌اند. فقط ناراحت این هستیم که این اتفاق را خودمان برای خودمان رقم زدیم و باعث و بانی‌اش خودمان هستیم. چینی‌ها با آن جمعیتی که دارند سریع مراقبت کردند. در چین شنیده بودم دمای بدن را بالا نبرید چون ممکن است وقتی بیرون از خانه هستی، تبت را بسنجند و اگر دمای بدنت بعد از تمرین بالا باشد، قرنطینه‌ات می‌کنند. فکر می‌کردم در ایران هم شرایط همین‌طور باشد و چند روز اول تمرین درست و حسابی نداشتم چون ترسیدم بیرون که می‌روم ضربانم بالا باشد و برایم مشکل به وجود بیاید اما دیدم اینجا خیلی هم راحت و آزادیم!

 استوری‌هایت هنگام آمدن به ایران و حضور تعداد زیاد چینی در پروازت بسیار جالب توجه بود.

زمانی که به فرودگاه رفتم تا به ایران برگردم دیدم تعداد زیادی چینی در پرواز هستند. از مهماندار پرسیدم چرا اینقدر چینی در پرواز هست؟ گفت ما می‌خواهیم به چین بیاییم، کسی نیست و با تعداد کمی می‌آییم اما از این طرف مسافر خوب داریم. گفتم خب کنسل کنید، گفت در این صورت شرایط پرواز به مشکل می‌خورد. گفتم خودتان هم ماسک ندارید، گفت نه ما مشکلی نداریم، وضعیت خیلی حاد نیست! من آن شب تا صبح در هواپیما با ماسک خوابیدم. فکر می‌کردم وقتی به ایران می‌آییم از همه تست می‌گیرند اما فقط تب را می‌سنجیدند. چون ممکن بود حامل ویروس باشند ولی فقط دما را چک می‌کردند.

 با توجه به کاهش مبتلایان در چین، باشگاهت نگفته که به چین برگردی؟

روزی که تصمیم گرفتم به ایران برگردم، رییس باشگاه گفت اینجا فقط یک ویروس است، در چین بمان و من حقوقت را کامل پرداخت می‌کنم. می‌گفت ممکن است در آینده از ایران نتوانی به چین بیایی و پروازهایش را ببندد. در آن صورت من شما را در باشگاه نداشته باشم به مشکل می‌خورم. حتی می‌گفت اینجا بهترین بیمارستان‌ها وپزشک‌ها را داریم و اگر کرونا گرفتی تمام ثروتم را خرج می‌کنم تا سلامتی‌ات برگردد ولی من قبول نکردم و برگشتم. در ایران هم که شرایط بسیار سخت شده و در چین هم خیلی سر و صدا کرده. رییس باشگاه به من گفت به چین برگرد چون اینجا امن‌تر است. راستش اگر راهی پیدا کنم به چین برمی‌گردم. درست است در چین ویروس هست ولی همه رعایت می‌کنند و کسی بیرون نمی‌رود.

رییس باشگاه به من گفت به چین برگرد چون اینجا امن‌تر است. راستش اگر راهی پیدا کنم به چین برمی‌گردم. درست است در چین ویروس هست ولی همه رعایت می‌کنند و کسی بیرون نمی‌رود

 تا به حال غذاهای عجیب چینی را امتحان نکردی؟

ووهان شهری است که به غذاهای عجیب و متفاوت معروف است ولی شانگهای که من در آن زندگی می‌کنم، یک شهر توریستی است و به همین خاطر غذاهایی می‌خورند که باب میل مردم تمام کشورها باشد. اما یک بار یک سوپ خوردم که خیلی هم گوشت خوشمزه‌ای داشت اما بعد که خوردم فهمیدم سوپ قورباغه است! در این سوپ فقط عضلات قورباغه بود و شما خود قورباغه را در سوپ نمی‌بینی. خیلی سعی نکردم غذاهای عجیب بخورم اما این غذاها را دیدم. مثلا یک بار اگر اشتباه نکنم تمساح را به سیخ زده بودند و شما می‌توانستی کیلویی آن را بخری!

 


 به خاطر کرونا به ایران آمدی و حالا در کشور ماندگار شدی.

