رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در سال گذشته شاهد این بودیم که ارزش پول ملی به طور میانگین حدود ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. علی رغم اینکه این کاهش ضربات طاقت‌فرسایی به اقتصاد ایران وارد کرد، اما در بخشی که در همه جای دنیا می‌تواند فرصت باشد یعنی صادرات؛ باز هم نسبت به سال ۹۸ با کاهش مواجه بودیم.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت صادرات در سال جاری اظهار کرد: می‌توان سال ۱۴۰۰ را نسبت به سال گذشته سال نسبتا متفاوتی دید چراکه پاندمی کرونا تا حدودی در جهان کنترل شده و در ایران نیز امید به تزریق واکسن به مراتب بیشتر از گذشته است و طبق قول‌هایی که داده شده احتمالا تا اوایل پاییز بیشتر کسانی که در اولویت قرار دارند واکسیناسیون شوند. باید توجه داشت که کرونا مشکلات زیادی را در سال گذشته به ما تحمیل کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در مورد سال آینده باید به آن توجه کرد انتخابات ریاست‌جمهوری است. با توجه به تغییر دولت، بخشی از سیاست‌های اجرایی تغییر خواهد کرد. دولت بعدی با انگیزه بیشتری روی کار خواهد آمد و با توان بیشتری کار را شروع خواهد کرد.  لاهوتی افزود: همچنین زمزمه‌هایی هم مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد. در صورت برگشت آمریکا، لغو تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ارزی کشور محتمل است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: این عوامل باعث خواهند شد که سال ۱۴۰۰ را با شرایط بهتری نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کنیم. ولی در حوزه سیاست‌های داخلی، سیاست‌گذاری‌های ارزی و سیاست‌های اقتصادی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد کماکان با مشکلات سال ۹۹ دست به گریبان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته شاهد این بودیم که ارزش پول ملی به طور میانگین حدود ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. علی رغم اینکه این کاهش ضربات طاقت‌فرسایی به اقتصاد ایران وارد کرد، اما در بخشی که در همه جای دنیا می‌تواند فرصت باشد یعنی صادرات؛ باز هم نسبت به سال ۹۸ با کاهش مواجه بودیم.

وی با انتقاد از سومدیریت‌ها در سال گذشته خاطرنشان کرد: این مسأله را یقینا تنها باید به حساب سومدیریت و ناکارآمدی بگذاریم، این موضوع هیچ ارتباطی با تحریم‌ ندارد. قطعا اگر این سیاست‌ها در سال جاری برطرف شود و به پیشنهادات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی توجه بیشتری شود؛ از کج‌سلیقگی و سخت‌گیری‌های بی‌مورد جلوگیری شود و به جامعه صادرکنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان خوشنامی که طی دهه‌ها در اقتصاد ایران فعالیت کردند، خوشنام و متعهد هستند و علاقه خود را به ایران نشان دادند اعتماد بیشتری شود، مشکلات از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود، شرایط تعهد ارزی برای صادرکنندگان تسهیل شود، توافقاتی که در انتهای سال گذشته با بخش خصوصی شد و ابلاغیه ۱۷۷ تصویب شود، صادرات ما می‌تواند رشد کند.