سخنگوی دولت با بیان اینکه در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم، گفت: نشست وین که امروز انجام خواهد شد، فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است.

علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود، ساعاتی پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، در این خصوص افزود: امروز سه‌شنبه شاهد فصل تازه‌ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم.

وی گفت: سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می‌کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره‌ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان وجود ندارد.

هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت، اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم‌ها، ایران هم به طور متقابل آماده است که بعد از راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر در کوتاه‌ترین زمان به انجام همه تعهدات خود بازگردد

ربیعی تاکید کرد: این موفقیت هرگز به دست نمی‌آمد اگر خویشتنداری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ‌افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به مثل در برابر رژیم ترامپ نمی‌ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی‌کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی‌نظیر نایستاده بودند.

به نتایج نشست وین، خوش‌بین یا بدبین نیستیم

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: موضع اصولی ما کاملاً روشن است و همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت، اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران هم به طور متقابل آماده است که بعد از راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.

وی گفت: در حال حاضر به نتایج این نشست خوش‌بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته‌های پیش رو باشد.

وقتی آقای منوچین (وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا) با تک تک شرکت‌ها تماس می‌گرفتند و فشار وارد می‌آوردند، آثار خود را بر فرآیند تولید گذاشت. چراکه تولید مرغ یک زنجیره است که حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است

نظر رهبری درباره قرارداد  25ساله ایران و چین

علی در ادامه نشست خبری خود از نقش رهبری در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین سخن گفت.

وی توضیح داد: از سال ۹۲ مذاکراتی بین ایران و چین برای مقدمات این سند آغاز شده بود. در سفر رئیس جمهور چین به ایران در ۳ بهمن ۹۴ مقدمات این سند راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به موجب پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلند مدت در بازه زمانی ۲۵ساله در حین این سفر طرفین در بیانیه منتشر شده آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند اعلام کردند و سپس رهبری معظم نیز این روابط را کاملا درست و حکمت‌آمیز دانستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهور بر حضور آقای لاریجانی در جریان مذاکرات توافق 25 ساله تاکید کردند، افزود: این ادعا که دولت چین چون از سوی دولت تحرکی برای انعقاد قرارداد راهبردی ندید، عملا دولت را دور زده و با شخص رهبری معظم وارد مذاکره شد، یک ادعای بی‌اساس و فاقد صحت و اساس و وهن نظام سیاسی ماست. اصلا نمی‌اندیشند وقتی طرف‌های خارجی این حرف‌ها را بشوند راجع به ما چگونه فکر می‌کنند.

هیأت دولت، کاملا شیشه‌ای است

در بخش دیگری از نشست سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت مرغ و تورم با وجود  سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت برای تثبیت قیمت‌ها، گفت: خدا را شکر به یُمن دو اتفاق، هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد. یکی، شفافیت و عدم پنهانکاری در داخل دولت است. از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد لذا هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح بشود ، به مردم منتقل شده و دولت همواره به افکار عمومی پاسخگو بوده است. باید بگویم به نظرم با تجربه چند دهه خودم در مسئولیتهای مختلف، هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاههای مختلف نبوده و مورد رصد قرار نگرفته است. بنابراین هیأت دولت، کاملا شیشه‌ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد. سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمتها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمتها همراه با تلاش برای وفور کالا است.

سخنگوی دولت در خصوص وضعیت بازار مرغ افزود: نمی‌خواهم سهم تلاش بیشتر برای رفع نارسایی‌های نظارتی را انکار کنم اما این یک حقیقت انکارناپذیر است که عده‌ای همواره واقعیت‌های تحریم را نادیده گرفته‌اند. تحریم‌های ظالمانه اساس نظام اقتصادی جامعه را به هم ریخت.

وی توضیح داد: وقتی آقای منوچین (وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا) با تک تک شرکت‌ها تماس می‌گرفتند و فشار وارد می‌آوردند، آثار خود را بر فرآیند تولید گذاشت. چراکه تولید مرغ یک زنجیره است که حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است، از تخم مرغ تا مرغ تا نهاده‌ها و دارو یک زنجیره هست.

امروز 80 درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند

ربیعی در ارتباط با تولید واکسن نیز گفت: در تولید واکسن کرونا جزو چند کشور جهان هستیم که به دانش آن دست یافته‌ایم؛ هر چند موانع تحریمی نگذاشتند تا سرعتمان در خرید واکسن و انجام فرایند واکسیناسیون طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش برود. با این حال خدا را شکر می‌کنیم و خوشحالیم که امروز 80 درصد کادر درمان کشورمان به رغم همه محدودیتها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله در حال انجام‌شدن است.

وی خبر داد: در جدیدترین تحول، اولین محموله واکسن تهیه شده از سازوکار کوواکس به تهران رسیده است و این روند با سرعت ادامه خواهد داشت.