بله فعلا در ایران ماندگار شدم. اخیرا رییس باشگاهم در چین با من تماس گرفت و کلی با هم صحبت کردیم. او به من گفت آمپول این ویروس کشف شده و بعد از اینکه تمام بازیکنان و چینی‌ها این آمپول را تزریق کنند، کلاس‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم. حتی به من گفت هفته دیگر می‌توانم به چین بروم چون آنجا برای من امن است. اما متاسفانه مشکل حالا جای دیگری است و با توجه به اینکه کرونا در ایران شیوع زیادی داشته، هیچ پروازی نیست که بتوانم به چین بروم. به عبارتی با آمدن کرونا به ایران، این ویروس خطرناک‌تر شده چون ما می‌توانیم آن را به جاهای دیگر انتقال بدهیم.

 واقعا چینی‌ها به درمان کرونا رسیده‌اند؟

بله طبق صحبت رییس باشگاه همین‌طور است اما چون این ویروس در ایران به شدت شیوع پیدا کرده، ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم به جایی برویم. رییس باشگاه زمانی که در چین بودم گفت چین برایت امن نیست و به ایران برگرد، حالا برعکس شده و می‌گوید باید به چین بروم تا از این ویروس در امان باشم. امیدوارم خیلی زود این دارو به ایران برسد و بتوانیم جان هموطنان‌مان را نجات بدهیم و این ویروس کلا در دنیا نابود شود. طبق صحبتی که با رییس باشگاه داشتم، مبتلایان به این بیماری هم با آمپولی که گفتم درمان می‌شوند و کسانی هم که بیمار نشدند، با زدن این آمپول واکسینه می‌شوند و به هیچ عنوان کرونا نمی‌گیرند.

رییس باشگاه زمانی که در چین بودم گفت چین برایت امن نیست و به ایران برگرد، حالا برعکس شده و می‌گوید باید به چین بروم تا از این ویروس در امان باشم

 مثل اینکه غذاهای عجیب چینی را امتحان کرده‌ای. سوپ خفاش که نخورده‌ای؟!

من سعی کردم غذاهای مختلف چینی را امتحان کنم ولی هیچ‌وقت نتوانستم غذاهایی مثل خفاش و موش را امتحان کنم... ولی در یک برهه من به خاطر شرایط آب و هوایی سرد چین، زیاد سرما می‌خوردم. رییس باشگاه به من گفت عقرب پادزهری دارد که می‌تواند در تقویت ایمنی بدنت خیلی به تو کمک کند تا سرما نخوری و از سوی دیگر بعد از تمرین سنگین تمام خستگی‌ات را از بین ببرد. من می‌دیدم هر روز بچه‌ها بعد از باشگاه می‌رفتند یک سیخ عقرب سوخاری می‌خریدند و می‌خوردند. من خیلی از این کار بدم می‌آمد اما وقتی مدام بیمار می‌شدم و این پیشنهاد را به من دادند، آخر عقرب را خوردم و جالب است که حدود سه ماه به هیچ عنوان سرما نخوردم.

 در این مدت با شیوع کرونا مشکل تهیه ماسک و الکل و ژل داشتی؟

بله. ماسک‌ها باید هر دو ساعت عوض شود اما خیلی‌ها توان خرید ماسک را ندارند چون خیلی گران شده. در چین هم این اتفاق افتاد. زمانی که این ویروس آمد، ماسک به شدت گران شد. بعد رییس جمهور چین سخنرانی زیبایی انجام داد و از فردایش ماسک‌ها زیر قیمت به فروش رفت. رییس باشگاه گفت رییس جمهور گفته اگر مثلا ماسک را گران کنید، خیلی‌ها توان خریدش را ندارند و این ویروس از همین افراد بی‌بضاعت به قشر ثروتمند انتقال پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید این اتفاق نیفتد، شما خودتان باید به همدیگر کمک کنید. حتی یک کارخانه تمام ماسک‌هایش را رایگان در اختیار مردم گذاشت. یا در یکسری مکان عمومی افرادی بودند که رایگان به مردم ماسک و دستکش می‌دادند.